کد خبر: 38289 | زمان مخابره: 15:19:13 - سه شنبه 8 مهر 1393 | بدون نظر | |

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان /۵۰ درصد عوامل بیماری‌زا در انسان از طریق دام است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عوامل بیماری‌زا در انسان از طریق دام است، تصریح کرد: بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ عامل بیماری‌زا در انسان ۵۰ درصد منشا دامی دارند و در کنترل بیماری‌های عفونی باید از طریق کنترل عامل بیماری اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش نشانه نیوز،حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان  با اشاره به شعار سال‌جاری هفته دامپزشکی با عنوان «دامپزشکی در خدمت سلامت» ادامه داد: در تمام دنیا رویکرد یک جهان، یک سلامت مدنظر قرار گرفته است و مانند گذشته دام و انسان و محیط جدا از هم نیستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، دامپزشکی را یکی از ارکان مهم سلامت، امنیت مواد غذایی و محیط زیست سالم دانست و گفت: دامپزشکی همواره در حفظ و حراست از سرمایه دامی، مبارزه با بیماری‌های دامی و امنیت غذایی می‌کوشد.

رشیدی افزایش بهره‌وری را از طریق بهره‌برداری مطلوب از منابع عنوان کرد و ادامه داد: دامپزشکی در ارتقای بهره‌وری محصولات دامی با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع نقش مهمی برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عوامل بیماری‌زا در انسان از طریق دام است، تصریح کرد: بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ عامل بیماری‌زا در انسان ۵۰ درصد منشا دامی دارند و در کنترل بیماری‌های عفونی باید از طریق کنترل عامل بیماری اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مراقبت‌های نظارتی و کنترلی در مورد گوشت‌های وارداتی به‌ خوبی انجام می‌شود و مورد تایید بازرسان نظارتی و بهداشتی دامپزشکی هستند.

رشیدی به اکیپ‌های سیار نظارت بر کشتارگاه‌ها ویژه عید قربان خبر داد و خاطرنشان کرد: مردم دام‌های خود را برای ذبح از مراکزی تهیه کنند که مورد تایید و نظارت دامپزشکی هستند.

وی افزود: امر نظارت بر محصولات فرآوری شده تا زمانی که به صورت خام باشند بر عهده دامپزشکی و پس از آن برعهده دانشگاه علوم‌پزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر استفاده از محصولات تازه دامی اظهار کرد: مصرف‌کنندگان باید استفاده از محصولات فرآوری شده را به‌ دلیل وجود مواد نگه‌دارنده محدود کنند و به‌ مصرف محصولات تازه روی آورند.

رشیدی متذکر شد: طیور گوشتی با اقدامات اصلاح‌نژاد و راندمان ضریب تبدیل با استفاده از جیره‌های تعیین شده رشد مناسبی دارند و برای پرورش طیور گوشتی نیازی به استفاده از هورمون‌ها نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گوشت طیور عرضه شده هچ مشکلی ندارد و باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیک قابل کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: با ارزیابی‌ها و نظارت‌هایی که تاکنون در استان کرمان داشته‌ایم آنتی‌بیوتیک در گوشت طیور وجود نداشته و این گوشت جایگزین مناسبی برای تامین پروتئین است.

وی افزود: استفاده از شیرخام را تایید نمی‌کنیم و بهتر است از شیر پاستوریزاسیون استفاده شود در حال حاضر نیز مراکز توزیع شیرخام را بازرسی می‌کنیم.

رشیدی تاکید کرد: شیرخام پس از دوشیدن بلافاصله باید سرد شود و مراکز عرضه شیرخام باید مجهز به دستگاه شیر سرد کردن باشند در غیر این صورت بار آلودگی میکروبی انتقالی به انسان بسیار زیاد است.

وی در مورد خریداری گوشت چرخ شده در قصابی‌ها اظهار کرد: چرخ گوشت ممکن است، آلودگی‌هایی داشته باشد و ما توصیه می‌کنیم حتما گوشت را خریداری و در خانه چرخ کنید در صورت اصرار مشتری به خریداری گوشت چرخ شده حتما از فروشنده بخواهید گوشت را همان لحظه چرخ کند .



ارسال نظر


آخرین خبرها