کد خبر: 49070 | زمان مخابره: 14:49:06 - چهارشنبه 10 تیر 1394 | بدون نظر | |

ستاد آنفلوانزای فوق حاد طیور در بافت تشکیل شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: ستاد آنفلوانزای فوق حاد طیور با هدف هماهنگی برای کنترل و پیشگیری بیماری تشکیل شده است.

خبرگزاری فارس: ستاد آنفلوانزای فوق حاد طیور در بافت تشکیل شد

به گزارش  نشانه نیوز، پویا امجدی  با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور یکی از بیماری‌های به‌شدت واگیردار با تلفات بالا و مشترک بین انسان و پرندگان است، اظهار داشت: اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی به طور مستمر در حال پایش و مراقبت این بیماری هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت بیان کرد: این بیماری در پرندگان با افسردگی شدید، بی‌اشتهایی، کاهش تخم‌گذاری، اسهال سبز، ژولیدگی پر، سیاه شدن تاج و ریش، خونریزی بر روی ساق پا و مرگ و میر ناگهانی نمود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزا حساس هستند، افزود: مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، کبک، اردک، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی، مینا و سهره از بقیه حساس‌تر هستند.

امجدی مهم‌ترین راه سرایت عامل بیماری در بین پرندگان را از طریق تماس مستقیم پرنده سالم با پرنده آلوده دانست و بیان داشت: از دیگر راه‌های انتقال تماس با مدفوع و ترشحات تنفسی و چشمی پرندگان آلوده و تجهیزات به ویژه وسایل و خودروهایی که با پرنده آلوده و یا ترشحات آن در تماس بوده، می‌باشد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری بازارچه‌های خرید و فروش پرندگان زنده، تقویت سیستم مراقبت و پایش در بین پرندگان اهلی و وحشی به ویژه در مسیرهای مهاجرت پرندگان، جمع‌آوری سریع و کامل پرندگان آلوده یا مشکوک به بیماری و معدوم کردن بهداشتی آنها، رعایت بهداشت و پختن کامل مواد غذایی که از پرندگان و محصولات آنها تهیه شده، کاهش تماس بین طیور اهلی با پرندگان وحشی به‌ویژه پرندگان مهاجر آبزی و منابع آبی آلوده و افزایش آگاهی عمومی به ویژه افرادی که در تماس با پرندگان هستند از جمله راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری خطرناک است.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت از تشکیل ستاد آنفلوانزای فوق حاد طیور در این شهرستان خبر داد و افزود: هدف از تشکیل این ستاد ضمن آشنایی با این بیماری، هماهنگی بین ارگان‌های ذیربط برای کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور است.

امجدی از تمام مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک و یا تلفات غیرعادی پرندگان مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان با شماره تماس ۴۲۴۲۳۷۱۰ گزارش دهند.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها