کد خبر: 41938 | زمان مخابره: 9:50:28 - پنجشنبه 27 آذر 1393 | بدون نظر | |

استاندار کرمان: استان پتانسیل ایجاد تعاونی های مختلف را دارد

استاندار کرمان گفت: این استان با وجود ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف، پتانسیل لازم برای ایجاد تعاونی را دارد.

به گزارش  نشانه نیوز، علیرضا رزم حسینی عصر چهارشنبه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: رغبت دولت بر تقویت تعاونی ها بیشتر از بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه تعاونی های موفقی داشته ایم، اظهار کرد: یک اشکال مهم در اساسنامه تعاونی ها وجود دارد.

وی گفت: افرادی که در تعاونی ها یک سهم دارند با افرادی که دارای چند سهم هستند در مجمع و زمان رای گیری یک حق را دارند که موجب شده بسیاری از افراد به سمت تعاونی ها نیایند.

استاندار کرمان افزود: در حالی که تعاونی ها می توانند نقش خوبی را در اقتصاد داشته باشند دولت هم براحتی می تواند حمایت بیشتری نسبت به بخش خصوصی داشته باشد.

وی بیان کرد: این نقص در اساسنامه موجب جلوگیری از گسترده شدن تعاونی ها در جامعه شده است که اگر این نقص برطرف شود جهش بزرگی در تشکیل تعاونی ها انجام می شود.

رزم حسینی به رکود شرکت تعاونی پسته شهرستان رفسنجان اشاره کرد و گفت: این شرکت موفق و صاحب نام بوده اما حدود ۱۰ سال است که با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه شرکت تعاونی پسته رفسنجان در گذشته حدود ۹۰ درصد پسته ایران را خریداری و این محصول را در جهان قیمت گذاری می کرد، افزود: این شرکت روز به روز در حال ضعیف تر شدن است.

استاندار کرمان از معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست به منظور برطرف شدن مشکلات تعاونی پسته رفسنجان این تعاونی صاحب نام را یاری کند.

وی گفت: نباید بگذاریم این شرکت زمین بخورد و باید کمک کنیم تا به دوران طلایی خود برگردد.

وی شرکت تعاونی پسته رفسنجان را الگویی موفق در ایران معرفی کرد و گفت: ما آمادگی حمایت از این شرکت تعاونی را داریم.

رزم حسینی با بیان اینکه تعاونی خرمای استان کرمان هم زیاد موفق نبوده است، ادامه داد: باغداران و تولیدکنندگان محصولات به دلیل دسترسی نداشتن به بازار جهانی و نداشتن دانش بازار جهانی، سود زیادی از فروش محصول نمی برند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود تعاونی ها، اظهار کرد: استانداری کرمان در بخش تعاونی ها آماده حمایت است اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید حمایت جدی در بخش تامین منابع و راه اندازی تعاونی ها داشته باشد.

** ۱۰۳ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این نشست گفت: بیش از ۱۰۳ هزار تعاونی فعال در ۱۰۰ گرایش در کشور وجود دارد.

سید حمید کلانتری افزود: یکی از محورهای اصلی قانون اساسی و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توسعه تعاونی هاست.

وی اظهار کرد: تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر توسعه تعاونی هاست.

وی گفت: تعاونی ها چند ویژگی خاص دارند که یکی از آنها این است که به عدالت نزدیک تر هستند و جمعیت بیشتری از منافع آنها بهره مند می شوند.

معاون وزیر تعاون با اشاره به وجود ۱۰ میلیون عضو در تعاونی های مختلف کشور، افزود: تعاونی ها در حوزه های خاص نقش مزیت نسبی دارند.

وی با بیان اینکه تعاونی ها دارای سرمایه های اجتماعی هستند، تصریح کرد: یکی دیگر از گرایش های تعاونی ها که می تواند بسیار موثر باشد همکاری های شبکه ای است.

کلانتری، کرمان را مرکزیت جنوبشرق کشور دانست و گفت: کرمان استانی فعال در بخش تعاونی هاست و تعاونی پسته کرمان شهرت جهانی دارد.

وی اضافه کرد: تعاونی ها باید در مراحل اولیه فعالیت یاری شوند.

وی به تعاونی بهزیستی شهرستان بم اشاره کرد و گفت: این تعاونی کار ارزشمندی انجام داده است و توانبخشی به معنای واقعی در این تعاونی نمود دارد.

معاون وزیر تعاون گفت: کاری که در تعاونی های مانند بهزیستی بم انجام شده بود باید گسترش پیدا کند و به نوعی الگوی بین المللی است.



ارسال نظر


آخرین خبرها