کد خبر: 49585 | زمان مخابره: 15:01:00 - دوشنبه 5 مرداد 1394 | بدون نظر | |

ائمه جمعه نقش نظارتی دارند نه اجرای صرف/اقامه ۵۴ نماز جمعه در سطح استان کرمان

مسوول دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کرمان با بیان اینکه اولویت اول ائمه جمعه فرهنگ، تبلیغ معارف عمومی و حوزه دوم رسیدگی و رفع مشکلات عام البلوی می باشد و دفاتر ائمه جمعه در کشور ملجایی برای مردم هستند گفت: اعتقاد ما این است که ائمه جمعه نقش نظارتی دارند نه اجرای صرف

به گزارش  نشانه نیوز، حجت الاسلام”محمد قاسمی زاده”  به مناسبت ۵ مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور در نشست خبری اظهار کرد: هر سال در این روز نهاد نماز جمعه کشور و ستادهای استانی و شهرستانی برنامه هایی برگزار می کنند.

وی افزود: یکی از بزرگ ترین خدماتی که امام خمینی(ره) برای عرصه فرهنگ، دین و تبلیغ مردم و نظام اسلامی انجام دادند، راه اندازی نماز جمعه در کشور بود و امروز برکات این نماز بر همه مشهود و گویاست.

قاسمی زاده تصریح کرد: از ویژگی های نماز جمعه این است که حاکمیت اسلامی تلقی می شود و خاصیت این نماز حلقه اتصال بین مردم و دولت و نظام می باشد.

وی بیان کرد: در تاریخ اسلام نیز پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بعد از هجرت دستور به ساخت مسجد، اقامه نماز جماعت(تبلور اجتماعی جامعه اسلامی) و اقامه نماز جمعه را دادند.

امام جمعه موقت کرمان گفت: در نظام اسلامی که ولی فقیه سکاندار آن است، نماز جمعه جایگاه والا و ارزشمندی دارد و امروز با استقبالی که مردم در کل کشور به عمل آورده اند، تراز نماز جمعه در جمهوری اسلامی در هیچ کشور و نظام اسلامی در دنیا قابل مقایسه نیست.

وی افزود: کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند، با رغبت و برای بهره بردن از این فضیلت بزرگ است و مردم در خطبه اول علاوه بر اینکه بر مسائل دین خود اشراف پیدا می کنند، در خطبه دوم با مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روز دنیا مطلع می شوند.

قاسمی زاده تصریح کرد: امروز بعد از گذشت سال ها علاوه بر احساس نیاز به نماز جمعه، می بینیم ضرورت هم دارد و در عرصه میدانی در نماز جمعه به مشکلات و دعاوی مردم رسیدگی می شود.

وی با اشاره به سه رسالت مهم ائمه جمعه بیان کرد: نخستین بحث، حوزه نماز جمعه است که محور نماز جمعه وحدت جامعه اسلامی می باشد و همواره بر این بحث تاکید است، بخش دوم حوزه فرهنگی است و محور فرهنگی در هر شهر، بخش و شهرستان، امام جمعه است و مانند دیده بانی که باید مسائل مختلف را رصد کنند و دستگاه های اجرایی و پتانسیل های مردمی و عناصر موثر در ارتقای فرهنگ جامعه را به کار گرفته و برای انجام بهتر کارها مشارکت نمایند.

قاسمی زاده تاکید کرد: حوزه دیگر فعالیت ائمه جمعه، حوزه اجرایی است و چه بخواهند یا نه در این عرصه وارد می شوند و مردم به دنبال استفاده از ظرفیت نماز جمعه و امام جمعه برای عمران و آبادانی استفاده کنند و در هر شهری که چنین بوده، موفقیت هایی به دست آورده اند.

مسوول دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کرمان با بیان اینکه اولویت اول ائمه جمعه فرهنگ، تبلیغ معارف عمومی و حوزه دوم رسیدگی و رفع مشکلات عام البلوی می باشد و دفاتر ائمه جمعه در کشور ملجایی برای مردم هستند گفت: اعتقاد ما این است که ائمه جمعه نقش نظارتی دارند نه اجرای صرف

وی افزود: در حال حاضر ۵۴ نماز جمعه در سطح استان کرمان اقامه می شود و چند شهر از جمله گلزار، لاله زار، درب بهشت ساردوئیه، گنبکی، نگین کویر، دوساری و سیریز متقاضی هستند و درخواست آنها به مرکز انتقال داده شده است.

قاسمی زاده با بیان اینکه باید برخی موضوعات در رسانه ها تبیین شود، تصریح کرد: تعداد زیادی از مناطقی که درخواست می کنند، چهره شهری دارند، اما در شرع قید آمده که نماز جمعه باید در شهر اقامه شود و اگر در جایی شهرداری تاسیس و آن منطقه شهر اعلام شد، می توانیم نماز جمعه اقامه کنیم و مشکل دیگر بحث مسافت است و باید فاصله شهرها حدود هفت کیلومتر باشد.

وی در ادامه بیان کرد: نماز جمعه نهاد دولتی نیست و مومنانی که می خواهند نماز جمعه در شهرشان راه اندازی شود، باید هزینه ها را پرداخت نمایند و در حال حاضر چیزی به نام حقوق در نهاد نماز جمعه نداریم و تنها حق الزحمه جزئی به حساب ائمه جمعه واریز می شود.

امام جمعه موقت کرمان اظهار کرد: در سال های اخیر نظام اسلامی و دولت ها کمک کرده و بخش عمده ای از نیازهای نهاد نماز جمعه تاکنون پوشش داده شده است که از جمله می توان به ساخت مصلی ها، خانه عالم و … اشاره کرد اما متاسفانه در برخی شهرها آثار مشارکت وجود ندارد و مردم فکر می کنند همه کارها را باید دولت انجام دهد.

وی افزود: تشکیلات مصلی جزء دفتر مقام معظم رهبری است و باید نگاه مشارکتی در جامعه ترویج و منابع در جایی که ضرورت و نیاز شدید است، هزینه شود. مصلی آبروی هر شهر است و مسوولان باید به این امر توجه کنند و مصلی متعلق به شخص خاصی نیست.

قاسمی زاده تصریح کرد: اعضای ستاد نماز جمعه در سراسر استان همیشه برای پایدار ماندن و بهره برداری بهتر از نماز جمعه قربه الی الله کار می کنند و عناصر بسیار مهمی هستند و کمتر نهادی پیدا می شود که این دیدگاه در آن حاکم باشد.

وی در ادامه با تشکر از ائمه جمعه و اعضای ستاد نماز جمعه استان کرمان گفت: ائمه جمعه همواره و به ویژه در سال “دولت و ملت، همدلی و همزبانی” با درک بهتر شرایط کشور و مردم، همکاری خوبی داشته و خواهند داشت و همه این مباحث به معنی ای است که امام جمعه باید رسالت خود را انجام داده و تذکر خود را از باب حوزه نظارتی در جایی که نقص وجود دارد، بدهد و این به معنای مشکل با دولت نباید برداشت شود.

قاسمی زاده افزود: نقش نماز جمعه و نماینده ولی فقیه در استان که مدار نهاد نماز جمعه استان کرمان هستند، بسیار مهم است.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها