کد خبر: 29823 | زمان مخابره: 9:32:36 - سه شنبه 26 فروردین 1393 | بدون نظر | |

تعیین سطوح مس در خون برای تشخیص آلزایمر

محققان ایتالیایی آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده‌اند که با اندازه‌گیری سطوح مس در خون، خطر ابتلا به آلزایمر را مشخص می‌کند.

به گزارش نشانه نیوز، مس در مواد غذایی مختلف مانند گوشت قرمز، آجیل، سبزیجات و میوه‌جات یا آب آشامیدنی در لوله‌های مسی وجود داشته و مقادیر مناسب آن برای بدن ضروری است.

اما محققان بیمارستان Fatebenefratelli در رم با ابداع یک آزمایش خون جدید دریافته‌اند، هرچه سطوح مس در خون بالاتر باشد، خطر ابتلا به آلزایمر در فرد نیز افزایش پیدا می‌کند و پزشکان می‌توانند از این آزمایش برای بررسی خطر تبدیل شدن فراموشی‌های مقطعی به بیماری آلزایمر استفاده کنند.

در این مطالعه سطوح مس در خون ۱۴۱ بیمار با اختلال خفیف شناختی (MCI) – شکل متداول فراموشی در افراد سالمند – مورد ارزیابی قرار گرفت.

بطور خاص سطوح مس آزاد در جریان خون به جای مس متصل به پروتئین‌های حامل در موادغذایی بررسی شدند؛ نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، خطر ابتلا به آلزایمر در چهار سال آینده در بیماران با سطوح بالای مس آزاد ۵۰ درصد بیش از سایر بیماران است.

اما بیماران با سطوح پایین مس آزاد کمتر از ۲۰ درصد در خطر تبدیل فراموشی به بیماری آلزایمر قرار دارند.

به گفته محققان، خطر ابتلا به آلزایمر را می‌توان با کاهش مصرف مس – موجود در مواد غذایی و آب آشامیدنی – کنترل کرده و کاهش داد.

نتایج این مطالعه در سالنامه Neurology منتشر شده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها