کد خبر: 39020 | زمان مخابره: 14:13:30 - شنبه 3 آبان 1393 | بدون نظر | |

راه اندازی ۱۰پایگاه به صورت ویژه برای خیمه های معرفت

مدیرکل اوقاف استان کرمان گفت:  ۱۰پایگاه به صورت ویژه برای خیمه های معرفت راه اندازی می شود.

حجت الاسلام محمدقاسمی زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، در نشست خبری با اشاره به استقبال خوب مردم از خیمه های معرفت به ویژه بخش کودکان و مشاوره آن، راه اندازی ۱۰پایگاه به صورت ویژه و در روز ۱۲ محرم را از دیگر برنامه های این نهاد اعلام کرد و گفت: این پایگاه ها شامل: امامزاده محمدصالح انار، سیدجلال الدین رفسنجان، امامزاده محمد کرمان، سقاخانه حضرت ابوالفضل زرند، شیرخدا راین(امامزاده ابوالبشائر هاشم)امامزاده اسیری بم، ابوالقاسم کهنوج(یا قلعه گنج)امامزاده احمد سیرجان و سیداحمد ساردوئیه است.

مدیرکل اوقاف استان کرمان اعلام کرد: امسال برای اولین بار، در سازمان اوقاف مصوب شده است تا در روز دوم محرم و همزمان با سالروز ورود کاروان امام حسین(علیه السلام)به کربلا، تجمع هیئات مذهبی( حداقل در هر استان یک برنامه) برگزار شود.

وی پیرامون برگزاری «سوگواره بصیرت عاشورایی»با بیان اینکه بخش قابل توجهی از موقوفات برای سیدالشهداء(علیه السلام) و ماه های محرم و صفر است؛ افزود: به همین منظور، اوقاف در حوزه اجرا و نظارت امینانه نیات واقفین، این سوگواره را در ۷۷ بقعه برگزار می کند.
 وی جهت دهی و هدف گذاری برای موقوفات مربوط به روضه خوانی و اطعام عزارادان و نیز هدف گذاری برای سطح ارتقاء دینی مردم را ضروری دانست و گفت: برای برگزاری سوگواره عاشورایی، هماهنگی و اتخاذ تصمیمات شایسته و مناسب با ادرات اوقاف و کارشناسان فرهنگی و نیز جلسه هماهنگی با متولیان موقوفات انجام می شود.
این مسئول، تشکیل قرارگاه سیدالشهداء(علیه السلام) در اوقاف استان کرمان برای پردازش به موضوع، توجه و هماهنگی دستگاه ها و بقاع متبرکه و امامزادگان و بهره برداری بیشتر از محافل عزاداری امام حسین(علیه السلام) را از دیگر اقدامات قابل ذکر در این زمینه عنوان کرد. 
وی با بیان اینکه سه برنامه ویژه در دهه اول ماه محرم در قالب سوگواره عاشورایی پیش بینی شده است؛ بیان داشت: امسال برای اولین بار، در سازمان اوقاف، مصوب شده است تا در روز دوم محرم و همزمان با سالروز ورود کاروان امام حسین(علیه السلام)به کربلا، تجمع هیئات مذهبی حداقل در هر استان یک برنامه برگزار شود.
حجت الاسلام قاسمی زاده ادامه داد: این مراسم در استان کرمان برای امامزاده محمد در مرکز استان و امامزاده زید در شهرستان بم و در دو ساعت مانده به غروب آفتاب پیش بینی شده است تا آمادگی صددرصدی برای استفاد از این فرصت و زمان(عزاداری محرم) ایجاد شود که تحت عنوان «لبیک یاحسین» برگزار می شود. 
وی با اشاره به تقارن امسال عاشورای حسینی با «۱۳ آبان» روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و تصریح به اینکه قطعاً یکی از حوزه های موفقیت آمیز انقلاب اسلامی ایران، حوزه استکبار ستیزی بوده و هست؛ خاطرنشان کرد: این برگرفته از شعار «هیهات من الذله» امام حسین(علیه السلام)است.
این مسئول با افزودن اینکه اوج حرکت مردم علیه رژیم ستم شاهی در تاسوعا و عاشورا بود و امسال نیز این تقارن بوجود آمده است و شعارهای اساسی روز عاشورای امسال «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» و«هیهات من الذله» است؛ شعار اخیر را یک شعار استراتژیک مهم و اساسی در انقلاب دانست و گفت: در این روز در همه بقاع برنامه داریم. 
وی سومین برنامه مهم دهه اول محرم را برگزاری «همایش رهروان زینبی» در روز دوازدهم محرم و همزمان با سالروز ورود اهل بیت به کوفه و نیز سالروز شهادت امام سجاد(علیه السلام) اعلام کرد و گفت: این برنامه با عنوان «لبیک یا زینب» و در سقاخانه حضرت ابوالفضل(علیه السلام)زرند، امامزاده محمدصالح انار، سلیمان شاه کوهبنان، سیدجمال الدین نوق رفسنجان و امامزده اسیری بم برگزار می شود؛ ضمن اینکه در کرمان نیز برای برگزاری آن در حال برنامه ریزی هستیم.
حجت الاسلام قاسمی زاده در بخش دیگری از سخنانش، راه اندازی ۳۰ایستگاه «همه واقف باشیم» در آستان مقدس امامزادگان برای ترویج فرهنگ وقف، اعزام ۱۳۰مبلغ به مناطق محروم و نیازمند و برپایی نمایشگاه «بصیرت عاشورایی» در آستان مقدس سلیمان شاه کوهبنان و نیز برپایی ۷۰ سلسله مباحث نمایشگاهی در امامزادگان استان را مورد اشاره قرار داد.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم از خیمه های معرفت به ویژه بخش کودکان و مشاوره آن، راه اندازی ۱۰پایگاه به صورت ویژه و در روز ۱۲ محرم را از دیگر برنامه های این نهاد اعلام کرد و گفت: این پایگاه ها شامل: امامزاده محمدصالح انار، سیدجلال الدین رفسنجان، امامزاده محمد کرمان، سقاخانه حضرت ابوالفضل زرند، شیرخدا راین(امامزاده ابوالبشائر هاشم)امامزاده اسیری بم، ابوالقاسم کهنوج(یا قلعه گنج)امامزاده احمد سیرجان و سیداحمد ساردوئیه است.
مدیرکل اوقاف و امرو خیریه استان، اقامه نماز اول وقت ظهر و عصر روزهای تاسوعا و عاشورا را از تأکیدات اعلام کرد و افزود: ختم قرآن کریم در سومین روز از شهادت امام حسین(علیه السلام)و همزمان با شهادت امام سجاد(علیه السلام)و برگزاری مراسم روضه خوانی از محل درآمدهای متفرقه اوقاف از دیگر برنامه هاست.
وی در بخش پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: از بیش از ۱۵۰ امامزاده استان تحت تولیت اوقاف حدود ۳۰ امامزاده در طیف یک و دو قرار دارند و بقیه در طیف سه هستند که درآمد آنچنانی ندارند.
حجت الاسلام قاسمی زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی از شعارنویسی ها راجع به عاشورا متناسب با شأنیت فرهنگ شیعی نیست، گفت: اوقاف نه در اجرا و نه نظارت و نه مدیریت این موضوع، مسئولیتی ندارد؛ شاید این وظیفه به سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی برگردد اما با این حال از جایگاه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، این مطلب را به همه ائمه جمعه استان برای تذکر جدی در خطبه های نمازجمعه منعکس می کنم. مراسم بزرگداشت «امامزاده محمد» کرمان همزمان با سالروز ولادت امام کاظم (علیه السلام)در کرمانوی در پایان از برگزاری مراسم بزرگداشت «امامزاده محمد» کرمان همزمان با سالروز ولادت امام کاظم (علیه السلام)در کرمان جهت آشنایی بیشتر مردم با این امامزاده جلیل القدر خبر داد و گفت: این بزرگداشت با سخنرانی یکی از رؤسای پژوهشکده علم انساب «۹آذر» جاری برگزار و کنگره این امامزاده در اردبیهشت سال آینده برگزار می شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها