کد خبر: 49073 | زمان مخابره: 14:52:01 - چهارشنبه 10 تیر 1394 | بدون نظر | |

روزه‌داری در گرمترین نقطه زمین/ خوشه‌بندی خرما در دمای ۵۰ درجه

در حالی دمای هوا در مناطق شهداد و کویر شرقی و جنوب کرمان این روزها به ۵۰ درجه نزدیک شده که مردم روزه دار و سخت کوش این مناطق کویری اجرای آداب و رسوم این ماه را مایه برکت نخل هایشان می دانند.

به گزارش  نشانه نیوز، طبق اعلام مراکز علمی از جمله ناسا و  بررسی های صورت گرفته از سوی مراجع علمی، منطقه کویر شهداد در چند کیلومتری شهر کرمان به عنوان گرمترین نقطه زمین شناخته شده است.

در کویر شهداد و در بخش مرکزی کویر لوت و همچنین در بخش گندم بریان در نزدیکی کلوتهای شهداد هر سال در چنین ایامی و در اوج فصل تابستان دمایی معادل ۷۰ درجه سانتیگراد ثبت می شود. شدت هوا در این بخش از کویر به حدی است که به گردشگران و مردم محلی توصیه می شود در طول روز به کانونهای اصلی گرما نزدیک نشوند.

هر چند این منطقه غیر مسکونی است است اما در اطراف این منطقه عشایر و روستاهای متعدد و شهر بزرگ شهداد قرار گرفته است که گرمای تابستانش زبان زد مردم کرمان است و در اکثر روزهای تابستان رکورد گرمای هوا را با دمای نزدیک به ۵۰ درجه و یا بیشتر می زند.

شدت دمای هوا در شهداد گاها به حدی زیاد می شود که مردم به زندگی شبانه روی می آورند و در طول روز کمتر از خانه ها خارج می شوند و سعی می کنند با غروب خورشید و با کاهش نسبی حرارت امور روزمره خود را از سر بگیرند.

شدت دمای هوا در این شهر گاها به حدی زیاد می شود که مردم به زندگی شبانه روی می آورند و در طول روز کمتر از خانه ها خارج می شوند و سعی می کنند با غروب خورشید و با کاهش نسبی حرارت امور روزمره خود را از سر بگیرند. اما در چنین وضعیتی در ماه رمضان همچنان آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این شهر و روستاهای اطراف اجرا می شود و شور و شوق مردم روزه دار کاهش نمی یابد.

همچنین در شرق استان کرمان در شهرستانهای ریگان و فهرج که دمای هوا در این شهرها نیز بین ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد و در عمق کویر قرار دارند نیز مردم روزه دار منطقه در حالی به روزهای موسوم به خرما پزان نزدیک می شوند که دست از تلاش در نخلستانها و باغها بر نمی دارند. این رویه در مناطق جنوبی استان کرمان و در مناطق محروم و کپر نشینی که دمای غیر قابل تحمل و به دور از هر گونه امکانات سرمایشی دارند نیز وجود دارد.

نخل داران روزه دار کار را مایه برکت زندگی می دانند

در شهرستان ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان کشاورزان این روزها را در باغها و نخلستان ها در گرمای بالای ۵۰درجه با کار و تلاش سپری می کنند.

اما به جز گرمای بالای ۵۰درجه ریزگردها و شرجی بودن هوای ریگان نیز میهمان سفره روزه داران این شهرستان شده است.

علی زمان آبادی یکی از شهروندان ریگانی می گوید: طی روزهای اخیر شاهد وزش تند بادها و طوفان شن و بروز بادهای بسیار گرمی هستیم که دمای هوا را به ۵۰ درجه سانتیگراد رسانده است اما در این شرایط نیز ما دست از روزه داری نمی کشیم چون برکت باغها و نخلستانهای ما به نماز و روزه ای است که در این نخلستانها به جا می آوریم.

وی افزود: بسیاری از مردم برای جلوگیری از نفوذ شنهای روان و آبیاری نخلستان ها با زبان روزه در چنین وضعیت آب و هوایی در نخلستان ها که در عمق کویر قرار دارند حاضر می شوند و کار را با عبادت خداوند یکی می کنند و برای کسب روزی دست از تلاش نمی کشند.

خوشه بندی نخلستان ها در خرماپزان کویر

حسن سابکی یکی دیگر از کشاورزان ریگانی به مهر می گوید: با توجه به اینکه اکنون فصل خوشه بندی نخیلات ما است. ما این ماه مبارک را روزه می گیریم و با دهان روزه مشغول فعالیت در باغات نخیلات خود هستیم.

وی می گوید: گرمای هوا در این شهرستان این روزها از شدت بیشتری برخوردار است اما کار و تلاش  و روزه گرفتن در این ماه در این شهرستان مانع از انجام فریضه روزه نمی شود.

یدالله مهدوی یکی دیگر از شهروندان ریگانی در گفتگو با مهر اظهارداشت: ریگان یکی از شهرستان های کویری استان کرمان است که گرمای هوای این شهرستان در بعضی از ساعات به بالای ۵۰درجه می رسد که دیگر نمی توان حتی نفس کشید اما ما مردم ریگان همانند سالهای گذشته ماه مبارک رمضان را روزه می گیریم و آداب و رسوم محلی خود را نیز به جای می آوریم و اعتقاد داریم با انجام امور دینی و کار با زبان روزه برکت زندگی بیشتر می شود.

محصول باغهای خرمای شهرستان ریگان در بسیاری از نقاط کشور در سر سفره مردم است و اعتقاد داریم به همین دلیل باید در این ماه تلاش را برای به ثمر رسیدن محصول بیشتر کنیم

وی گفت: هم اکنون محصول باغهای خرمای شهرستان ریگان در بسیاری از نقاط کشور در سر سفره مردم است و اعتقاد داریم به همین دلیل است که باید در این ماه زحمت و تلاش را برای به ثمر رسیدن محصول بیشتر کنیم.

امام جمعه موقت ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: شهرستان ریگان یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمان است که مردم این شهرستان در بالای گرمای بالای ۵۰درجه زندگی می کنند و مشغول روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هستند و ساکنان این شهرستان شیعه و سنی در مساجد گرد هم می آیند و آیین های این ماه را انجام می دهند.

حجت الاسلام منصور نعمتی اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم شهرستان این روزها مشغول به کار کشاورزی در باغها و نخیلات خود هستند و گرمای طاقت فرسا در این باغات حکمفرما است اما کشاورزان با دهان روزه به کار کشاورزی مشغولند.

وی اظهار داشت: همچنین در این شهرستان بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب و عشاء جمع خوانی قرآن در مساجد شهرستان ریگان برگزار می شود.

در این شهرستان شاهد زندگی مردم در بسیاری از مناطق محروم و کم برخوردار هستیم بطوریکه عشایر در ارتفاعات و در مناطق صعب العبور یا در عمق کویر زندگی می کنند و بهترین وسیله سرمایشی آنها سایه درختان و خانه های محقرشان استوی افزود: در این شهرستان شاهد زندگی مردم در بسیاری از مناطق محروم و کم برخوردار هستیم بطوریکه عشایر در ارتفاعات و در مناطق صعب العبور و یا در عمق کویر زندگی می کنند و بهترین وسیله سرمایشی آنها سایه درختان و خانه های محقرشان است اما در این شرایط نیز مردم ماه رمضان را گرامی می دارند و مراسم ویژه این ماه را برپا می کنند.

مریم سلاجقه کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: در استان کرمان و به خصوص در تیر ماه گرمای هوا به اوج خود می رسد و این مساله را می توان در پایش های صورت گرفته به خوبی مشاهده کرد.

ریزگردها میهمان سفره کویرنشینان شدند

وی افزود: بخش شهداد و مناطق کویری ریگان و فهرج از گرمترین نقاط استان کرمان هستند و شرایط آب و هوایی کویری دارند اما در شهداد و به خصوص در گندم بریان و گودال مرکزی کویر دمای هوا به حدی بالا است که امکان حیات به خصوص در طول روز در این مناطق وجود ندارد و به همین دلیل نیز در مناطق مسکونی اطراف نیز گرمای هوا به شدت افزایش می یابد.

وی ادامه داد: به خصوص در روزهای اخیر در شرق و شمال استان کرمان شاهد بروز طوفانهای شن و پدیده گرد و غبار شدید و گاها بی سابقه بوده ایم که در کنار گرما منجر به آلودگی هوا نیز شده است و این پدیده در هفته جاری ادامه خواهد یافت.



ارسال نظر


آخرین خبرها