کد خبر: 29863 | زمان مخابره: 14:59:31 - سه شنبه 26 فروردین 1393 | بدون نظر | |

تاکید رییس کل دادگستری کرمان بر افزایش اطلاعات حقوقی مردم

 رییس کل دادگستری استان کرمان، ضعف اطلاعات حقوقی و قضایی را یکی از کاستی های مهم جامعه امروز برشمرد و گفت: با توسعه آگاهی بخشی به مردم درباره مسایل حقوقی و قضایی، جامعه قانونمند و شهروندان قانونمدار خواهیم داشت.

به گزارش نشانه نیوز،حجت الاسلام ˈعلی توکلیˈ  در گفت و گویی افزود: در صورتی که قانون ثابت می ماند و به خوبی نیز اجرایی و با شیوه های متنوع از جمله استفاده از رسانه ها، منابر و تریبون ها به اطلاع مردم رسانده می شد، بی شک امروز مردمی قانونمدار و قانونمند داشتیم.

وی تاکید کرد: اطلاع رسانی حقوقی و قضایی به منظور تحقق بهداشت قضایی در جامعه باید جایگزین تحلیل های سیاسی تکراری، سرگرمی های بی فایده و خط و نشان کشیدن برای دیگران شود تا به مرور زمان، کاستی های روابط اجتماعی شهروندان برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که هر فرد بداند در روابط اجتماعی خود اعم از اقتصادی، بهزیستی، ازدواج، شراکت و تمامی رفتارها چه باید بکند، به یقین جامعه ای آرام تر و با مشکلات و معضلات کمتر خواهیم داشت و به تبع آن آرامش و آسایش بیشتری نیز در زندگی مردم ایجاد خواهد شد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی مردم، سطح توقع و انتظار آنها از دستگاه قضایی را کاهش خواهد داد، عنوان کرد: مدیریت کشور پس از اجرای چهار برنامه پنج ساله به این نتیجه رسیده که بخشی از مشکلات مردم و ورود بیش از حد پرونده به دادگستری ها ناشی از ضعف اطلاعات حقوقی و قضایی آنهاست و بر لزوم تغییر نگاه ها و توجه بیشتر به بهداشت قضایی تاکید دارد.

وی گفت: تجربه ها نشان داده که اگر مردم به عواقب معاملات تجاری، ازدواج های خود، زندگی شهرنشینی، آپارتمان نشینی و سایر حوزه های زندگی فردی و اجتماعی، توجه داشتند و به بایدها و نبایدهای آن توجه کرده و حد و مرزها را رعایت می کردند، کمتر گرفتار اختلاف و تنش می شدند.

رییس کل دادگستری استان کرمان، تغییرات پی در پی قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل ها را یکی از دلایل پایین بودن اطلاعات و دانسته های حقوقی و قضایی مردم و توسعه نیافتن این اطلاعات ذکر کرد و گفت: این تغییرات گاهی به گونه ای است که حتی مجریان قانون را نیز دچار سردرگمی می کند.

حجت الاسلام توکلی تصریح کرد: دادگستری استان کرمان در راستای توسعه بهداشت قضایی در جامعه و به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش دعاوی حقوقی، اقدامات متنوعی از جمله حضور همکاران قضایی در مدارس، مساجد و دانشگاه ها را به انجام رسانده است.

وی افزود: نوع سوالاتی که در این نشست ها از سوی مخاطبان مطرح می شود، بیانگر اشتیاق آنها برای آشنایی با قوانین و مقررات است که پیگیری اداره کل آموزش و پرورش برای استمرار این نوع جلسات را می توان دلیل دیگری بر موثر بودن این برنامه ها دانست.

وی اظهار کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در راستای توسعه آگاهی بخشی به جامعه، جلسات مختلفی را با اصناف و بخش های مختلف برگزار و با ارایه بروشورها و راهکارهای سهل و آسان، همگان را بر اجرای قانون ترغیب کرده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به موفقیت های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، تاکید کرد: بدون شک توسعه اطلاع رسانی به مردم، کاهش دعاوی و مراجعات به دادگستری و تحقق جامعه امن تر و آرام تر را به دنبال خواهد داشت.

ایرنا

انتهای پیام



ارسال نظر


آخرین خبرها