کد خبر: 11604 | زمان مخابره: 9:06:45 - پنجشنبه 14 شهریور 1392 | ۳ نظر | |

غذا بر اثر بخشی و یا بروز عوارض جانبی دارو در فرد تاثیر می گذارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: غذا می تواند بر اثر بخشی و یا تغییر عوارض جانبی دارو بر بیمار تاثیرگذار باشد.

به گزارش نشانه نیوز، دکتر”پیام خزائلی” افزود: به عنوان مثال مصرف شیر و لبنیات می تواند با بعضی از آنتی بیوتیک های مصرفی مانند تتراسیکلین ها تداخل داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از داروها برای اینکه به سلامت از محیط اسیدی معده عبور کنند و به روده که محل جذب دارو است، برسند، روکش روده ای دارند و اگر این داروها همراه با شیر و یا ترکیبات آنتی اسید مصرف شوند، اثر بخشی آنها از بین می رود و ممکن است عوارض جانبی آن نیز بیشتر شود که البته با انجام توصیه های لازم می توان این موارد را کنترل کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: مصرف آب گریپ فروت نیز بر اثر بخشی بعضی از داروها تاثیر دارد به گونه ای که این نوشیدنی می تواند عمل سوخت و ساز بعضی از داروها را در بدن مهار کند.

دکتر خزائلی تأکید کرد: بیماران برای چگونگی مصرف داروها به توصیه های پزشک و یا داروساز باید توجه داشته باشند زیرا افزایش اطلاعات در مورد مصرف داروها در اثر بخشی دارو بر روند بهبود بیماری و یا کاهش تداخلات دارویی تاثیرگذار است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قبل از مصرف دارو باید تداخل داروی مورد نظر را با مواد غذایی و یا سایر داروها از پزشک و یا داروساز سئوال کرد.

 وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از داروها و مواد غذایی حرکات دستگاه گوارشی را کم و یا زیاد می کند، اظهار کرد: به عنوان مثال بسیاری از غذاهایی که نقش ملین ( افزایش حرکات دستگاه گوارش) دارند، باعث می شوند که مدت ماندگاری دارو در دستگاه گوارش کم و اثر بخشی آن دارو نیز کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: در عمده موارد، آب بهترین آشامیدنی برای استفاده داروهای خوراکی است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تداخلات دارو با دارو را جدی عنوان کرد و گفت: افراد دیابتی و یا کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارند و داروی خاصی را مصرف می کنند، برای مصرف سایر دارو ها برای بیماری های دیگر و جلوگیری از تداخلات دارویی باید با پزشک و یا داروساز مشورت نمایند.

دکتر خزائلی توصیه کرد: بسیاری از داروها به رطوبت و نور حساس هستند بنابراین قبل از مصرف نباید آنها را از بسته بندی خارج کرد.




۳ ديدگاه مطلب براي " غذا بر اثر بخشی و یا بروز عوارض جانبی دارو در فرد تاثیر می گذارد " ارسال شده است.

  1. علیدادی گفت:

    سلام لطفا از مدیران محترم دانشگاه علوم پزشکی کرمان سوال فرمایید ماجرای داروهای متادون که توسط یکی از عوامل پر نفوذ در معاونت بهداشتی دانشگاه به سرقت رفت به کجا رسید با چی خورده شدند(آب یا مایع دیگری)که خبری ازشان نیست پرونده هم گم شده !!!!!یا به عبارتی سوخته!!اگر برایتان امکان دارد درج کنید تا ببینیم بالاخره تکلیف این متادون ها چی شد؟؟

    • ناصر گفت:

      دنبال چی میگردی دوست عزیز میلیاردها لوازم پزشکی از دانشگاه به سرقت رفت کسی پیگیری نکرد حالا دنبال هفت صد میلیون تومان متادون میگردی!!!

  2. khoyari گفت:

    مدیر مسئول محترم سایت نشانه نیوز لطفا از تخلفات داخلی بعضی آقایان مدیر در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گزارش تهیه فرمایید جای تعجب است مسئله فروش متادون ها کم نبود که صدایش را در نمی آورند

ارسال نظر


آخرین خبرها