کد خبر: 47327 | زمان مخابره: 14:55:56 - دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 | بدون نظر | |

احیای شال بافی با همت بانوی کارآفرین کرمانی

فاطمه بانوی ۳۳ ساله اهل روستای هوتک کرمان تصمیم گرفت دیرینگی شال بافی را که هنر منسوخ شده ای بود با کار و کارآفرینی احیا کند.

به گزارش  نشانه نیوز،  فاطمه کربلایی ساکن روستای هوتک شال بافی را از استاد علی میراحمدی به عنوان تنها بازمانده این کار از گذشته آموخت و سعی کرد با گسترش آموزش آن در احیای این هنر اصیل ایرانی تلاش کند.

وی در همان روستا به چند نفر آموزش شال بافی داد و در ادامه کارآفرینی را آغاز کرد.

کربلایی که دارای دو فرزند دختر است در چهار سال گذشته شال بافی را با جدیت پیگیری کرده است.

این بانوی هنرمند و صنعتگر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: شال بافی هنر منسوخ شده ای بوده که قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بر می گردد و ما تصمیم گرفتیم آن را زنده کنیم.

وی بیان کرد: شال هایی که در گذشته با هنر دست زنان ایرانی بافته شده بود برای لباس پادشاهان استفاده می شده است اما در حال حاضر شال بافی کارایی های دیگری دارد و برای رومیزی، پرده، رومبلی، روتختی و موارد دیگر استفاده می شود.

کربلایی گفت: برای شال بافی از نخ پته استفاده می شود، رنگ بندی های مختلف دارد و تاکنون با طرح سنتی شال بافی که همان بته جقه است کار را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: البته مدتی است شال بافی را در طرح های جدید مانند شطرنجی آغاز کرده ایم اما تاکنون این طرح ها را وارد بازار نکرده ایم.

وی گفت: همه سرمایه و پس انداز زندگی ام را برای این کار خرج کردم و اگر بازار مناسب برای این کار بوجود نیاید ورشکست خواهم شد.

این بانوی کارآفرین افزود: سرمایه اولیه برای راه اندازی کار شال بافی، ۱۵ میلیون ریال است که برای تهیه دار و نخ استفاده می شود و بسیاری از زنان می توانند حتی در خانه این کار را انجام دهند.

وی بازار فروش این کالا را در حال حاضر مناسب ندانست و گفت: ما کار را با نیت اینکه این هنر زنده بماند آغاز کردیم اما باید حمایت هایی نیز برای ادامه کار وجود داشته باشد که تاکنون نبوده است.

کربلایی بیان کرد: هنوز برای فروش محصولات تولیدی شال بافی و یافتن بازار برای آنها تصمیمی گرفته نشده و تاکنون فروش ما بسیار کم بوده است.

وی با اشاره به اینکه شال های بافته حداکثر هر متر یک میلیون ریال به فروش می رسند افزود: این در حالی است که پته با همین نخ شال دوخته می شود اما با قیمت بسیار بالاتر به فروش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه باید این هنر به مردم شناسانده شود تا زیبایی های آن را ببینند و از آن استفاده کنند گفت: همین موضوع باعث می شود درآمد بیشتری نیز برای ما وجود داشته باشد.

این هنرمند اظهار کرد: اگر حمایت های لازم از این هنر انجام شود می توانیم یک کارگاه کوچک با چند دستگاه شال بافی داشته باشیم و ضمن اینکه کار تولیدی را انجام می دهیم افراد زیادی را آموزش دهیم تا بتوانند برای خود درآمد داشته باشند.

وی گفت: پرداختن به این کار باعث شده تصمیم به ادامه تحصیل بگیرم و پس از سال ها که از دوران گرفتن مدرک دیپلم من گذشته است می خواهم امسال در کنکور شرکت کنم و در رشته ای مرتبط با کارم در دانشگاه ادامه تحصیل دهم.

کربلایی تاکید کرد: هنر شال بافی نیاز به حمایت از سوی مسوولان دولتی و بخش خصوصی دارد.

وی افزود: اگر نمایشگاه ها در سطح استان بیشتر دایر و تولیدات ما در نمایشگاه های مختلف ملی و حتی بین المللی به نمایش گذاشته شود در معرفی بیشتر این هنر تاثیرگذار است.

وی گفت: باید مردم این هنر و کاربردهای آن را بشناسند تا از آن استقبال کنند.

کربلایی با اشاره به اینکه حدود یک سال است که همسرش نیز در این هنر به او کمک می کند افزود: موفقیت در هر کار هنری نیاز به علاقه دارد و این عشق و علاقه فرد است که وی را برای دنبال کردن کار می کشاند.

محسن میراحمدی ۳۴ ساله همسر فاطمه کربلایی نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: تا یک سال گذشته راننده بودم و امرار و معاش زندگی ما از آن طریق بدست می آمد اما تصمیم گرفتم در کنار همسرم به شال بافی بپردازم تا ضمن تلاش برای احیای این هنر بتوانیم جایگاه مناسبی برای این رشته فراهم کنیم.

وی افزود: هنر شال بافی بیش از هزار سال سابقه در ایران دارد و حتی قبل از اینکه فرش باشد این هنر وجود داشته اما متاسفانه به دلایلی از دست رفته است.

میراحمدی اظهار کرد: تا بازار آن راه بیفتد و رونق بگیرد مسوولان باید کمک های لازم را انجام دهند.

وی گفت: میراث فرهنگی ۳۰ دار شال بافی را به صورت امانی در روستای هوتک احیا کرده و به مردم داده است تا بتواند این هنر را گسترش دهد.

وی افزود: همچنین مواد اولیه رایگان را نیز در اختیار آنها قرار داده است و ضمن اینکه ما بر کار و بافت بافندگان شال نظارت می کنیم شال های بافته شده خود را به ما می دهند تا برای آنها بفروشیم.

میراحمدی خاطرنشان کرد: در گذشته مشتری برای این شال ها وجود داشت به عنوان مثال از کردستان می آمدند و آنها را به عنوان شال کمر می خریدند و استفاده می کردند؛ اما دیگر اکنون این شال ها آنجا هم بازار ندارد.

وی گفت: در زمینه صادرات این محصول نیز فخری الله توکلی رییس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اعلام کرده کار را در بازارهای مختلف بررسی می کند تا بلکه بازاری برای این محصول پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر از ۳۰ نفر که دار شال بافی برای آنها فراهم شده، ۱۵ تا ۲۰ نفر به دلیل نداشتن بازار فروش کار نمی کنند در حالی که دستگاه و مواد اولیه رایگان در اختیار آنها قرار دارد.

حلقه مفقوده شال بافی از نگاه همسر این بانوی هنرمند و کارآفرین، بازاریابی است.

گزارش از سودابه سرلک

 



ارسال نظر


آخرین خبرها