کد خبر: 49605 | زمان مخابره: 15:56:02 - سه شنبه 6 مرداد 1394 | بدون نظر | |

۲۰ درصد نخیلات شمال کرمان به خشکیدگی خوشه خرما دچار هستند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: حدود ۲۰ درصد نخیلات شمال استان کرمان که عمدتا در شرق این استان می باشند به خشکیدگی خوشه خرما دچار هستند.

به گزارش نشانه نیوز،ناصر طاهری  با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، رطوبت کم و دمای بالای هوا از علت های اصلی به وجود آمدن خشکیدگی خوشه خرما عنوان شده است افزود: بارندگی های چند روز گذشته بر خشکیدگی خرما تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است هنوز دمای هوا افزایش یابد و خشکیدگی خوشه خرما را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بروز خشکیدگی خوشه خرما در سال های گذشته ۲۵ تا ۸۰ درصد در بعضی باغات استان خسارت گذاشته است، اظهار کرد: بروز این آفت در سال های مختلف متفاوت است و معمولا بین ۲۰ تیر تا ۲۰ مردادماه خود را نشان می دهد.

طاهری به اجرای طرحی در خصوص مبارزه با خشکیدگی خرما در شهرستان بم اشاره کرد و یادآور شد: تعدادی درخت خرما در شرایط اقلیم مصنوعی قرار داده شد که دما و رطوبت کنترل و با محیط بیرون مقایسه می شد و نتیجه گیری این بود که اگر رطوبت نسبی و دما کنترل شود عارضه خشکیدگی خرما به صفر می رسد.

وی ادامه داد: در یک سطح باغ که بیشترین میزان خشکیدگی را طی سال های گذشته داشت شیلنگ های آب بروی تاج درخت خرما با چند قطره چکان نصب شد که باعث مرطوب بودن درخت می شد.

وی گفت: این طرح ها هنوز نیاز به بررسی و تکرار دارد اما مطمئنا از لحاظ اقتصادی به صرفه و تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: مواردی همچون برآورد هزینه اجرای طرح در باغات و همچنین استقبال کشاورزان در مراحل بعد باید پیگیری شوند.

وی افزود: اگر میانگین تولید خرما در هر هکتار را ۱۰ تن در نظر بگیریم و آفت خشکیدگی خوشه خرما ۵۰ درصد خسارت وارد کند، با تخمین هزینه هر کیلو ۴۰ هزار ریال خشکیدگی خوشه خرما سالانه ۲۰۰ میلیون ریال برای هر هکتار خسارت وارد می کند.

سطح زیرکشت بارور و غیربارور نخیلات شمال استان کرمان بیش از ۳۴ هزار هکتار است.

شرق استان کرمان شامل شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر از قطب های اصلی تولید خرما در استان و کشور به شمار می رود.



ارسال نظر


آخرین خبرها