کد خبر: 51764 | زمان مخابره: 15:56:02 - سه شنبه 14 مهر 1394 | بدون نظر | |

ارائه کد ردیابی مرغ و بهبود وضعیت کشتارگاه‌های کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از ارائه کد ردیابی مرغ و بهبود وضعیت کشتارگاه‌های کرمان به عنوان مهمترین اقدامات صورت گرفته در قالب سند امنیت غذایی استان نام برد و ابراز داشت: کشتارگاه بم که سال‌ها تعطیل بود آغاز به‌ کار کرد.

خبرگزاری فارس: ارائه کد ردیابی مرغ و بهبود وضعیت کشتارگاه‌های کرمان

به گزارش  نشانه نیوز، حسین رشیدی  در آیین روز دامپزشک در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر اظهار داشت: حمایت از تولید و امنیت غذایی از جمله وظایف دامپزشکان به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: امنیت غذایی یک بحث جدی و دغدغه اصلی همه دولت‌ها است و بر اساس گزارش‌ها میزان غذایی که مردم تا سال ۲۰۵۰ نیاز دارند برابر با حجم غذایی است که طی ۵۰۰ سال گذشته تولید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: ۱۰ میلیارد نفر جمعیت در سال ۲۰۵۰ نیاز به غذایی دارد که دامپزشکان و تولیدکنندگان باید این میزان غذا را با اقداماتی از جمله حراست از تولید، جلوگیری از ضایعات و کنترل بیماری‌های دامی تامین کنند.

رشیدی ابراز داشت: تراکم جمعیت، تسهیل تجارت جهانی، رفت و آمدها و نزدیک شدن انسان به محیط زیست از جمله عواملی هستند که بهداشت جامعه را تهدید می‌کنند و مشکلات را فرا راه بشر گذاشته‌اند که باید از پس آن برآییم.

وی تصریح کرد: برای فائق آمدن بر این مشکل جدی که آینده بشر را تهدید می‌کند، چاره‌ای نیست به غیر از اینکه امنیت غذایی مورد توجه جدی قرار گیرد و دنبال شود و مسئولیت عمده در این بخش بر عهده بخش کشاورزی شامل تولیدات کشاورزی و دامی است.

این مسئول ابراز داشت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰ درصد از حدود یک هزار و ۷۰۰ عامل بیماری‌زای بین انسان و حیوان مشترک هستند و می‌توانند سلامت انسان را تهدید کنند.

رشیدی با اشاره به اینکه امنیت غذایی در دنیا به عنوان بحث جدی مطرح شده است، افزود: دامپزشکی نقش موثری در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دارد و می‌تواند آنها را در مخزن خودش کنترل کند.

وی متذکر شد: با توجه به مسئولیت‌های جدی که در بحث امنیت غذایی و بهداشت عمومی مطرح می‌شود باید رسالت‌های دامپزشکی گسترش یابد و مسئولان کشور و استان کرمان جایگاه بهتری را برای دامپزشکی در ارتباط با برنامه‌های بزرگی که بر دوش دارد، قائل شوند.

رشیدی با انتقاد از اینکه دامپزشکی در برنامه‌های سلامت‌محور جایگاه خود را ندارد، ابراز داشت: برنامه‌هایی را در ارتباط با سلامت در کشور اجرا می‌کنیم، اما در آنها نقشی برای دامپزشکی در نظر گرفته نمی‌شود در حالی که باید هماهنگی بین دامپزشکی و بهداشت انسانی برقرار باشد.

وی ادامه داد: دامپزشکی از نظر امکانات، اعتبارات، حیثیت اجتماعی و جایگاه کارکنان شرایط لازم را برای انجام وظیفه خود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: دامپزشکی با تولید کنندگان ارتباط تنگاتنگی دارد و با این ارتباط و همکاری متقابل می‌تواند رسالت خود را انجام دهد و دامپزشکی باید برنامه‌ها را با نیاز تولیدکنندگان و جامعه هماهنگ کند، زیرا نمی‌تواند تافته جدا بافته از مردم باشد و بخشی از نیازهای آنها بی‌پاسخ بماند.

رشیدی با بیان اینکه برنامه‌های دامپزشکی را باید بر اساس همدلی و همزبانی ملت و دولت تطبیق دهیم، اظهار داشت: این همدلی و همزبانی در راستای فهم مشترک از نیازهای جامعه است.

وی از تاکید استاندار کرمان بر ارتقای تولید در سطح استان با توجه به ظرفیت‌های موجود سخن به میان آورد و گفت: استاندار تاکید دارد نیاز استان به فرآورده‌های دامی سالم و با کیفیت تامین شود، بدون اینکه امنیت غذایی مردم را تهدید کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: کار دامپزشکی در سخت‌ترین شرایط صورت می‌گیرد و همکاران من در نقاط مختلف استان کرمان با کمترین امکانات خدمت‌رسانی می‌کنند و در معرض بیماری‌هایی مانند سل، هاری و عفونت‌های تنفسی هستند.

رشیدی یادآور شد: تعدادی از همکاران ما در دامپزشکی در راه خدمت‌رسانی به مردم درگیر بیماری‌های مزمنی مانند تب مالت شده‌اند که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و یا به سیاه زخم مبتلا شده‌اند که بیماری خطرناکی است.

وی اضافه کرد: دامپزشکان از منزلت و شرایط اجتماعی خوبی برخوردار نیستند و در حالی که باید معادل یک پزشک درس بخوانند، اما از کمترین مزایا و حقوق برخوردار هستند و منزلت شغلی این قشر زیر سئوال می‌رود.

رشیدی همچنین با اشاره به دستور استاندار کرمان مبنی بر تدوین سند امنیت غذایی خاطرنشان کرد: دامپزشکی در تدوین سند امنیت غذایی در بخش گوشت سفید، گوشت قرمز و شیر پیشگام است و در شورای سلامت استان هم این سند مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد، اجرایی شود.

رشیدی از ارائه کد ردیابی مرغ و بهبود وضعیت کشتارگاه‌های کرمان به عنوان مهمترین اقدامات صورت گرفته در قالب سند امنیت غذایی استان نام برد و ابراز داشت: کشتارگاه بم که سال‌ها تعطیل بود با پیگیری استاندار کرمان و شهردار و فرماندار بم آغاز به‌ کار کرد.

وی اظهار داشت: دامپزشکی استان کرمان همچنین در حوزه آلودگی‌های زیست محیطی فعالیت می‌کند تا محصولات دامی عاری از آلودگی‌های زیست محیطی باشد و محصولات با کیفیتی را تحویل مصرف‌کننده دهیم.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها