کد خبر: 48042 | زمان مخابره: 15:52:24 - چهارشنبه 6 خرداد 1394 | بدون نظر | |

کام آفت «زنجره» از اختلاف مسئولان کرمان شیرین تر می شود

در حالیکه هر روز نگرانی شیوع آفت زنجره در شرق کرمان افزوده می شود، خبر ورود این آفت به نخل های جنوب و اختلاف مسئولان بر سر مدل سمپاشی کام میهمانان ناخوانده را شیرین و نخلداران را تلخ می کند.

به گزارش  نشانه نیوز، داستان زنجره در نخلستان های کرمان تکراری اما بسیار تلخ و ناگوار است به طوریکه طعم شیرین خرمای شرق و جنوب کرمان را در کام کشاورزان هر روز تلختر می کند.

سم پاشی هوایی که به عنوان یکی از راه های عمده مبارزه با این آفت در شرق استان کرمان محسوب می شود اما به دلیل مخالفت های مراکز بهداشتی و همچنین زیست محیطی به دلیل تلف شدن پرندگان در فصل تخم گذاری  و تاثیر سم بر روی انسانها سم پاشی هوایی را متوقف کرده و همزمان با توقف این طرح بودجه مبارزه با زنجره را نیز کاهش داده و در نهایت منجر به طغیان زنجره ها شده است.

خرما بر اساس آمار اداره کل گمرک کرمان جزو اساسی ترین کالاهای صادراتی استان کرمان و دومین کالاهای ارزشمند صادراتی در بخش کشاورزی بعد از پسته است.

شاید نشان دادن حساسیت و نقش محوری خرما در زندگی مردم شرق و جنوب کرمان را باید با مثالی مشخص کرد به این صورت که بعضا مردم شرق و جنوب کرمان که سالها به دلیل بی توجهی از جمله فقیرترین مردم کشور محسوب می شدند از گذشته تا کنون برای امرار معاش و گذران زندگی خود به کاشت چند درخت خرما در حیات خانه ها و یا زمین های کشاورزی اقدام کرده اند از آنجا که نخل گیاهی کم آب و بسیار مقاوم است این نخلها بعضا از نسلی به نسل بعد منتقل می شدند و به اصطلاح آب باریکه ای گذران زندگی بودند و البته هستند.

اما آفت زنجره که در سالهای اخیر وارد نخلستانهای استان کرمان شده است به کابوسی برای کشاورزان و مردم تبدیل شده است با ورود این آفت که بسیار جان سخت است و تکثیر قابل توجهی در طول نسل دارد بسیاری از این نخلها آلوده شده اند و آب باریکه مردم نیز بند آمده است.

 

اما آفت زنجره که در سالهای اخیر وارد نخلستانهای استان کرمان شده است به کابوسی برای کشاورزان و مردم تبدیل شده است با ورود این آفت که بسیار جان سخت است و تکثیر قابل توجهی در طول نسل دارد بسیاری از این نخلها آلوده شده اند و آب باریکه مردم نیز بند آمده است و در این میان مالکان عمده و باغداران نیز خسارتهای هنگفتی را تحمل کرده اند.

این درحالی است که طبق گفته روز گذشته رئیس ستاد بحران شهرستان کرمان مبارزه با آفات عمده از وظایف حاکمیتی محسوب می شود و باید این سوال را مطرح کرد که چرا پس از گذشت سالها هیچ راه جایگزین مناسبی برای مقابله با این آفت برگزیده نشده است.

در نهایت کشاورزان به سم پاشی به صورت کششی و تراکتور روی آوردند که هیچ گاه نتوانست جلوی زنجره را بگیرد و هر روز درصد بیشتری از نخلهای استان را آلوده کرد.

نخلستانهای کرمان درگیر شدند

در سال جاری گستره شیوع این آفت از بم به شهداد و نرماشیر کشیده شده است و روز گذشته نیز خبر ورود این آفت به جنوب استان کرمان که بیشترین حجم زیر کشت نخل در استان را دارد تائید شده است که نگرانی ها را افزایش داده است.

این درحالی است که آفت زنجره هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از باغهای شهرستانهای بم، بروات و نرماشیر در شرق استان را آلوده کرده است که در مقایسه با سال گذشته حداقل دو هزار هکتار افزایش داشته است.

و هم اکنون نخستین گزارش از حضور این حشره در جنوب کرمان نگرانیهای زیادی را در خصوص آسیب رساندن به دومین مزیت صادرات کشاورزی کرمان افزایش داده است.

مدیرجهاد کشاورزی کهنوج از خسارت چشمگیر به نخلستانهای کهنوج خبر می دهد و به خبرنگار مهر می گوید: از روزهای ابتدای خرداد ماه اقدامات پیش گیرانه برای مقابله با این آفت آغاز شده است.

کشاورزان جنوب کرمان هشدارها را جدی بگیرند

محمد تاجیکی می افزاید: هم اکنون هزار هکتار از نخلستان های کهنوج آلوده شده اند که براوردها نشان از بروز خسارت ۷۰ درصدی به این نخلستانها دارد.

وی افزود: نگرانی ما در خصوص گسترش این آفت در نخلستانها است و به همین دلیل طرح سم پاشی نخلستانها آغاز شده است و از کشاورزان هم می خواهیم نهایت همکاری را انجام دهند.

وی دلیل اصلی بروز این آفت را احتمال انتقال آفت توسط برگهای درخت آلوده و یا در هنگام باروری درختان اعلام کرد و گفت: نا آگاهی کشاورزان موجب شده است درصد احتمال انتقال آفت بیشتر شود.

به گفته مدیرجهاد کشاورزی کهنوج بهداشت باغها باید به شدت با مراقبت شود در غیر این صورت کشاورزان شاهد آلودگی باغها خواهند بود ما از کشاورزان می خواهیم درختان را به موقع هرس کنند و شاخه های خشک و آلوده را خارج از باغها آتش بزنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز به کشاورزان هشدار داد که از وسایل موجود در باغهای آلوده خودداری کنند و سم پاشی را به موقع انجام دهند تا با مشکل نخلستانهای شرق کرمان مواجه نشوند.

منصور شریف افزود: ۲۸ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان بارور و هزاران نخلستان غیر بارور در جنوب استان کرمان وجود دارد و بیشترین سطح زیر کشت محصول را داریم.

ضربه شدید به خانوارهای محروم شرق و جنوب کرمان

وی با بیان اینکه رقمهای مختلف محصول در جنوب کرمان تولید می شود و بخش عمده آن صادر می شود افزود: خرما نقش محوری در اقتصاد خانوارهای جنوب کرمان دارد.

شریف افزود: مجموع نخلستانهای جنوب کرمان بالغ بر ۳۱ هزار و ۲۵۲ هکتار براورد می شود و میزان تولید خرما در جنوب کرمان به ۱۸۱ هزار و ۸۰۰ تن می رسد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد انجام سم پاشی هوایی حداقل در سال جاری اجتناب ناپذیر است و دستگاههای مربوط باید مجوز لازم را در این خصوص صادر کنند در غیر این صورت شاهد از بین رفتن دومین پایه اقتصاد کشاورزی استان خواهیم بود.

توزیع سمپاش های پیشرفته در کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سم پاشی راه حلی نهایی برای مقابله با آفت است و در همین راستا ۱۸ دستگاه سم پاش خریداری شده و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است اما سم پاشی زمینی نمی تواند همان اثراتی را داشته باشد که سم پاشی هوایی داشت.

ناصر طاهری افزود: این دستگاه ها دارای کارآیی بیشتری نسبت به دستگاههای کششی هستند و چهار میلیارد ریال برای خرید آنها صرف شده است.

وی عنوان کرد: بیشترین تکیه بخش کشاورزی در خصوص سمپاشی به تعاونی های کشاورزی است و انتظار داریم با همکاری کلینیکهای کشاورزی مبارزه جدی را با زنجره آغاز کنند.

طاهری همچنین از پرداخت تسهیلات بانکی با ۳۰ درصد بخشودگی به کشاورزان برای تهیه دستگاه های سمپاشی خبر داد و خواستار همکاری کشاورزان برای مقابله با آفت شد.

به نظر می رسد با شیوع گسترده آفت و عدم باروری بسیاری از نخلستان ها به خصوص در شرق کرمان در سال جاری با افت جدی تولید خرما در استان مواجه خواهیم بود و از هم اکنون نیز باید فکری به حال کشاورزان محرومی کرد که تنها منبع درآمدشان را از دست داده اند.



ارسال نظر


آخرین خبرها