کد خبر: 38257 | زمان مخابره: 16:08:51 - دوشنبه 7 مهر 1393 | بدون نظر | |

پورابراهیمی:معضل بیکاری با رشد مداوم بالای اقتصادی حل می شود

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه رفع معضل اقتصادی نیازمند حل مشکلات اقتصادی است گفت:در برنامه ششم توسعه باید اتکا به توانمندی‌های داخلی برای رشد اقتصادی مد نظر قرار گیرد.

نمایش عکس در اندازه واقعی

به گزارش کرمان فردا، محمد رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با  تسنیم، درباره راهکارهای حل معضل بیکاری گفت:شرایط اقتصادی درحال حاضر دستخوش تغییراتی شده است که رویکرد برنامه ای به معنایی باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: برای فراهم شدن شرایط لازم در جهت حل معضل بیکاری علاوه بر برنامه ریزی دقیق باید عوامل موثر بر اقتصاد را در شرایط کنونی هم اعمال کنیم و متغیرهای مهم را مد نظر قرار دهیم.
پورابراهیمی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید اتکا به توانمندی‌های داخلی برای رشد اقتصادی که در نهایت کاهش بیکاری را به دنبال دارد، مد نظر باشد. متأسفانه توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد که سال‌هاست از آنها استفاده ای نشده است.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس افزود: ما نیازمند یک بازنگری در سیستم اقتصادی داخلی هستیم. بر خلاف عده‌ای که ادعا می‌کنند باید نگاه بیرونی را متوجه اقتصاد کنیم تا بتوانیم از بحران رهایی یابیم ،‌معتقدم باید نگاه درونی را نسبت به مباحث مختلف اقتصادی اصلاح کنیم و از ظرفیت‌های داخلی در جهت رشد بهره ببریم.
وی اظهار کرد: نیازمند یک خانه‌تکانی در ساختار نهادهای مالی در اقتصاد ایران هستیم. ۷۰  درصد اقتصاد ایران در دست نهاد های مالی است که به صورت کارآمد در اقتصاد فعالیت نمی‌کنند.دلیلشان این است که اینها به مفهوم رویکرد بخش خصوصی باید به دنبال کسب منافع بیشتر،کارآمدی بیشتر و بازده بیشتر باشند، نیستند.
پورابراهیمی بیان کرد: ما یک خانه تکانی نیاز داریم تا این مجموعه ها به یک ساختار کارآمد در اقتصاد تبدیل شوند.اگر بتوانیم سالیانه تنها چند درصد رشد اقتصاد ایران را افزایش دهیم قطعاً‌ مشکل بیکاری با رشد اقتصادی در دراز مدت برطرف خواهد شد.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس افزود: طی چند ماه گذشته اصلاح قانون اصل ۴۴ را در دستور کار قرار دادیم که بخش هایی از آن پیرامون بحث شفافیت دستگاه‌های اقتصادی در ایران بود. شفافیت اطلاعات رکن اصلی توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود و برای تحقق توسعه اقتصادی شفافیت اقتصادی باید در حوزه خانوار، بنگاه و افراد مورد نظر قرار گیرد.الزام افشای اطلاعات اقتصادی است، که تمام بنگاه‌های کشور که متعلق به هر نهادی هستند باید اطلاعات خود را بیان کنند.
وی بیان کرد: اصلاح  این ساختارهای می‌تواند منجر به حل معضل بیکاری باشد. در حل مشکل بیکاری علاوه بر اصلاح ساختارها، توجه به دو مورد ضروری است. اول اینکه به وضعیت موجود و اشتغال  موجود توجه داشته باشیم. چرا که بسیاری از بنگاه‌ها طی سال‌های اخیر یا ورشکسته شده اند یا در مرض ورشکستگی هستند. متأسفانه رکود شرایط نامناسبی را برای جامعه و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است.
پورابراهیمی با بیان اینکه با حفظ مشاغل موجود می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌ها، تعداد شاغلین راافزایش دهیم گفت:پس از این مرحله گام اول اصلاح ساختار نهاده‌ها و گام دوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور است.
نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس به عدم استفاده از ظرفیت های داخلی مانند معادن که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد. وی گفت در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از ظرفیت معدنی کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.یکی از مسائلی که به نظر در بحث اشتغال می تواند راهگشا باشد استفاده از ظرفیت‌های گردشگری است.
وی تاکید کرد: کسب مهارت یکی از مباحث مهم دیگری است که فارغ التحصیلان باید به آن توجه داشته باشند. کسب مهارت باید به کارآفرینی ختم شود.کسب مهارت نباید به اینجا ختم شود که فارغ التحصیلان به دنبال جذب در یک واحد تولیدی باشند. بلکه باید به گونه ای باشد که فرد خود تولید را در دست بگیرد تا هزاران نفر هم بتوانند در کنار کارآفرینی آن مشغول فعالیت شوند.
پورابراهیمی بیان کرد: یکی از مشکلات کارآفرینان منابع مالی و فقدان سرمایه است.متأسفانه دولت حمایت خوبی از کارآفرینان به معنی واقعی ندارد. باید این مسائل تسهیل شود.حمایت دولتی از حوزه کارآفرینی مفید نبوده است دولت باید شرایط برای تسهیلات و منابع مالی را به گونه ای نوآورانه حمایت و مدیریت کند.



ارسال نظر


آخرین خبرها