کد خبر: 35208 | زمان مخابره: 9:18:35 - یکشنبه 5 مرداد 1393 | بدون نظر | |

صادرات خرما با برندهای خارجی

صادرات خرما از شرق استان کرمان با برندهای خارجی پیامدهایی را برای این محصول با ارزش و اقتصاد منطقه به همراه دارد.

به گزارش نشانه نیوز، هر سال با نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت دسترنج کشاورزان و نخلداران استان کرمان دغدغه هایی به سراغ بهره برداران می آید از جمله فقدان صنایع بسته بندی، نبود بازاریابی مناسب، بی ثبات بودن بازار عرضه، حضور واسطه ها و اکنون صادرات خرما با برندهای خارجی.

کشاورزان به عنوان زحمت کش ترین قشر چرخه تولید مواد غذایی و کالاهای اساسی بعد از فروش محصولاتشان به دلایل مختلف سود کمتری را می برند.

شناسایی حلقه های مفقود صادرات خرما به گونه ای که ارزآوری آن بطور منطقی بین عوامل چرخه تولید تا صادرات توزیع شود در گام نخست ضروری است و در گام دوم نسبت به سرمایه گذاری برای ایجاد و تکمیل این حلقه ها اقدام شود.

فرماندار بم گفت: با بررسی های انجام شده، مشخص شد ۳۰ درصد خرمای صادراتی منطقه در جعبه های خارجی به نقاط مختلف دنیا صادر می شود.

ˈمحمود ذوالفقاریˈ ادامه داد: متاسفانه این معضل سال هاست که وجود دارد و اقدامی برای مقابله با آن تاکنون انجام نشده است.

وی بیان کرد: هرچند مسوولان بازرگانی اعلام کرده اند که این شیوه صادرات منع قانونی ندارد، اما باید پذیرفت که در این بین، خلاء قانونی وجود دارد.

وی تاکید کرد: پیگیری های لازم برای انتقال موضوع و رفع نقایص آغاز شده است.

فرماندار بم با اشاره به اینکه رقابت تولیدکنندگان داخلی با برندهای خارجی مستلزم تلاش بیشتر تجار و انجام تبلیغات است، اظهار کرد: برنامه ریزی برای تبلیغات محصول خرما و رونق بازار آن در دست انجام است.

وی گفت: تشکیل شرکت تعاونی بین المللی مجازی در همین راستا انجام شده و قرار است در بازارهای جهانی و فضای مجازی، خرمای بم بهتر از قبل معرفی شود.

رییس اتحادیه سردخانه داران شرق استان کرمان نیز گفت: برخی شرکت ها یا تجار، قبل از آغاز برداشت محصول اقدام به چاپ و توزیع جعبه های با برند خارجی در منطقه می کنند و برخی این جعبه ها را بطور مستقیم بین کشاورزان توزیع می کنند.

ˈمحمدحسین اکبریˈ، مفقود شدن شناسنامه خرمای بم در بازارهای جهانی و دستیابی به ارز کمتر را نمونه هایی از تبعات منفی صادرات خرمای بم در جعبه های خارجی بیان کرد.

وی افزود: متوسط قیمت خرما در بازارهای جهانی و خارج از کشور پنج دلار است، در حالیکه در داخل فقط حدود یک دلار و کمتر است و در صورت صادرات مناسب توسط تجار و برندسازی، این مبلغ به همراه مصرف و تقاضا افزایش پیدا می کند و در نتیجه سود بیشتری نصیب کشاورزان می شود.

اما افرادی هم هستند که نه تنها با این شیوه صادرات همکاری نکرده اند، بلکه موفق به ایجاد رقابت با برندهای خارجی شده اند.

ˈمیثم دهقانˈ که به همراه پدرش به کار صادرات مشغول است می گوید: بیش از ۱۷ سال است که با برند تخصصی در بازارهای بین المللی به کار و رقابت مشغول هستیم و تاکنون موفقیت های زیادی را تجربه کرده ایم.

وی افزود: حتی پیشنهادهای زیادی برای انتقال خرما به جعبه های خارجی و صادرات با برندهای خارجی داشته ایم که هرگز قبول نکرده ایم چرا که به غیر از تبعات منفی اقتصادی، اعتقاد داریم از نظر شرعی نیز کار پسندیده ای نیست.

وی انجام تبلیغات برای معرفی برندهای داخلی را از جمله اقدامات موثر دانست و گفت: در این راستا، پارسال در شبکه های تلویزیونی کشور هندوستان به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تبلیغات انجام دادیم و جوابگو و موثر بوده است.

ˈعلی رمضانیˈ یکی دیگر از کشاورزان منطقه نرماشیر و بی اطلاع از درست یا نادرست بودن کارش می گوید: چند سالی است محصول با کیفیت باغم را به یکی از تجار بم می فروشم.

وی افزود: پیش از برداشت محصول، جعبه های خارجی را از نماینده شرکت خارجی دریافت می کنم و با دریافت مبلغی پول پیش، در زمان برداشت و بسته بندی، موظف و مجاب می شوم که محصولم را به نمایندگان آن شرکت ها بفروشم.

سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن محصول خرما از باغ های شرق استان کرمان برداشت می شود.

شرق استان کرمان شامل شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر یکی از قطب های اصلی تولید خرما استان و کشور به شمار می رود و خرمای مضافتی بم شهرت جهانی دارد.

به گزارش ایرنا، ایجاد و گسترش صنایع بسته بندی و فرآوری خرما و انجام بازاریابی مناسب در داخل و خارج کشور به رونق تولید این محصول با ارزش و با کیفیت و افزایش درآمد تولیدکنندگان می انجامد.



ارسال نظر


آخرین خبرها