کد خبر: 35233 | زمان مخابره: 10:16:38 - یکشنبه 5 مرداد 1393 | بدون نظر | |

۲۴۶۰ کیلوگرم زعفران در استان کرمان برداشت شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۲ هزار و ۴۶۰ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲۳ میلیارد ریال امسال در استان استحصال و به بازار مصرف ارایه شده است.

به گزارش نشانه نیوز، عباس سعیدی افزود: ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت زعفران قرار دارد.

وی گفت: با توجه به مشکل کم آبی و نیاز به بازنگری الگوی کشت در استان، ترویج کشت محصولات با مصرف آب کمتر و مناسب بودن آب و هوای استان برای کشت طلای زرد تاکنون در بیش از ۱۰ شهرستان استان نسبت به کشت زعفران اقدام شده است.

وی ایجاد اشتغال در هر دوره کشت را ۲۰ نفر به ازای هر هکتار اعلام کرد و گفت: سطح اجرایی در نظر گرفته شده برای سال جاری ۶۰۵ هکتار است که برای این منظور سه هزار و ۶۳۰ تن پیاز با اعتبار ۱۲۱۰۰۰ میلیون ریال مورد نیاز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: هماهنگی های لازم با بخش خصوصی در شهرهایی که قادر به تامین پیاز مورد نیاز نیستند انجام شده است.

بنابر این گزارش زعفران گیاهی است از تیره زنبقیان، کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر که از وسط پیاز یا قاعده ساقه تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند و از وسط برگ ها ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ و با خواص مفید فراوان می باشد.

فصل کاشت زعفران اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد و برداشت آن بطور معمول بعد از یک ماه بعد از کشت و طی چند مرحله بوده و جزء گیاهان چند ساله می باشد که به مرور زمان به مرحله اقتصادی می رسد.

استان کرمان به دلیل گستردگی بخش کشاورزی دو سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب دارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها