کد خبر: 46940 | زمان مخابره: 11:03:05 - پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394 | بدون نظر | |

بذر توسعه در دل روستاییان شهداد جوانه زد

بذر توسعه در دل مردم روستاهای محروم شهداد با اجرای چند طرح در این مناطق جوانه زده است.

به گزارش  نشانه نیوز، بذر توسعه و امید در دل مردم روستاهای محروم بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان با اجرای چند طرح از جمله طرح ترسیب کربن، پروژه اکوموزه شفیع‌آباد و راه‌اندازی کارگاه‌های قالیبافی جوانه زده است و به گفته روستاییان بعضی از مردم دوباره به محل زندگی خود برگشته‌اند و انگار مهاجرت معکوس در این مناطق در حال تحقق است.

فعال‌سازی معدن نمک مهمترین خواسته روستاییان شهداد

اسفند ماه ۹۳ از نیمه گذشته بود که همراه با استاندار کرمان راهی روستاهای محروم شهداد شدیم، علیرضا رزم‌حسینی در آن روز به همت‌آبادعلیا، علی‌آبادمظفری، حجت‌آباد و ابراهیم‌آباد رفت و از نزدیک با مسئولان محلی و جمعی از مردم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

مسئولان و مردم این روستاهای محروم مشکلات خود را به صورت مکتوب و شفاهی به گوش استاندار کرمان رساندند، رفع بیکاری جوانان، استقرار پاسگاه و فعال‌سازی معدن نمک از مهمترین خواسته‌های آنها بود.

اما روز چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه جاری استاندار کرمان برای چهارمین بار طی ۱۹ ماه گذشته به شهداد سفر کرد، البته وی این بار معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور را نیز با خود همراه کرد تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات روستاهای محروم این بخش قرار گیرد.

نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار کرمان، فرماندار کرمان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از فعالان بخش خصوصی هم رزم‌حسینی را در این سفر همراهی کردند.

آغاز چهارمین سفر استاندار کرمان به شهداد با صبحانه کاری

چهارمین سفر استاندار کرمان به بخش شهداد با صبحانه کاری در دهستان سیرچ از توابع بخش شهداد آغاز شد، علیرضا رزم‌حسینی در این نشست اظهار داشت: توسعه روستایی از اهداف دولت تدبیر و امید است.

وی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌های خوبی برای توانمندسازی روستاییان دارد، بیان داشت: ایجاد اقتصاد در روستا از محل کارآفرینی و تسهیلات ارزان‌بهره دنبال می‌شود تا از مهاجرت روستاییان جلوگیری به‌عمل آید.

دولت دست از سر اقتصاد بر دارد

استاندار کرمان همچنین از اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه‌گنج سخن به میان آورد و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد مردمی است، اما چه‌کار کنیم که دولت این بخش را رها نمی‌کند و نمی‌دانم چرا اقتصاد دولتی باید همچنان مانع تحقق اقتصاد مردمی باشد.

 رزم‌حسینی ادامه داد: منابع توسعه روستایی را باید در مناطقی بگذاریم که اثرگذار باشد و روستاها به جای اینکه مهاجر فرست باشند، مهاجرپذیر شوند و در واقع مهاجرت معکوس در مناطق روستایی اتفاق افتد.

وی یادآور شد: برای تحقق مهاجرت معکوس در روستاها باید ظرفیت‌های اقتصادی جذاب در در مناطق روستایی ایجاد کنیم تا مردم ماندگار شوند.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه ما با مطالعاتی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم، شهداد ظرفیت‌های مناسبی را برای توسعه روستایی دارد، عنوان کرد: شهداد در مجاورت کویر قرار دارد و ظرفیت کویر امروز یک تهدید برای ماست را باید تبدیل به فرصت کنیم.

خط کارآفرینی از روستاهای شهداد آغاز می‌کنیم

وی تصریح کرد: حیف است از ظرفیت بسیار خوب کویر برای حضور گردشگران استفاده نکنیم و این طبیعت خدادادی به تهدید جدی برای کشور ما تبدیل شود.

استاندار کرمان اضافه کرد: هشت ماه قبل به اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان کرمان ماموریت دادم تا مطالعاتی را در مورد منطقه کامل گردشگری کویر ایران در محدوده استان کرمان انجام دهند تا بتوانیم کویر را محلی برای گردشگری قرار دهیم و تاکنون تقریبا تمام مناطقی که برای گردشگری مناسب بوده، شناسایی شده است.

رزم‌حسینی عنوان کرد: تمام امکانات گردشگری برای کویر شهداد پیش‌بینی شده و طرح جامع گردشگری کویر آماده است و قصد داریم، خط کارآفرینی را از روستاهای شهداد آغاز کنیم.

اجرای طرح ۳۰۰ میلیارد تومانی گردشگری کویر شهداد

وی میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح جامع گردشگری کویر شهداد را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح طی سه فاز اجرا می‌شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود به تشریح فازهای اجرای طرح جامع گردشگری کویر شهداد پرداخت و ادامه داد: فاز نخست شامل آبادسازی قلعه شفیع‌آباد، ایجاد کمپ جدید، راه‌اندازی کاروان‌های کویرگردی، فعال‌سازی وب‌سایت‌های جهانی و بازاریابی بین‌المللی است.

رزم‌حسینی گفت: در فاز دوم طرح گردشگری شهداد نیز معرفی کلوت‌های شهداد به مردم دنیا به عنوان مقصد جهانی گردشگری در دستور کار قرار دارد و احداث هتل سه ستاره مطابق با استانداردهای جهانی و گردشگری را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین از خرید دو دستگاه هلی‌کوپتر و تجهیز صفر تا ۱۰۰ آنها به منظور بازدید هوایی گردشگران از این منطقه به عنوان فاز سوم طرح گردشگری منطقه شهداد نام برد و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این طرح به مدت سه سال نهایی می‌شود.

کشور با پول‌های قطره‌چکانی آباد نمی‌شود

استاندار کرمان یادآور شد: امر توسعه در منطقه شهداد را با مشارکت ۷۰ درصدی بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان و سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی روستاییان دنبال می‌کنیم.

رزم‌حسینی همچنین از انعقاد تفاهمنامه‌های ۶۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای ۳۴ طرح توسعه روستایی در چارچوب مثلث توسعه استان کرمان خبر داد.

وی افزود: معتقدم با پول‌های قطره‌چکانی نمی‌توان هیچ کشوری را آباد کرد، بلکه باید زمینه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری آنها را فراهم کنیم تا شاهد توسعه باشیم.

استاندار کرمان به وجود ۴۰۰ میلیون گردشگر در آسیا اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از گردشگران دنیا تاکنون کویر شهدا را ندیده‌اند، تصریح کرد: قصد داریم کویر شهدا را به عنوان یک منطقه بکر طبیعی با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت دولت تدبیر و امید و همچنین کمک مردم به دنیا معرفی کنیم.

استاندار کرمان به دنبال توانمندسازی مردم است

در همین حال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در این نشست گفت: از ابتدای فعالیتم در دولت تدبیر و امید تاکنون از ۳۱ استان کشور بازدید کردیم، اما به جرات می‌توان گفت استاندار کرمان فردی توسعه‌طلب، پیگیر و پرتلاش و نخستین استانداری است با انجام برنامه‌ریزی به دنبال توان‌افزایی و توانمندسازی مردم استان کرمان است.

ابوالفضل رضوی بیان داشت: ما تمام برنامه‌های دولت‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار دادیم و بر اساس این مطالعات هیچ دولتی مانند دولت یازدهم برای توان‌افزایی روستاییان برنامه اجرایی نداشته است.

 وی اضافه کرد: به تبعیت از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای حضور و مشارکت مردم در تمام بخش‌ها از جمله حوزه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

تسهیلات مناسب برای روستاییان

رضوی ادامه داد: قرار است روستاهایی که در طرح‌ مشارکتی با تشکل ۲۰۰ خانوار به بالا هستند، چهار برابر آورده مردم روستا به آنها وام با کارمزد سه درصد با ضمانت کارت یارانه اعطا شود و در روستاهای مرزی نیز وام صفر درصد و ۹ برابر آورده مردم روستا اختصاص داده می‌شود.

وی همچنین مدت بازپرداخت این تسهیلات را به صورت دو سال در دوران مشارکت، یک سال تنفس و پنج سال بازپرداخت ذکر کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور همچنین حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی را امری مهم خواند و گفت: امروز به صورت متوسط هر خانواده روستایی یک تحصیلکرده دانشگاهی دارد و روستاییان توان مدیریت را دارند.

ایجاد جزایر گردشگری در روستاها

رضوی عنوان کرد: ما به دنبال توان‌افزایی در روستاها هستیم و ان‌شاء‌الله با کمک استاندار کرمان جزایر گردشگری با مشارکت مردم روستاها تشکیل می‌شود.

همچنین در این نشست رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار داشت: شهداد ۳۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای ظرفیت‌های گردشگری، مذهبی و طبیعی است و قلعه شفیع‌آباد، آبگرم جوشان و کویر از جمله ظرفیت‌های گردشگری شهداد به شمار می‌رود.

محمدمهدی زاهدی بیان داشت: مشارکت ۳۰ درصدی مردم در پروژه‌های توسعه روستایی منطقه شهداد امر مهمی است و اگر مردم خواستار مشارکت بیشتر در این طرح‌ها شدند، باید این ظرفیت وجود داشته باشد.

قلعه تاریخی شفیع‌آباد؛ نگینی در دل کویر

بعد از این جلسه به سمت روستای شفیع‌آباد حرکت می‌کنیم تا به قلعه تاریخی شفیع‌آباد برویم، این قلعه مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جالب این است که قلعه شفیع‌آباد نخستین اکو موزه طبیعی ایران به شمار می‌رود و از سوی سازمان ملل هم به عنوان اکو موزه به رسمیت شناخته شده است.

طرح ساخت اکوموزه شفیع‌آباد با تاکید بر توانمندسازی جامعه محلی و برپایه مشارکت‌های مردمی از مهر ماه سال گذشته کلید خورد.

پروژه اکوموزه شفیع‌آباد در منطقه تکاب شهداد کرمان اجرا می‌شود و شامل بیش از ۳۰ روستا است و نزدیکی به کویر، فرهنگ، آداب و رسوم و پوشش محلی و وجود کُدهای محرومیت و فقر در این روستاها از مهمترین دلایل انتخاب این منطقه برای اجرای طرح اکوموزه بوده است.

همچنین با پیگیری‌های استاندار کرمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان قلعه شفیع‌آباد هم جزو پروژه اکوموزه شفیع‌آباد قرار گرفته است تا به مکانی برای اقامت گردشگران کویر تبدیل شود.

طرح میزبانی خانه‌های روستایی از گردشگران موفق بود

با این وجود سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه این بازدید اظهار داشت: قلعه شفیع‌آباد از اصلی‌ترین نقاط گردشگری در شهداد به شمار می‌رود.

محمد جهانشاهی خاطرنشان کرد: طی سال جاری ۸۰۰ میلیون تومان برای ادامه طرح مرمت قلعه شفیع‌آباد پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به حضور کویرگردان در منطقه شفیع‌آباد از اجرای طرح اقامت مسافران نوروزی در خانه‌های قدیمی روستاییان طی عید نوروز سال جاری در این روستا خبر داد.

جهانشاهی یادآور شد: روستاییان شفیع‌آبادی در ایام نوروز درآمد خوبی را از حضور گردشگران در خانه‌های خود کسب کردند.

به دنبال بردن سرمایه از شفیع‌آباد نیستیم

طراح و مجری پروژه اکوموزه شفیع‌آباد هم گفت: توانمند شدن مردم تنها هدف ما از اجرای طرح اکوموزه شفیع‌آباد است و قصد ما از اجرای این طرح بردن سرمایه از شفیع‌آباد نیست، بلکه آوردن سرمایه به این منطقه را دنبال می‌کنیم.

نینا امین‌زاده عنوان کرد: تشکل زنان کارآفرین شفیع‌آباد راه‌اندازی شده است و برترین بانوان کارآفرینان کشور از این تشکل انتخاب شدند.

اما امین‌زاده درباره برگشت سود یک میلیون تومانی تشکل زنان کارآفرین شفیع‌آباد خبر داد، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور نیز از کمک یک میلیون تومان به این تشکل خبر داد و ۳ میلیون تومان هم از سوی استاندار کرمان و دو نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به این تشکل اختصاص داده شد.

طراح و مجری پروژه اکوموزه شفیع‌آباد ادامه داد: طرح ویدیو مشارکت هم در شفیع‌آباد در حال اجراست و از برنامه‌های مختلف فیلم‌هایی تهیه می‌شود تا افرادی که در مراسم حضور نداشته‌اند هم بتوانند از جزئیات برنامه‌ها مطلع شوند.

امین‌زاده با مطلوب خواندن مشارکت مردم در اجرای پروژه اکوموزه شفیع‌آباد از استاندار کرمان خواست که قلعه شفیع‌آباد را برای بازسازی و بهره‌برداری به مردم واگذار کند.

شفیع‌آبادی‌ها در روستا ماندگار شدند

استاندار کرمان هم معرفی قلعه شفیع‌آباد به دنیا از طریق فضای مجازی را امری مهم و ضروری برشمرد و بیان کرد: شبکه بانوان کارآفرین شفیع‌آباد باید به شبکه‌های جهانی بانوان متصل شود.

در همین حال یکی از بانوان جوان روستای شفیع‌آباد خطاب به استاندار کرمان و هیئت همراه گفت: من به تازگی ازدواج کرده‌ام و قصد داشتم از روستای شفیع‌آباد بروم، اما از زمانی که تشکل زنان کارآفرین در این روستا راه‌اندازی شد و احساس کردم می‌خواهند کاری برای شفیع‌آباد انجام دهند، در این روستا ماندگار شدم.

همچنین یکی دیگر از دختران شفیع‌آباد که دارای لیسانس علوم اجتماعی است، عنوان کرد: باور دارم می‌توان در روستای شفیع‌آباد کار کرد، اما به حمایت مسئولان نیاز داریم.

یکی از مردهای روستا هم که هشت سال در یکی از رستوران‌های کرمان کار کرده است و با اجرای طرح اکوموزه در شفیع‌آباد دوباره به زادگاه خود بازگشته است، اظهار داشت: موقعیت شفیع‌آباد عالی شده است و عید نوروز یک آشپز را از کرمان به شفیع‌آباد آوردم و از مسافران نوروزی پذیرایی کردیم.

این در حالی‌ است به گفته یکی از مردان روستای شفیع‌آباد نبود مکان مناسب برای فروش محصولات و صنایع دستی شفیع‌آبادی‌ها یکی از مشکلات مهم مردم این منطقه است.

چشم‌نوازی مناظر زیبای کویر

خورشید در وسط آسمان است از قلعه شفیع‌آباد بیرون می‌آییم و سوار بر خودروها در میان مناظر چشم‌نواز کویر از جمله گلدان‌های طبیعی، نخلستان‌ها، درختان گز و سیرزارها به راه خود ادامه می‌دهیم از چند روستای زیبا با خانه‌های سقف‌گنبدی قدیمی و نخل‌های تنومند عبور می‌کنیم تا به روستای رودخانه می‌رسیم.

شرایط نامطلوب قالیبافان در کارگاه قالیبافی

یک کارگاه قالیبافی در روستای کارخانه ایجاد شده است، کارگاهی که گرچه قالی‌های بسیار زیبایی در آن بافته می‌شود، اما شرایط خوبی برای قالیبافان در این مکان وجود ندارد، سقف کارگاه از برگ درختان خرما درست شده است و آفتاب داغ کویر بر سر قالیبافان می‌تابد.

محمد کدخدایی رئیس شورای روستای رودخانه گزارشی از وضعیت منطقه ارائه داد و اظهار داشت: بسیاری از مردم روستاهای شهداد به علت بیکاری مهاجرت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردم روستاهای شهداد شامل کشاورزی، دامداری، قالیبافی و صنایع دستی است، ادامه داد: کشاورزی در این منطقه به علت افت آب در حال کاهش است.

کدخدایی بیان داشت: قالیبافی در روستای کارخانه به علت مشکلات مالی مختل شده بود، اما مسئولان از سرمایه‌گذاران دعوت کردند و کارگاه قالیبافی احداث شد و این شغل را زنده نگه داشتند.

وی خواستار اشتغالزایی برای جوانان، گسترش کشاورزی، ایجاد سالن ورزشی برای بانوان و احداث زمین ورزشی برای آقایان شد و تصریح کرد: بعضی از بچه‌های روستای کارخانه به علت نبود وسیله ایاب و ذهاب از تحصیل بازمانده‌اند.

نباید قالیبافان را به زحمت زیاد واداریم

اما استاندار کرمان که به نظر می‌رسید از وضعیت نامناسب کارگاه قالیبافی در روستای کارخانه ناراحت شده بود، خطاب به سرمایه‌گذار این کارگاه گفت: نباید قالیبافان را به زحمت زیاد واداریم و محل کار آنها باید استاندارد و بهداشتی باشد.

رزم‌حسینی تاکید کرد: اینکه یک قالیباف هشت ساعت در این کارگاه نامناسب حضور داشته باشد، چشم‌هایش نابینا می‌شود و باید سبک‌های نوین قالیبافی به قالیبافان آموزش داده شود.

وی خواستار ایجاد شبکه آموزش، تولید، فروش و صادرات فرش توسط سرمایه‌گذار کارگاه قالیبافی روستای کارخانه شد و اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم مدیریت خصوصی شما را بگیریم، اما باید به وضع قالیبافان رسیدگی شود.

اما سرمایه‌گذار کارگاه قالیبافی روستای کارخانه از وضعیت نامطلوب فروش قالی گلایه کرد و افزود: زمانی که فروش خوب باشد، می‌توان امکانات خوبی را برای قالیبافان فراهم کرد.

در همین حال استاندار کرمان در پاسخ به سخنان این سرمایه‌گذار اظهار داشت: صادرکنندگان فرش کرمان در گذشته حتی سواد نداشتند، اما چنان در زمینه صادرات فرش کار می‌کردند که قالی کرمان را به عنوان سلطان فرش جهان شهره کردند و شما نیز باید برای بازاریابی تلاش کنید.

رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه باید قدر و منزلت کارگر را بدانیم، خاطرنشان کرد: قالیباف باید بداند شغل وی دارای منزلت است و باید بدانید اگر بخواهید کار شما برکت داشته باشد، رضایت کارگر بسیار مهم است.

آیا حضور استاندار کرمان در روستاها تاثیری بر زندگی مردم دارد؟

از روستای کارخانه به روستای علی‌آباد مظفری می‌رویم در اسفندماه سال گذشته هم به این روستا سفر کرده‌ایم، یکی از دختربچه‌های علی‌آباد مظفری به استاندار کرمان و هیئت همراه خیرمقدم می‌گوید و دو، سه نفری از زنان روستا با سینی‌های پر از شیرینی و شکلات به استقبال می‌آیند.

مهلا کدخدایی دهیار ۲۰ ساله روستای علی‌آباد مظفری را در جمع زنانی می‌بینم که برای استقبال آمده‌اند، به سمت وی می‌روم و بعد از احوالپرسی از او می‌خواهم تا درباره تاثیر سفر استاندار کرمان به این روستا طی سال گذشته بگوید و اینکه آیا این حضور تغییری بر زندگی مردم داشته است یا خیر.

کدخدایی عنوان کرد: سفر استاندار به روستای علی‌آباد برای ما خیلی خوب بود و روی زندگی مردم تاثیر گذاشت، بعد از آن سفر جواب خیلی از نامه‌های مردم آمد، بعضی‌ها برای دریافت وام معرفی شدند و از برخی نهادها هم برای بررسی وضع زندگی مردم به علی‌آباد آمدند.

از کدخدایی درباره آخرین وضعیت معدن نمک روستای علی‌آباد هم پرسیدم از مدتی قبل تعطیل شده است و او پاسخ داد: بعد از سفر استاندار کرمان به روستای ما قرار شد به یک سرمایه‌گذار تسهیلاتی بدهند تا معدن نمک را راه‌اندازی کند و کارهایی در دست انجام است.

وی یک پیرمرد نابینا را نشانم داد و بیان داشت: این مرد در گذشته موذن روستا بوده است و حالا مشکلاتی دارد، امروز او را به این جا آورده‌ایم تا شاید مشکلاتش برطرف شود.

به گفته کدخدایی اما هنوز اقدامی در زمینه عمران روستای رودخانه از جمله آسفالت ورودی روستا و احداث زمین ورزشی و همچنین استقرار پاسگاه صورت نگرفته است.

سفر به شهداد با سخنان یکی از مردان روستای علی‌آباد مظفری پایان یافت که گفت: جوانان ما در حال برگشت به روستا هستند، کاری کنید، قنات‌ها آباد شوند و بچه‌های‌مان بیکار نباشند.

اندرحکایت ماشین قراضه استانداری و خبرنگاران در راه مانده

علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان به جایگاه رسانه در توسعه توجه دارد و به همین علت همواره یک تیم خبری با استاندار کرمان در سفرهای شهرستانی همراه هستند.

اما خبرنگاران کرمانی در بسیاری از این سفرها با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این مسائل بارها گوشزد هم شده است، اما رفع مسائل موجود فقط به صورت مقطعی بوده و باز هم شاهد تکرار آنها هستیم.

ناآشنایی بعضی از رانندگان با مسیرها و استفاده از خودروهای بی‌کیفیت و زوار دررفته از مهمترین مشکلات خبرنگاران در سفرهای شهرستانی استاندار کرمان است، زیرا گاهی خبرنگاران نمی‌توانند به موقع به محل برگزاری مراسم برسند و برنامه‌ها را به صورت مطلوب پوشش دهند.

در سفر به شهداد هم برای چندمین بار یکی از قراضه‌ترین خودروهای استانداری کرمان در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، ماشینی که بسیار کثیف بود و تعدادی از صندلی‌های آن شکسته است.

این خودرو در زمان بازگشت خبرنگاران از شهداد به کرمان در میان راه دیگر تاب نیاورد و از حرکت باز ماند و ما بعد از ۴۵ دقیقه معطلی با دو خودروی سواری به کرمان برگشتیم.

این در حالی است که یکی از فولکس‌واگن‌های شیک و سالم استانداری کرمان فقط با دو سرنشین در این سفر حضور داشت.

ناگفته پیداست، خبرنگاران با کمردرد و اعصاب به هم ریخته آن طور که شایسته است نمی‌توانند به وظیفه خود در راستای اطلاع‌رسانی عمل کنند، بنابراین به نظر می‌رسد باید فکر اساسی برای ایاب و ذهاب اصحاب رسانه در سفرهای شهرستانی استاندار کرمان و سایر مسئولان صورت گیرد.

————————————–
گزارش و عکس از: مهسا حقانیت

 



ارسال نظر


آخرین خبرها