کد خبر: 36473 | زمان مخابره: 13:35:51 - سه شنبه 4 شهریور 1393 | بدون نظر | |

خیلی مهم و فوری، این محصول را نخورید و به دوستان خود اطلاع دهید

درحالی که ممنوعیت استفاده از روغن پالم درفرآورده های لبنی موضوع داغ رسانه ها بود، تعدادی از کاربران در فضای مجازی با دامن زدن به این موضوع و تشویش اذهان عمومی پیامک هایی با مضمون های متفاوت به دوستان خود ارسال می کنند و درخواست انتشار آن را برای دیگران می کنند.

  به گزارش نشانه نیوز به نقل از ایرنا، روزانه پیامک های مختلفی در قالب اس ام اس و یا وایبر با غیرمجاز خواندن محصولات متعدد شامل آب معدنی، خرما، دلستر، نوشابه، سوسیس ، کالباس ومواد لبنی ارسال می شود با این متن که ˈخیلی مهم و فوری، این محصول غذایی و لبنی را نخورید و به دوستان خود نیزاطلاع دهید.

به عنوان مثال «دکتر چراغی رئیس بیمارستان امام رضای کرمانشاه درخواست اطلاع رسانی فوری به مردم ایران را دارد به اطلاع تمام هموطنان عزیز برسانید که تا اطلاع ثانوی از خوردن خرما با هر نوع مدل جدا خودداری کنید.»

یا اینکه «دکتر سعیدی راد رئیس بیمارستان مصطفی خمینی تهران درخواست اطلاع رسانی فوری به مردم ایران را دارد: « به اطلاع تمام هموطنان عزیز برسانید که تا اطلاع ثانوی از خوردن نوع دلستر با طعم انگور و انار را بعلت استفاده های طمع دهنده های با زمان بسیارپایین جدا خودداری کنید ، برخی از این محصولات حاوی نوعی ویروس هستند.» »

در شرایطی که همچنان ابهامات و تناقضات استفاده از روغن پالم در شیر و فرآورده های آن وجود دارد، برخی از برندهای معتبر لبنی نیز از این شرایط استفاده کرده و از راه های گوناگون همچون ارسال پیامک به مردم وارد تبلیغات شده اند که «محصولاتشان، تازه، سالم و بدون روغن پالم است.»

برخی از شرکت های لبنیاتی کشور با ارسال گسترده پیامک به خطوط تلفن همراه مدعی شده اند که در محصولات خود از روغن پالم استفاده نکرده و نمی کنند.

در این میان برخی تولید کنندگان محصولات لبنی و غذایی محلی استانها نیز برای معرفی و شناساندن کالای تولیدی خود پیام هایی با مضامین متعدد منتشر و اعلام می کنند محصولاتشان سالم و عاری از روغن گیاهی است.

حال این سوال مطرح است که مسوول رسیدگی به این تخلفات چی کسی است و این پیامها از سوی چه افرادی و نهادی اداره می شود و نیت انتشار این پیام چیست؟

** رد هشدارهای شبکه های اجتماعی درباره سلامت مواد غذایی

دراین میان معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروگفت: اعتماد مردم به وزارت بهداشت و وزیر بهداشت سرمایه ای اجتماعی است که بسیار ارزشمند است، و از این سرمایه اجتماعی باید حداکثر استفاده را کرد.

«رسول دیناروند» با بیان اینکه هر از چندگاهی در شبکه های اجتماعی در رابطه با سلامت غذایی شایعاتی دروغ مطرح می شود، افزود: پشت چنین مواردی تحرکات دشمنان کشور است.

وی ادامه داد: هر روز شایعه ای را از قول یک رییس بیمارستان مطرح می کنند در حالیکه بارها چنین مباحثی را تکذیب کرده ایم، اما واقعیت آن است که مردم در کوچه و بازار و خیابان نسبت به این مسایل حساس هستند و انتشار آنها باعث نگرانی مردم می شود.

دیناروند نسبت به انتشار شایعات بی اساس درباره خطر برخی مواد غذایی به نقل رییس یک بیمارستان در شبکه های اجتماعی هشدار داد و گفت: این شایعات صحت ندارد اما با توجه به برد این رسانه ها مردم را نگران می کند.

وی به مردم اطمینان داد که در صورت لزوم، مطالب مورد نیاز آنها به صورت رسمی و از طریق رسانه های عمومی اطلاع رسانی می شود.

دیناروند ادامه داد: با توجه به مطالعات، تحقیقات و بررسی های لازم و جلسات مکرر متخصصان، کارشناسان و دانشگاهیان در کمیته فنی سازمان غذا و دارو، مردم می توانند با آسودگی کامل نسبت به استفاده از محصولات لبنی و غذایی موجود در بازار اقدام کنند.

به هرحال باید گفت سازمان استاندارد باید تایید کننده سلامت محصولات بهداشتی و رعایت شرایط درست در تولید محصول سالم باشد، و ابعاد پنهان این موضوع باید از سوی این سازمان روشن شود چراکه مردم به اعتبار اطمینان به سازمان استاندارد این محصولات را مصرف می کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه شیر و لبنیات جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانواده ها دارند باید وضعیت سلامت و بهداشت تولیدشان مشخص و برندهای متخلف معرفی شوند تا سلامت مردم به خطر نیافتد و دیگر تولیدکنندگان هم با آتش متخلفان نسوزند.



ارسال نظر


آخرین خبرها