کد خبر: 35214 | زمان مخابره: 9:48:38 - یکشنبه 5 مرداد 1393 | بدون نظر | |

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خبر داد: صدور ۷۸ هزار و ۷۸۵ سند مالکیت در سال گذشته

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: صدور ۷۸ هزار و ۷۸۵ سند مالکیت، پذیرفته شدن ۸۴۴ تقاضای ثبت ملک، تحدید حدود یک هزار و ۴۸۲ ملک، ۵۸۸ هزار و ۲۲۳ معامله ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی و ثبت ۲۹ هزار و ۶۱۹ ازدواج از جمله این اقدامات بوده است.

“رضا طالبی زاده”  ادامه داد: ثبت چهار هزار و ۶۳۰ مورد طلاق، ثبت یک هزار و ۴۵۵ شرکت، وصول درآمد و وصول مطالبات بانکها و … از دیگر فعالیت های ثبت اسناد و املاک در یک سال گذشته بوده که استان کرمان در حوزه های مختلف شاهد رشد عملکرد بوده به نحوی که در حوزه میزان مطالبات بانکها، میزان درامد خدمات ثبتی، میزان درامد های وصولی در سال گذشته حائز رتبه اول در کشور شده ایم.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تعداد اسناد مالکیت صادره، تعداد اسناد مالکیت کاداستری صادره، تعداد پرونده های تشکیل شده و مختومه اجرا و تعداد موسسات غیر تجاری ثبت شده شاهد رشد آماری بودیم.

وی بیان کرد: باتوجه به سیاستهای کلی سازمان ثبت در خصوص مکانیزه نمودن تمامی فرآیندهای ثبتی و گذر از ثبت سنتی به سمت ثبت نوین،  در حال حاضر ۷۰ درصد خدمات ثبتی توسط سامانه های برون سازمانی و درون سازمانی همانند سامانه مدیریت املاک کشوری، سامانه ثبت آنی، سامانه قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند، سامانه ثبت شرکتها، سامانه مکاتبات الکترونیک با دادگستری استان و… تمامی فرآیند ها و خدمات ثبتی را در بر می گیرند و تنها بخشی از کنترل و تائید  مدیران و یا بررسی مورد نیاز، به صورت دستی صورت می گیرد .

طالبی زاده گفت: در خصوص ارائه خدمات ثبتی در سطح استان با توجه به وجود ادارات ثبتی در ۱۶ شهرستان استان و تعداد  ۴۰۰ دفترخانه اسناد رسمی و ازدواج با راه اندازی سامانه های ذکر شده و اتصال دفاتر اسناد رسمی از طریق بستر اینترنت و اتصال امن به سرورهای  سازمان، در حال حاضر ارائه خدمات ثبتی در سطح استان به صورت مطلوب و با دقّت و سرعت بالا انجام می گیرد و این اداره کل در این مورد از موفقیت بالایی برخوردار بوده است.

طالبی زاده درباره مهم ترین وظایف مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات مربوط به املاک و اسناد در حوزه استان، رسیدگی به کلیه امور مربوط به ثبت استان و صدور دستور مقتضی نسبت به آن، رسیدگی به کلیه شکایات و نامه هائیکه از طرف  اشخاص و واحدهای ثبتی  تابعه به ثبت استان  فرستاده می شود نیز از جمله این وظایف است.

وی افزود: رسیدگی به پروند ه های  ثبتی و اجرائی و مالی و گزارشهای واحدهای ثبتی تابعه و ارجاع آنان به کارشناسان و بازرسان ثبت استان و اظهار نظر نهایی نسبت به نظرات آنان، شرکت در جلسات دادگاه انتظامی سردفتران، نظارت بر نحوه وصول درآمدهای ثبتی و بررسی آمارهای ماهانه و مقایسه آن با ماههای مشابه سالهای گذشته و تعیین درصد افزایش به منظور بررسی میزان کار و فعالیت واحدهای ثبتی در سطح استان ودر صورت کاهش درآمد تعیین علل کاهش و اتخاذ  تدابییر لازم  به منظور رفع نواقص برای جبران از دیگر وظایف ادراه کل ثبت اسناد و املاک می باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: کنترل اعتبارات ثبت استان و تهیه برنامه جامع به منظور تعیین اولویت های لازم در امر تخصیص اعتبار برای واحدهای  ثبتی تابعه بر اساس احتیاجات و فعالیتهای آنها.

وی درباره دشواری های کار در ثبت اسناد و املاک گفت: ثبت اسناد و املاک نهادی است که همه روزه با مراجعات فراوان مردمی مواجه بوده و به تعداد زیادی از افراد خدمات روزانه ارائه می نماید. این حجم کثیر مراجعین طبیعتا فشار کاری مضاعفی را بر روی همکاران ما وارد می آورد، اما با استفاده از فناوری های نوینی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بهره برداری رسیده سعی شده از میزان مراجعات مستقیم کاسته شده و آن را به حد اقل برساند و تحقق این مهم باعث گردیده که رضایت مراجعان و متقاضیان افزایش یابد که به تبع آن شیرینی انجام وظیفه به کام همکاران ما در واحد های ثبتی بنشیند.

وی درباره شخصیت و عملکرد شهید بهشتی تصریح کرد: بهترین کلام رادر توصیف این بزرگوار امام خمینی (ره) بیان فرمودند که “بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود” و این مظلومیت را میتوان هنوز هم از  ناشناخته بودن زوایای شخصیت ایشان استنباط کرد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان اظهار کرد: این شهید بزرگوار با توجه به سطح دانش و معلومات و همچنین عمق تعهد و دلبستگی به ارزش ها و نقش حائز اهمیتی که در شکل گیری و تداوم انقلاب و همچنین نظام دهی به نظام دستگاه قضایی کشور عهده دار بوده دارای مقامی والا و تاثیرگذار در تاریخ انقلاب بوده. تا جایی که حضرت امام (ره) در جای دیگر بیان می دارند که “بهشتی یک ملت بود”.

وی افزود: آنچه در عملکرد ایشان در سالیان قبل از انقلاب نمود بارز دارد فعالیت های مبارزاتی و فرهنگی بود که به همین دلیل مدتی رانیز در زندان سپری نمود. پس از انقلاب نیز شهید بهشتی هم در فعالیت های سیاسی مشارکت فعال داشت و هم نقش مهمی را در ساختار دهی به دستگاه قضایی کشور ایفا نمود که در هر دو حوزه دارای عملکردی مطلوب و موثر بود. امید است که همه بتوانیم با تآسی به الگوی رفتاری آن شهید خدمتگزارانی لایق برای مردم باشیم.

طالبی زاده افزود: اداره کل ثبت اسناد واملاک استان کرمان اولین و تنها استان کشور می باشد که برای ارتباط بین مرکز استان  و۱۶ شهرستان تابعه و سازمان ثبت اسناد کشور، از زیر ساخت فیبر نوری و جدید ترین تجهیزات ارتباط شبکه و سرویس های دیتا مرتبط در سطح استان استفاده می کند.

وی تصریح کرد: این اداره کل علی رغم خدمات گسترده ای که به مردم ارائه می دهد به حد لزوم از امکانات برخوردار نمی باشد و استیجاری بودن ساختمان ادارات شهرستان ها، کمبود فضا و امکانات اداری با توجه به حجم عملیات و میزان مراجعه ارباب رجوع، کمبود فضا های آموزشی و کمبود اعتبارات در رابطه با تجهیز و تعمیر و نگهداری از مهم ترین مشکلات در این حوزه است.

طالبی زاده گفت: با توجه به نصب سامانه های سازمان مانند سامانه مدیریت املاک کشوری، ارسال و دریافت استعلام و خلاصه معامله، زمان پاسخگویی از ۴۸ ساعت به کمتر از ۲ ساعت کاهش یافته است.

وی بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نهادی است با سابقه بیش از یکصد سال که خدمات خود را در حوزه های وسیعی به عموم مردم ارائه می نماید، گستره اقدامات و فعالیت های این سازمان آن را به نهادی تبدیل نموده که در زندگی همه مردم به نوعی ایفای نقش می نماید.

طالبی زاده افزود: عدم اطلاع رسانی در خصوص فعالیت ها و اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گذشته موجب کم اطلاعی مردم نسبت به فعالیت ها و وظایف آن شده اما پیشرفت های سالیان اخیر موجب گردیده که این نهاد به نحو کم سابقه ای متحول گشته و خدمات خود را در اسرع وقت به مراجعین ارائه نماید.

وی تصریح کرد: در کنار این پیشرفت، در سالیان اخیر شاهد توجه ویژه به مقوله اطلاع رسانی در خصوص خدمات و فعالیت های سازمان نیز بوده ایم. تلاقی این دو امر موجب گردیده که سطح آگاهی های مردم از اقدامات و فعالیت های ثبت تا حد زیادی افزایش یابد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: باتوجه به اهمیت اسناد رسمی و لزوم اصالت مدارک شناسایی در استعلامات و پاسخ استعلامات و اسناد و مکاتبات اداری و قانونی و نیز اصالت اسناد مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و جهت جلوگیری از جعل اسناد و مدارک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به راه اندازی سیستم های مختلف در حوزه صدور اسناد و مکانیزه کردن سامانه الکترونیکی مختلفی کرده است.

وی بیان کرد: در حوزه دفاتر اسناد رسمی و ازدواج نیز اقدام به راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت آنی معاملات و ثبت ازدواج و طلاق و در واحد های ثبتی مبادرت به داه آمایی و ثبت پرونده های ثبتی در سامانه شده که اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از جعل اسناد و مدارک و همچنین استفاده بهینه از کارکنان آن واحد ها گردیده است علاوه بر این با تغییر اسناد مالکیت دفترچه ای به اسناد کاداستری با شناسه ملی جغرافیایی املاک و هولوگرام امنیتی امکان جعل در اسناد جدید بر خلاف اسناد دفترچه ای وجود ندارد.

بازرسی و نظارت دقیق بر عملکرد سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و واحد های ثبتی نیز جهت جلوگیری از بروز تخلفات به صورت مستمر انجام می شود که تاحد زیادی از بروز تخلفات جلوگیری می کند.

طالبی زاده در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان آمادگی کامل جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به اسناد کاداستری ( تک برگی) دارد و بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه بایستی تا پایان برنامه (پایان سال ۹۴ ) کلیه اسناد به صورت کاداستری تبدیل شوند از کلیه هم استانی های بزرگوار تقاضا داریم با مراجعه به ادارات ثبت اسناد سراسر استان نسبت به این امر اقدام و ما را در این امر مهم یاری نمایند.

وی افزود: همچنین از کلیه ادارات و سازمان های مرتبط با زمین و مسکن از جمله منابع طبیعی، امور اراضی و راه و شهرسازی و غیره درخواست داریم در جهت عمل به وظایف قانونی خودشان در زمینه ارائه نقشه های مربوط به مالکیت خود بر عرصه های دولتی و ملی و ارائه اسناد مالکیت دفترچه ای جهت تثبیت و تبدیل به اسناد کاداستری این اداره کل را یاری نمایند.

رضا طالبی زاده متولد سال ۱۳۳۴ و قاضی دادگستری است که در سمت های مختلف قضایی انجام وظیفه کرده که از جمله آنها می توان به قاضی تحقیق، دادرس دادگاه انقلاب کرمان، رئیس شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرمان، رئیس شعبه ۱۲ دادگاه عمومی سابق کرمان، مستشار دادگاه های تجدیدنظر استان کرمان و معاون قضایی دادگستری استان کرمان اشاره کرد.

وی که از اوایل مهرماه سال ۹۰ با حفظ سمت قضایی مامور به خدمت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شد، به مدت دو سال مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان و از مهر ماه سال ۹۲ با حفظ سمت قضایی به عنوان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان منصوب شده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها