کد خبر: 38265 | زمان مخابره: 18:04:12 - دوشنبه 7 مهر 1393 | بدون نظر | |

میزان نمک در نان کرمان به استاندارد نزدیک شد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و اجرای طرح کاهش نمک در نان نانوایی‌های کرمان، میزان نمک در نان این منطقه به استاندارد مشخص شده نزدیک شده است.

به گزارش نشانه نیوز،محمد جعفری در گفت‌وگویی اظهار کرد: با خریداری گندم گلوتن‌دار و ترکیب آن با گندم کرمان کیفیت آرد مصرفی افزایش یافته و نیاز به مصرف نمک در نان را کاهش داده است.

وی بیان کرد: در جلسات مختلفی که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اداره غله و استانداری کرمان برگزار شد، مشکل اصلی وجود نمک زیاد در نان و بی‌کیفیتی گندم اعلام شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: ریشه‌یابی مشکل و تحقیق علمی نیز بر افزایش کیفیت گندم تاثیر داشت.

جعفری اظهار کرد: نمک نان در استان کرمان حدود یک هزار و ۸۰۰گرم به ازای هر ۱۰۰کیلو آرد بود که باید به رقم ۶۰۰گرم برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمک موجود در نان کرمان در دو ماه گذشته ۷۰۰گرم بوده است گفت: این مسئله عنایت الهی بود، زیرا  طرح کاهش مصرف نمک در نان قرار بود مدت‌ها در دست بررسی باشد.

مدیرکل بیمه سلامت کرمان با اشاره به اینکه امید زیادی به استقبال سریع نانواها از کاهش مصرف نمک نداشتیم، تصریح کرد: به زودی نتیجه تحقیقات علمی کاهش مصرف نمک که در دو شهر زرند و راور در حال اجرا است، اعلام خواهد شد.

جعفری گفت: نتیجه این طرح علمی در دو هفته آینده مشخص می‌شود، بعد از آن مقدمات اجرای آن در دیگر استان‌ها با کمک مدیران سلامت کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری تنگاتنگ دانشگاه علوم پزشکی و اداره غله با بیمه سلامت افزود: ما به پویایی این مسئله که مصرف نمک در نان نانوایی‌های سطح استان در حد استاندارد باقی بماند، نیازمندیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: دو ماه است که مصرف نمک در نان نانوایی ها اندازه گیری می‌شود و خوشبختانه تاثیر استفاده از گندم گلوتن دار در ترکیب با گندم کرمان کاهش ۵۰درصدی  استفاده نمک در نان بود.

جعفری تاکید کرد: البته هنوز چالشی به نام آموزش نانواهای استان را پیش رو داریم، اما با شروع آموزش‌ها به زودی این مسئله نیز برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: شورای شهر کرمان نیز از طرح کاهش مصرف نمک در نان نانوایی‌ها استقبال خوبی کرده است و تیم اجرایی این طرح امید زیادی به ادامه طرح و پویایی آن در سال ۹۴ دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان خاطرنشان کرد: طرح کاهش مصرف نمک در نان نانوایی‌های استان کرمان در راستای اهداف سلامت بخشی جامعه کرمان از مدت‌ها قبل در کرمان آغاز شده است.

تسنیم



ارسال نظر


آخرین خبرها