کد خبر: 30054 | زمان مخابره: 15:14:12 - یکشنبه 31 فروردین 1393 | بدون نظر | |

مستند شبیه‌خوانی ده‌زیار رونمایی شد

همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های آئینی کرمان از مستند شبیه‌خوانی ده‌زیار رونمایی شد. 

به گزارش نشانه نیوز،مراسم رونمایی از مستند شبیه‌خوانی ده‌زیار با حضور علی‌اکبر سام‌نژاد امام جمعه چترود و شبیه‌خوانان استان کرمان همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی کرمان شامگاه شنبه در روستای ده‌زیار از توابع بخش چترود کرمان برگزار شد.

امام جمعه چترود در حاشیه رونمایی از مستند شبیه‌خوانی ده‌زیار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توجه به قرآن و اهل بیت (ع)  تنها راه درک رابطه خالق و مخلوق است و زنده کردن نام و یاد اهل بیت (ع) روشنگری و بیدارگری است.

علی‌اکبر سام‌نژاد ابراز داشت: امامان ما طی تاریخ اسلام همواره برای پیشرفت و تعالی مردم تلاش کردند و علاقه فراوانی به مردم و اجرای احکام الهی داشتند.

وی خطاب به شبیه‌خوانان استان کرمان گفت: مستند و واقعیت تاریخ اسلام را به زبان هنر بیان کرده و از تحریف پرهیز کنید.

سام‌نژاد تاکید کرد: آگاهی و مطالعه در تاریخ دین مبین اسلام از ضروریات یک فرد شبیه‌خوان است.

وی با بیان اینکه تحقیق در هر زمینه‌ای انسان را در مسیر رشد و تعالی هدایت می‌کند، ادامه داد: گسترش هر اندیشه‌ای مستلزم آگاهی و شناخت است.

امام جمعه چترود تصریح کرد: ارزش کار کم و کوچک اما مستحکم از کارهای طولانی و فاقد صحت تاریخی بیشتر و ماندگارتر است.

سام‌نژاد افزود: آسیب‌شناسی تعزیه نباید فراموش شود و بررسی نحوه اجرای تعزیه آینده تابناک‌تری را برای شبیه‌خوانان دارد.

وی درباره تولید مستند شبیه‌خوانی روستای ده‌زیار ابراز داشت: با توجه به اینکه روستای ده‌زیار استعداد زیادی در زمینه هنرهای مذهبی به ویژه شبیه‌خوانی دارد، برگزاری سوگواره‌ها و جشنواره‌های نمایش‌های آئینی در این روستا به دستیابی به جایگاه واقعی تعزیه در منطقه و استان کرمان کمک کرده است.

به گزارش فارس، مستند «شبیه‌خوانی ده‌زیار» با هدف توسعه و ترویج هنر دینی و مذهبی تعزیه و در راستای اعتلای این هنر در کرمان به مدت ۲۰ دقیقه ساخته شده است که در آن سعی شده ضمن بیان مردمی اداره شدن و قدمت تعزیه در روستای ده‌زیار سختی‌های آماده کردن یک گروه کامل و فضای اجرا را برای یک مراسم تعزیه‌خوانی به تصویر کشیده شود.

فارس

 



ارسال نظر


آخرین خبرها