کد خبر: 48085 | زمان مخابره: 9:43:59 - پنجشنبه 7 خرداد 1394 | بدون نظر | |

استان کرمان قدر آب را به خوبی می‌داند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان کرمان قدر آب را به خوبی می داند و باید محصولاتی را کشت کنیم که بازدهی بیشتری داشته باشند و استان کرمان در این زمینه پیشرو است.

به گزارش  نشانه نیوز، “محمود حجتی”  در جریان سفر به شهرستان های بافت و رابر در استان کرمان، از مجتمع گلخانه ای شرکت طبیعت گستر در روستای گریغان بافت بازدید کرد.

وی در این بازدید اظهار کرد: از اولویت های ما در بخش کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و کشت های گلخانه ای به ویژه جمله خیار است که هشت درصد مصرف آب دارد و ۹۲ درصد صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه کشت متراکم و تعریف و تقویت منابع محدود خطوط اعتباری را دنبال می کنیم، افزود: خشکسالی همواره در کشور ما وجود دارد و اجداد ما با این شرایط زندگی کرده، با این آب و خاک سازگار شده اند و زندگی آبرومندی داشته و ملتی متمدن و سرآمد در طول تاریخ کهن بوده ایم.

حجتی تصریح کرد: باید امروز با دانش و ابزارهای موجود، از منابع بهینه استفاده کنیم و در وزارتخانه منابع خطوط اعتباری در ارتباط با پروژه های نیمه تمام و سرمایه در گردش را به بانک مرکزی اعلام کرده ایم تا تامین اعتبار شود اما گاهی اوقات نرخ تسهیلات سرمایه در گردش بالاست و واحدها تمایلی به استفاده از آن ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ۱۰ درصد ورودی صندوق توسعه که در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان است را برای اولویت ها اختصاص می دهیم.

وی در ادامه گفت: استان کرمان قدر آب را به خوبی می داند و باید محصولاتی را کشت کنیم که بازدهی بیشتری داشته باشند و استان کرمان در این زمینه پیشرو است و کشت هایی انتخاب کرده که مزیت اقتصادی دارد.

حجتی تصریح کرد: کرمان اولین استانی است که از آخرین روش آبیاری مدرن یعنی آّبیاری زیرسطحی استفاده کرده. ۲ هزار هکتار از باغات در سیرجان به این سیستم مجهز شده اند و این روش ۱۰ درصد بیش از سایر روش ها کاهش مصرف آب را دارد.

وی بیان کرد: از اجرای این روش ها پشتیبانی می کنیم و تا ۸۵ درصد منابع سیستم های آبیاری تحت فشار بلاعوض است.



ارسال نظر


آخرین خبرها