کد خبر: 49561 | زمان مخابره: 15:04:15 - یکشنبه 4 مرداد 1394 | بدون نظر | |

سکونت ۸ هزار ساله در اسفندقه جیرفت

سرپرست هیئت باستان شناسی اسفندقه گفت:بر پایه نتایج آزمایش کربن ۱۴ که بر روی ذغال بدست آمده از لایه‌های فرهنگی این تپه صورت گرفته است سابقه سکونت در این منطقه به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد و ۸ هزار و ۱۸۰ سال پیش از این بر می‌گردد.

 به گزارش نشانه نیوز، نادر علیدادی سلیمانی  اظهار داشت: نخستین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی پیش از تاریخ در دشت اسفندقه جیرفت در مرداد ماه سال قبل در محلی بنام تپه گاوکشی صورت گرفت.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی اسفندقه بیان کرد: این کاوش‌ها همراه با نتایج خوب و در خور توجهی از جمله بقایای معماری دوره نوسنگی است که قدیمی‌ترین دوره استقرار دائم در جیرفت شناخته شده است.

وی تصریح کرد: آثار معماری با خشت‌های دست‌ساز ترسیم شده فضاهای معماری راست‌گوشه که بنا به شواهد با یک طرح اولیه قیرریزی ساخته شده و از شواهد موجود می‌توان گفت که این فضاهای معماری با چوب،ساقه‌های نی، حصیر و گل پوشیده شده است.

علیدادی سلیمانی خاطرنشان کرد: هنگام کاوش درون فضاهای معماری قطعاتی وجود دارند که از سفال پیکرک انسانی و توکن به‌دست آمده که توکن‌ها ابزارش شمارش بوده است.

وی عنوان کرد: هرچند سفال‌های تولیدی تپه گاوکشی سیقل‌یافته، براق و تنوع نقش دارند، اما در مرحله نخست هنرمندی سفالگر به حرارت لازم برای پخت سفال دست نیافته و سفال‌ها مغزی تیره دارند.

علیدادی سلیمانی افزود: علاوه بر صنعت سفالگری اولیه در دشت اسفندقه که قدیمی‌ترین سفال شناخته شده تاکنون در حوزه جنوب شرق ایران به‌شمار می‌رود، می‌توان به صنعت تولید ابزار سنگی در این مکان باستانی اشاره کرد که صنعت‌گر با فناوری در خور و توجه‌ای به تولید تیغه سنگی دست پیدا کرده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی اسفندقه بیان کرد: بر پایه نتایج حاصل از آزمایش کربن ۱۴ که بر روی ذغال به‌دست آمده از لایه‌های فرهنگی این تپه صورت گرفته است، سابقه استقرار دائم در دشت اسفندقه و شهرستان جیرفت به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد و ۸ هزار و ۱۸۰ سال پیش از این بر می‌گردد.

وی اظهار داشت: کاوش‌های دومین فصل از ۲۹ تیر ماه امسال شروع شده و تا ۲۳ مرداد ماه ادامه دارد.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها