کد خبر: 30174 | زمان مخابره: 10:23:08 - سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 | بدون نظر | |

وضعیت سلامت استان و کشور ما مطلوب نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وضعیت سلامت استان و کشور ما مطلوب نیست و نیاز به تغییر و اصلاح دارد که البته اصلاح آن بسیار پیچیده است و اینکه بدانیم کجا چه اقدامی را و با هزینه کم بهترین کار را انجام دهیم، بسیار مهم است.

به گزارش نشانه نیوز، ˈعلی اکبر حق دوستˈ عصر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود: نقش خودمراقبتی بسیار اهمیت دارد که در این رابطه نقش خانواده بویژه بانوان بسیار مهم است زیرا مادران در خانواده الگویی پر رنگ تر از پدر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت های سایر دستگاه های عضو شورای سلامت ابراز رضایت کامل کرد و گفت: حمایت استاندار کرمان از فعالیت های ما در در چند هفته گذشته بسیار عالی بوده است.

حق دوست، بیان کرد: سند سلامت استان تنظیم شده و در آن راستا حرکت می کنیم که البته یک سال در راستای این سند گام بر نداشتیم که سال بحرانی از نظر اقتصادی بود.

وی گفت: سال گذشته ۱۸۰ میلیارد ریال بیش از سهمیه خود از وزارتخانه دریافت کردیم که ۹۵ درصد این اعتبار صرف بدهی های پرسنلی شد و بدهی های ما از حدود ۲۵ ماه به حدود هشت ماه رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هزار میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال بدهی مطلق ما به پرسنل بود که توانستیم ۴۰ درصد این بدهی های پرسنلی را پرداخت کنیم.

وی افزود: در انتخاب مدیران خود حق انتخاب دارم و بازدهی کار افراد برای ما مهم است و در انتخاب مدیران چهار معیار اخلاق، وقت گذاشتن، تخصص داشتن و قدرت فکر، استدلال و بیان مهم است.

حق دوست، اظهار کرد: هر فردی حق دارد گرایش های سیاسی داشته باشد اما حق ندارد در کار اجرایی اش سیاست کاری کند.

اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد و شعار هفته امسال ˈیک عمر سلامت با خود مراقبتیˈ است.

وی گفت: البته کمبودها آنقدر بسیار است که در سال گذشته دو هزار میلیارد ریال کمبود اعتبار داشتیم.

وی ادامه داد: اصلاحات جدیدی در حوزه سلامت با اجرای هدفمندی یارانه ها در حال وقوع است و اگر این مسیر ادامه یابد ما امسال بصورت انقلاب گونه ای در تجهیزات پزشکی و عقب افتادگی ساخت و سازها در بهداشت و درمان پیش می رویم.

حق دوست، خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات از وضع بسیار نامطلوب در این زمینه خارج می شویم اما نیازهای ما بسیار است که از عهده دولت بر نمی آید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: استفاده از منابع مردمی و کمک از خیرین، استفاده از حرکت ها و سازمان های مردمی و ارتقای فرهنگ خودمراقبتی در جامعه می تواند این کمبود اعتبارات را جبران کند.

وی افزود: خودباوری و تلاش خویشتن برای ارتقای سلامت تنها و مهمترین کلید سالم سازی جامعه است که باید برای حفظ و ارتقای سلامت چهار سطح مقدماتی، اول، دوم و سوم را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: رخت بر بستن عوامل خطر بروز یک بیماری از جامعه، عدم مواجهه با بیماری و محافظت در مقابل عوامل خطر، تشخیص درمان زودرس و مدیریت خوب بیماری و توانایی بازگشت به زندگی این چهار سطح هستند که در همه آنها نقش اصلی را فرد ایفا می کند.

حق دوست، خاطرنشان کرد: خودمراقبتی یکی از کلیدی ترین رموز سلامت است و در دوران جدید این قضیه پررنگ تر نیز شده است.

وی افزایش آگاهی و کسب اطلاعات لازم، مدیریت بیماری و تاثیر فرد در حفظ و ارتقای سلامت خود، چند علیتی بودن بیماری ها و پیچیده شدن درمان، تشخیص و پیشگیری را از عوامل موثر در خودمراقبتی و ارتقای سلامت عنوان کرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها