کد خبر: 49672 | زمان مخابره: 14:55:38 - شنبه 10 مرداد 1394 | بدون نظر | |

حریق به جان «میمند» افتاد/ جنگل ها در آتش بی توجهی می سوزد

روستای«میمند» در حالی به ثبت جهانی رسیدکه حضور گردشگران بی مسئولیت و آتش افروزان، همواره منظر این روستا را تهدید می کند چنانچه طی روز های گذشته چندین هکتار از جنگلهای این منطقه در آتش سوخت.

به گزارش نشانه نیوز، روستای صخره ای میمند در شهرستان «شهربابک» یکی از آثار ارائه شده ایران در جلسه اخیر یونسکو بود که ثبت این روستا مورد موافقت قرار گرفت و در نهایت به عنوان سومین اثر استان کرمان روستای میمند ثبت جهانی شد و به همین دلیل توجه گردشگران به این منطقه بیش از پیش افزایش یافت.

همزمان با تعطیلات، حضور گردشگران از شهرستان ها و استانهای همجوار برای دیدن این روستای صخره ای افزایش می یابد و در نهایت گردشگران ترجیح می دهند باقی ساعات روز را در سایه درختان جنگلها و یا مراتع اطراف این روستا بگذرانند.

بی مسئولیتی و بی توجهی بارها موجب برفروختن آتش و حریق گسترده در جنگلهای استان کرمان و میمند شده است و آخرین دست از این موارد روز گذشته روی داد و بخش قابل توجهی از مراتع و جنگلهای این منطقه در آتش سوخت.

اما بی مسئولیتی و بی توجهی بارها موجب برفروختن آتش و حریق گسترده در جنگلهای استان کرمان و میمند شده است و آخرین دست از این موارد روز گذشته روی داد و بخش قابل توجهی از مراتع و جنگلهای این منطقه در آتش سوخت.

هر چند گفته می شود که در این حادثه منظر جهانی روستای میمند آسیب ندیده است اما آتش سوزی خطری است که به دلیل خشکسالی های اخیر هر لحظه این روستا را تهدید می کند و کمبود تجهیزات اطفای حریق بر وسعت این تهدید افزوده است.

آتش سوزی چندین ساعته که از ساعت ۲۳ روز پنجشنبه در میمند آغاز شد از جمله همین حوادث به دست گردشگران بود که در نهایت حوالی غروب روز جمعه به پایان رسید.

مردم محلی، نیرویهای بسیج، هلال احمر، آتش نشانی و محیط بانان و شهرداری شهربابک ساعتها برای مهار این آتش سوزی تلاش کردند.

صعب العبور بودن این منطقه، عدم اطلاع رسانی به موقع به امدادگران و وزش باد و خشکسالی موجب گسترش آتش سوزی در این حادثه شده است.

هر چند اطلاع رسانی در خصوص این آتش سوزی دیر انجام شد و درنهایت تحت تاثیر زمین لرزه سیرچ قرار گرفت اما در نهایت آخرین زبانه های این آتش با کمک نیروهای محلی و روستاییان منطقه خاموش شد.

این آتش سوزی برای نخستین بار از سوی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کرمان اطلاع رسانی شد.

ارسال گروههای امدادی هلال احمر برای اطفای حریق

علی گنج کریمی  با اشاره به اینکه اطفا حریق وظیفه هلال احمر نیست اظهارداشت: در این دست حوادث سعی می کنیم با استفاده از توان منطقه ای هلال احمر در زمینه حوادث از جمله حریق مشارکت داشته باشیم تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

وی افزود: ساعت ۱۰ صبح جمعه خبر آتش سوزی اطراف روستای میمند به هلال احمر اطلاع داده شد.

گنج کریمی گفت: بلافاصله تیم های امدادی شهربابک و سپس سیرجان و انار به منطقه جهت کمک به حوادث و مصدومین احتمالی اعزام شدند.

وی ادامه داد: البته بیش از ۵۰ نفر امدادگر توصیه شده اند که با تجهیزات بیل و کلنگ موجود در انبارها حضور داشته باشند تا در خصوص اطفا نیز در محل کمک دهند.

وی همچنین از عدم وجود تجهیزات اطفا هوایی آتش سوزی در استان خبر داد و افزود: هلی کوپتر جمعیت نیز تجهیزات و امکانات اطفا حریق ندارد.

منطر تاریخی میمند آسیب ندیده است

بخشدار میمند نیز  در خصوص آتش سوزی روز گذشته در روستای میمند اظهارداشت: این آتش سوزی در حوالی جنگلهای «سرگله» در میمند روی داد.

محمد رجبی افزود: عامل اصلی آتش سوزی در منطقه حضور گردشگران و آتش افروزی برای تفریح و طبخ غذا بوده است که پس از ترک محل توسط گردشگران متاسفانه آتش به خوبی خاموش نمی شود و همین آتش کوچک تبدیل به یک آتش سوزی گسترده در مراتع و جنگلهای منطقه می شود که خسارتهایی را به عرصه های طبیعی منطقه وارد کرده است.

این آتش سوزی به دلیل قرار گرفتن در منطقه صعب العبور و کمبود امکانات اطفا حریق ساعتها به طول کشید و در نهایت ساعات انتهی روز گذشته مهار شد.

وی ادامه داد: این آتش سوزی به دلیل قرار گرفتن در منطقه صعب العبور و کمبود امکانات اطفا حریق ساعتها به طول کشید و در نهایت ساعات انتهی روز گذشته مهار شد.

وی گفت: بر اثر خشکسالی و گرمای منطقه بسیاری از بوته های و شاخ و برگ درختان خشک شده است و با آتش روشن کردن و وزش کوچکترین بادی امکان حریق در این عرصه های وجود دارد و به همین دلیل از مردم می خواهیم در صورت حضور در روستای میمند به هیچ عنوان اقدام به روشن کردن آتش نکنند.

وی تاکید کرد که به منظر روستای تاریخی هیچ آسیبی وارد نشده است و منطقه ای که دچار آتش سوزی شده بسیار دورتر از روستا قرار دارد.

رجبی افزود: همکاری مردم و عدم روشن کردن آتش می تواند در کاهش چنین حوادثی نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

وی در کنار فرهنگ سازی در بین گردشگران خواستار تجهیز دستگاههای ذی ربط به وسایل اطفای حریق شد و افزود: در صورت وجود دستگاههای اطفای حریق و همچنین اطفای حریق هوایی امکان خاموش کردن آتش در زمان کمتری نیز میسر بود.

وی گفت: یکی از دلایل دیر اطلاع دادن بروز آتش سوزی در منطقه این بوده است که آتش سوزی در ساعات انتهی شب روی داده است و به همین دلیل عملیات اطفا نیز طول کشیده است.

وی در خصوص میزان بروز خسارات نیز گفت: در این خصوص باید کارشناسی لازم انجام شود.

نخلستان های شهداد همرمان با زلزله طعمه حریق شد

بروز آتش سوزی های متعدد در جنگلهای استان کرمان روز گذشته حتی موجب انتقاد امام جمعه موقت شهر کرمان نیز از این مسئله شد و وی خواستار برنامه ریزی جهت فرهنگ سازی بین مردم و تجهیز دستگاههای متولی در راستای اطفای حریق شد.

همچنین روز گذشته آتش سوزی دیگری در بخش شهداد کرمان گزارش شد و چندین هکتار از نخلستانهای این منطقه نیز طعمه حریق شد.

هر چند که عامل اصلی این اتش سوزی مشخص نشده است اما بروز این آتش سوزی دو هکتار از نخلستانها و مزارع کشاورزی روستای ابراهیم آباد را از بین برد و موجب صدمه جدی به تاسیسات زیربنایی این روستا شد.

بخشدار شهداد در این خصوص گفت: در این آتش سوزی به محل نگهداری احشام روستا نیز آسیبهای وارد شد و پنج خانه روستایی نیز گرفتار حریق شد اما خسارت جانی در این آتش سوزی گزارش نشده است.

مهدی حسن رضا پور ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در این حادثه وزش بادهای گرم در منطقه است که موجب گسترده شدن آتش سوزی شده است.

کانون زمین لرزه ۵.۵ ریشتری روز گذشته کرمان نیز در نزدیکی این روستا بوده است و مردم و امدادگران به صورت همزمان درگیر مشکلات ناشی از زمین لرزه و آتش سوزی بوده اند و احتمال اینکه آتشسوزی به دلیل بروز زمین لرزه روی داده باشد دور از ذهن نیست.

این در حالی است که کانون زمین لرزه ۵.۵ ریشتری روز گذشته کرمان نیز در نزدیکی این روستا بوده است و مردم و امدادگران به صورت همزمان درگیر مشکلات ناشی از زمین لرزه و آتش سوزی بوده اند و احتمال اینکه آتشسوزی به دلیل بروز زمین لرزه روی داده باشد دور از ذهن نیست.

در سالهای اخیر گرم شدن بیش از حد هوا، خشکسالی و آتش افروزی در طبیعت موجب صدمات جبران ناپذیری به جنگلهای و مراتع در استان کرمان شده است اما در اکثر این حوادث بیل و کلنگ و یاری روستاییان برای خاموش کردن آتش مهمترین عامل در کنترل حریق بوده است.

عدم وجود دستگاههای اطفای حریق در مناطق جنگلی و شهرستانهای دور افتاده و گاه محروم استان کرمان یکی از مهمترین عوامل خسارتهای گسترده در آتش سوزی ها به عرصه های طبیعی در استان کرمان است.

اسما محمودی



ارسال نظر


آخرین خبرها