کد خبر: 35146 | زمان مخابره: 17:12:17 - چهارشنبه 1 مرداد 1393 | بدون نظر | |

ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در جیرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: کهن‌ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت.

به گزارش  نشانه نیوز، علی مهاجری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان کرمان دارای بیش از ۲ هزار محوطه و تپه باستانی است که کاوش در هر یک از آنها سهم بزرگی در مطالعات باستان‌شناسی، شناسایی هویت فرهنگی و استقراهای انسانی مناطق جنوبی کشور ایفا می‌کند.

وی از آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی حوزه هلیل‌رود خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۱۰ فصل کاوش در حوزه هلیل‌رود و به سرپرستی مجیدزاده، چوبک و نادرعلیدادی‌سلیمانی انجام گرفته است که بعد از چند سال، فصل دیگری از کاوش‌ها در این حوزه فرهنگی آغاز شده که رو به پایان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه این فصل از کاوش در دشت اسفندقه جیرفت در حال انجام است، ادامه داد: نخستین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی پیش از تاریخ اسفندقه جیرفت با کاوش تپه گاوکشی از نیمه نخست تیر ماه سال جاری آغاز شد و در هفته نخست مرداد ماه جاری به پایان می‌رسد.

نادر علیدادی‌سلیمانی سرپرست هیئت باستان‌شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت هم بیان داشت: هیئت باستانشناسی با ایجاد چهار کارگاه کاوش به پژوهش باستان‌شناسی تپه گاوکشی پرداخت.

وی افزود: در این فصل از کاوش یک کارگاه با هدف لایه‌نگاری و آگاهی از ابزار استقراری تپه باز شد که به شناخت نسبی از لایه‌های فرهنگی تپه پی بریم.

علیدادی‌سلیمانی شناخت ادوار استقراری و لایه‌نگاری فرهنگی- استقراری تپه گاوکشی را یکی از اهداف این کاوش دانست و اظهار داشت: آگاهی از جریان شکل‌گیری نخستین استقرارهای انسانی دشت اسفندقه، شیوه معیشت ساکنان دشت در ادوار باستانی، رژیم غذایی ساکنان و مطالعه گونه‌های گیاهی و حیوانی به‌جا مانده از دیگر اهداف بود.

وی همچنین ارتباطات درون و برون منطقه‌ای دشت اسفندقه جیرفت با مناطق اطراف بر پایه شواهد به‌دست آمده و آگاهی یافتن از مسکن، اقتصاد، فرهنگ و هنر ساکنان دشت در دوره باستان بر پایه آثار را  نیز از مهمترین اهداف این فصل از کاوش عنوان کرد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی پیش از تاریخ اسفندقه شهرستان جیرفت یادآور شد: برپایه یافته‌ها و داده‌های فرهنگی از جمله سفال‌های به‌دست آمده در نخستین فصل کاوش، استقرار در تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت به دوره نوسنگی برمی‌گردد.

علیدادی‌سلیمانی خاطرنشان کرد: تپه باستانی گاوکشی به فاصله ۷۰ کیلومتری غرب شهر جیرفت و در دشت اسفندقه واقع شده است.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها