کد خبر: 41969 | زمان مخابره: 14:36:02 - شنبه 29 آذر 1393 | بدون نظر | |

۵۰ درصد شهر کرمان وقفی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد شهر کرمان وقف است؛ گفت: امروز مدارس زیادی در عرصه و اعیان وقف هستند و پارک ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها و دانشگاه های وقفی متعددی وجود دارد که نمونه بارز آن بیمارستان های نوریه، راضیه فیروز و ارجمند است.

 

به گزارش   نشانه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین “محمد قاسمی‌زاده”، صبح امروز در ویژه برنامه هفته وقف در مدرسه فرزانگان گفت: یکی از سنت های پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)که تبدیل به سیره شده است، سنت و سیره وقف کردن است و آن حضرت دارایی های شخصی و آنچه که دیگران به ایشان می بخشیدند را وقف می کردند.

 

وی ادامه داد: پیامبر اکرم با سنت وقف آن را تبدیل به سیره ای کرد که آن را سیره جاریه می نامیم و امروز پس از ۱۴۰۰ سال، مردم علاقمند به وقف کردن هستند؛ لذا باید به مردم آموزش دهیم و اطلاع رسانی کنیم و بفهمانیم که وقف در حوزه های مختلف اثر گذار و جهت ده بوده و هست.

 

این مسئول با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مدارس کرمان و بیش از ۵۰ درصد شهر کرمان وقف است؛ گفت: امروز مدارس زیادی در عرصه و اعیان وقف هستند و پارک ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها و دانشگاه های وقفی متعددی وجود دارد که نمونه بارز آن بیمارستان های نوریه، راضیه فیروز و ارجمند است.

 

وی گفت: دانش آموزان باید استحضار داشته باشند که حضور در این مدارس، خیر و برکتش بیش از سایر مدارس است زیرا برکت را مستمر می سازد و دانشمندان ما از ابوعلی سینا گرفته تا ملاصدرا و بسیاری از بزرگان، محل درس و بحث آنها مکان های وقفی بوده که این، نشان از اهتمام به مسئله وقف دارد.

 

قاسمی زاده با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ دواحد آموزشی و پرورشی و تربیتی مشتمل بر بیش از یک میلیون مترمربع اراضی وقفی در اختیار آموزش و پرورش است؛ تبلیغ برای انجام وقف را ضروری دانست و افزود: اینکه متولی وقف، مورد وقف و… چیست؛ ارتباطی به اوقاف ندارد و برای ما مهم، ترویج فلسفه فرهنگ وقف است.

 

وی افزود: در کشورهای مترقی دنیا مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و حتی آمریکا، مؤسسات خیریه ای وجود دارد که کار اوقاف را انجام می دهند اما فقط کار علمی تحقیقاتی و فن آوری می کنند؛ اما این در حالی است که وقف در ایران انحصاری نیست و از روضه امام حسین علیه السلام تا سایر امور را در برمی گیرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، بن بست شکنی و راهگشا بودن وقف را به عنوان یک مسئله با اهمیت مورد توجه قرار داد و ازود: در خصوص اقتصادی مقاومتی هم که پایه اصلی آن بر دوش مردم است، وقف می تواند منشأ خیرات و برکات و راهی برای نجات از تحریم ها باشد.

 

وی با بیان اینکه ۵۰۰ خانوار در استان کرمان از محل درآمد موقفات زندگی می کنند؛ گفت: ما هیچ وزر و وبالی برای دولت ایجاد نمی کنیم و دولت فقط نظارت و راهنمایی می کند.

ایسنا



ارسال نظر


آخرین خبرها