کد خبر: 50605 | زمان مخابره: 14:57:33 - سه شنبه 10 شهریور 1394 | بدون نظر | |

سیستم‎های هوشمند و اتوماسیون آبیاری نوین در جنوب کرمان اجرایی می‌شود

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: برای مصرف بهینه آب باید به دنبال اجرای سیستم‎های خودکار، هوشمند و اتوماسیون آبیاری در اراضی یکپارچه باشیم.

به گزارش نشانه نیوز،   وحدت برخورداری  اظهار داشت: حدود ۵۴ هزار هکتار از ۲۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغی و زراعی منطقه به سیستم‎های نوین آبیاری مجهز شده‎اند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان کرد: با توجه به ضرورت اجرای سیستم‎های نوین آبیاری در قالب طرح همیاران آب پیش‎بینی شده طی یک برنامه ۱۰ ساله ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه به این سیستم‎ها مجهز شوند.

برخورداری تصریح کرد: شیوه اجرای این سیستم‎ها مناسب نبوده و تکنولوژی آن مربوط به دهه‎های قبل است به همین دلیل برای مصرف بهینه آب باید به دنبال اجرای سیستم‎های خودکار، هوشمند و اتوماسیون آبیاری در اراضی یکپارچه باشیم.

وی افزود: مکانیزم کار این سیستم‎ها بر اساس پایش لحظه به لحظه پارامترهای هواشناسی «رطوبت نسبی، درجه حرارت، سرعت و جهت وزش باد، ساعت‎های آفتابی و میزان بارندگی» انجام می‎گیرد که از ماهواره‎های مربوطه اخذ می‎شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: همچنین بخش دیگر آن بر اساس پارامترهای هیدرولیکی و رطوبت خاک انجام می‎شود که از طریق نصب سنسورهایی در خاک صورت می‎گیرد.

برخورداری عنوان کرد: اجرای سیستم‎های نوین آبیاری موجب صرفه‎جویی در مصرف آب شده و متعاقب آن برداشت کمتر آب از سفره‎های زیرزمینی را در پی دارد که اصلی‎ترین هدف اجرایی این سیستم‎ها بوده و ماحصل آن توسعه پایدار کشاورزی در منطقه است.



ارسال نظر


آخرین خبرها