کد خبر: 41876 | زمان مخابره: 14:15:24 - سه شنبه 25 آذر 1393 | بدون نظر | |

بارش باران در دی و بهمن/ برف در کرمان گسترده نیست

مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: براساس مدل های هواشناسی پیش بینی می شود اواخر دی و بهمن امسال بارش باران خوبی را از نظر شدت و حجم بارش ها شاهد باشیم.

به گزارش  نشانه نیوز، محسن عراقی زاده اظهار کرد: جز مناطق کوهستانی و گردنه های برف گیر نباید انتظار بارش برف را در زمستان امسال داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مهر و آبان سال جاری هوای سردتری را در شهر کرمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، گفت: آبان سال جاری دمای هوا به ۶٫۲ درجه زیر صفر هم رسید اما در آبان سال ۹۲ حداکثر دمای منفی ۲٫۲ درجه سانتیگراد بود.
وی ادامه داد: البته دمای هوا در کل استان تا اسفندماه سال جاری روند افزایشی خواهد داشت و افزایش نیم تا ۱٫۵ درجه ای را شاهد خواهیم بود.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: در سال زراعی جاری تاکنون در شمال استان بارندگی خوب اما در جنوب استان بارش ها کمتر از پارسال بوده است.
وی افزود: بیشترین بارندگی تاکنون مربوط به شهرستان بافت با ۴۴ میلیمتر بوده و در شهداد و عنبرآباد نیز تاکنون بارندگی نداشته ایم.
عراقی زاده، بیان کرد: همچنین در سال زراعی جاری در شهر کرمان تاکنون ۶۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم اما در کل استان میانگین بارش ها ۱۴٫۳ میلیمتر بوده که حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی را داریم.
وی گفت: البته بارندگی در کل کشور جز چند استان حاشیه دریای خزر متوقف شده و در استان کرمان هنوز زمان را از دست نداده ایم و امیدواریم بارش های خوبی را در زمستان شاهد باشیم تا بتوانیم کمبود بارش ها در پاییز را جبران کنیم.
وی گفت: اردیبهشت سال ۹۴ نیز بر اساس مدل های پیش بینی بارش های خوبی را خواهیم داشت.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان درباره باروری ابرها تصریح کرد: در ۱۵ استان هزینه ای برای این کار تخصیص داده شده که کرمان جزء آنها نیست، ضمن اینکه باروری ابرها کار اجرایی است و بیشتر جنبه علمی و تحقیقاتی آن باید انجام شود.
وی گفت: در مقالاتی عنوان شده که باروری ابرها در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد بارندگی را افزایش می دهد و برای استان خشکی مانند کرمان نمی تواند چندان محسوس و چشمگیر باشد، البته شاید نیاز به انجام این کار در کرمان زمانی احساس شود.
عراقی زاده افزود: اینکه مطرح می کنند ابری را در یک نقطه بارور کرده اند و بارش های آن در استان یا کشور دیگر بوده، شایعه است زیرا از زمان بارور کردن ابرها تا بارش باران فقط یک ساعت طول می کشد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ ایستگاه هواشناسی اتوماتیک در سطح استان داریم، تصریح کرد: برای ارتقای شبکه مخابراتی، ارسال داده ها، اطلاعات و سخت افزار آنها کارهایی را در دست انجام داریم.
وی همچنین از راه اندازی مرکز هواشناسی برای کمک به کارهای تحقیقاتی در رابطه با خشکسالی، گرد و غبار و آلودگی هوا تا دو سال آینده خبر داد و افزود: مکانی برای این ساختمان در بلوار هوانیروز جانمایی شده و قرار است از اعتبارات ملی و استانی برای احداث آن هزینه شود.
عراقی زاده گفت: ۴۰ درصد پست های سازمانی هواشناسی استان کرمان خالی است که سعی می کنیم با مجوزهایی که داده شده در رشته های مورد نظر نیروی مورد نظر را جذب کنیم.

ایرنا



ارسال نظر


آخرین خبرها