کد خبر: 36514 | زمان مخابره: 15:00:37 - چهارشنبه 5 شهریور 1393 | بدون نظر | |

افزایش ۲۴ درصدی ارزش صادرات استان کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: ارزش صادرات کالا از استان در بازه زمانی تیر ۱۳۹۲ تا خرداد امسال، ۲۴ درصد افزایش و واردات کالا در این مدت از نظر وزنی سه درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا، ˈمحمدرضا قادرˈ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای تیر ۱۳۹۲ تا پایان خرداد امسال ۳۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۹۷۵ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد.

وی گفت: صادرات استان کرمان از نظر وزنی ۵۵ درصد و از نظر ارزش ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی استان کرمان را پسته و مغز پسته، کاشی و سرامیک، خرما، سنگ و کنسانتره مولیبدن ذکر کرد و گفت: این کالاها به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، امارات و مالزی صادر شده است.

قادر، به آمار واردات استان کرمان در بازه زمانی اول تیر ۹۲ تا پایان خرداد امسال اشاره و عنوان کرد: در این مدت ۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۷۹ میلیون دلار به گمرکات استان وارد شده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته از نظر وزن سه درصد کاهش و از نظر ارزش یک درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمان تصریح کرد: عمده ترین کالاهای وارداتی استان کرمان شامل اجزا و قطعات خودرو، لوازم و ماشین آلات صنعتی و مکانیکی، لوازم صنعتی و برقی بوده است که بخش عمده آن از کشورهای چین، امارات و کره جنوبی به گمرکات استان وارد شده اند.

وی گفت: مجموع مسافران ورودی از ابتدای تیر سال گذشته تا پایان خرداد امسال، ۱۲۵ هزار و ۲۲۵ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال های ۹۱ تا ۹۲، شاهد افزایش ۶۱ درصدی در این زمینه هستیم.

وی درآمد گمرکات استان کرمان در یک سال اخیر را دو هزار و ۹۷۳ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۱۸ ریال ذکر کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

**راه اندازی سامانه الکترونیکی جامع امور گمرکی

مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی جامع امور گمرکی، گفت: با راه اندازی این سامانه امکانی فراهم می شود تا تمامی سازمان هایی که در تجارت خارجی نقش دارند، رویه های گمرکی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

وی راه اندازی سامانه اظهار از راه دور گمرک را انقلابی در خدمات رسانی این اداره کل دانست و ادامه داد: با راه اندازی این سامانه پنج مرحله وقت گیر گمرکی به صورت الکترونیک و در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد که براساس آن زمان ترخیص کالا در گمرک کرمان به دو ساعت کاهش یافته است.

قادر افزود: سامانه اظهار از راه دور صادرات در سیرجان نیز راه اندازی شده که تا پایان شهریور آغاز به کار خواهد کرد و در گمرک بم نیز در حال راه اندازی است.

**اجازه ارزیابی در محل برای محموله های صادراتی

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: با ایجاد زمینه ارزیابی در محل برای محموله های صادراتی، حرکت نو و خوبی در کرمان آغاز شد.

وی اظهار کرد: در راستای بسته حمایتی صادرات و با درخواست صادر کنندگان، ارزیابان گمرک در کارخانه (محل تولید یا انبار) اقدام به ارزیابی کالا و سپس پلمپ کالاهای صادراتی می کنند تا کالا در اسرع وقت به مقصد صادراتی حمل شود که این اقدام در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری نیز انجام می شود.

قادر ادامه داد: همچنین امکان بررسی کالا بر روی وسیله حمل نیز فراهم شده است.

**اطلاعات دقیقی از کل صادرات استان کرمان وجود ندارد

مدیرکل گمرکات استان کرمان افزود: زمانی که برای کمک و توسعه صادرات تصمیمی گرفته می شود، اطلاعات دقیقی از صادرات وجود ندارد و به این دلیل است که بسیاری از تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای خود را از سایر استان ها صادر می کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه این ظرفیت در استان کرمان وجود دارد پیشنهاد می شود صادرکنندگان از آن استفاده کنند تا ضمن تسهیل در کار آنها، آمارهای استان نیز دقیق تر شود.

ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها