کد خبر: 53215 | زمان مخابره: 15:49:17 - سه شنبه 3 آذر 1394 | بدون نظر | |

۱۴ تن شیره آنغوزه از مراتع شهرستان کرمان برداشت شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: ۱۴ تن شیره آنغوزه طی سال جاری از مراتع این شهرستان، برداشت شد.

 به گزارش نشانه نیوز، رحمت الله باقری افزود: قیمت انغوزه برداشت شده طی سال جاری در شهرستان کرمان حدود ۲۰۰ میلیارد ریال، برآورد شده است. 
وی اظهار کرد: آنغوزه از گیاهان دارویی است و شیره آن قابلیت ضدعفونی کننده و درمانی دارد.
وی گفت: اغلب گونه های گیاهی شهرستان کرمان، علاوه بر خواص دارویی از مزیتهای اقتصادی بسیار خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی برخوردار هستند.
وی با اشاره به تنوع گیاهی فراوان در عرصه های منابع طبیعی کرمان گفت: تامین علوفه دامداران و رویش گونه های صنعتی و دارویی همچون زیره، آنغوزه، آلاله، آویشن، کاکوتی، کتیرا، پونه و درمنی کوهی از پتانسیل های موجود در این عرصه است.
وی بیان کرد: حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان کرمان، جزء اراضی ملی است که ۹۵ درصد آن عرصه منابع طبیعی است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان اظهار کرد: حدود ۳۳هزار و ۸۱ هکتار جنگل و مرتع در حوزه منابع تجدید شونده طبیعی این شهرستان به صورت تنک و مخروبه وجود دارد که بیشتر از درختان بنه و بادام، تشکیل شده است.
وی افزود: حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی شهرستان کرمان در حال اجرا است.
باقری با بیان اینکه جنگلهای کرمان، سابقه تاریخی دارند افزود: جنگلهای حاشیه این شهرستان، نقش بسیار موثری در حفاظت از آب و خاک و تعادل زیست محیطی دارد.
وی گفت: عملیات کاشت ۱۲۰ هزار اصله درخت از برخی گونه های مقاوم و مناسب زیست به منظور افزایش سرانه پوشش گیاهی جنگلهای کرمان طی سالهای اخیر در در کمربند غربی باغین – ماهان انجام شده است.
این کارشناس منابع طبیعی استان کرمان افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال گونه های غیر مثمر در شهرستان کرمان، تولید می شود که در راستای اشاعه فرهنگ درختکاری در اختیار ادارت، ارگانها و عموم مردم قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت آینده نگری در فعالیت های منابع طبیعی، گفت: حدود ۵۰ سال قبل با کمترین امکانات، ۴۵ هزار هکتار در حاشیه کرمان تاغ کاری شد و امروز این درختان به عنوان تصفیه کننده هوای این شهر از ایجاد گرد و خاک و بروز پدیده ریزگردها، جلوگیری می کنند.
باقری افزود: اجرای موفق طرح کمربند سبز کرمان، مورد توجه مسئولان، قرار دارد و در این پروژه تعداد ۱۴ بوستان به اسامی چهارده معصوم، طراحی شده و به نام هر شهید کرمانی یک اصله درخت سرو شیراز کاشته می شود.
وی اظهار کرد: بخش مرتع به طور تقریبی ۸۳۵ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی شهرستان کرمان را در بر می گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری کرمان گفت: مراتع این شهرستان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی ادامه داد: حفاظت و احیای پوشش گیاهی در عرصه منابع طبیعی با مشارکت دامداران و بهره برداران این عرصه پیگیری می شود تا به جایگاه مناسب و درشأن شهرستان کرمان تبدیل شود.
وی گفت: فعالیت ها و اقدامات منابع طبیعی در استان کرمان به دلیل یکسان نبودن شرایط محیطی و پوشش گیاهی با سایر نقاط کشور، باید متفاوت باشد اما این مهم، کمتر مورد توجه مدیران و متخصصان قرار گرفته است.
وی افزود: قسمت عظیمی از عرصه های منابع طبیعی شهرستان کرمان طی سالهای گذشته به دلیل فقر پوشش گیاهی به بیابان تبدیل شده، که عوامل محیطی و موجود زنده بخصوص انسان در آن دخیل بوده است.
باقری گفت: توانمندسازی جوامع محلی در عرصه منابع طبیعی و آبخیز داری برای جلوگیری از چالشهایی چون، خشکسالی و مهاجرت ضرورت پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: منابع طبیعی، بستر تولید است و در حوزه هایی مانند کشاورزی، جایگاه ویژه ای دارد اما غفلت در این بخش آسیب های جدی وارد می کند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: مشارکت مردم در کنار مدیریت علمی و کاربردی در زمینه حفاظت از عرصه منابع طبیعی، بسیار تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: زمان آزمایش و خطا در عرصه منابع طبیعی گذشته است و باید با مدیریت علمی و صحیح، بسیاری از ناهنجاری ها را از بین ببریم.
باقری گفت: برنامه ها و مسائل در حوزه های منابع طبیعی و محیط زیست بطور پایه ای و اساسی با ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اقدامات قبلی انجام شده در حوزه منابع طبیعی تصریح کرد: آسیب شناسی در عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری نیز باید در کنار فعالیتهای حمایتی و حفاظتی، مورد توجه قرار گیرد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: مسئولیت و پاسخگویی در حوزه مدیریت منابع طبیعی باید همراه با هم به کار گرفته شود تا از چالشهای پیش رو، جلوگیری شود.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در زمینه اقتصاد منابع طبیعی ورود پیداکرده است و بزودی اقدامات و نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
آنغوزه گیاهی دارویی و صنعتی است که بیشتر در ارتفاعات می روید و شیره آن اغلب به مصارف پزشکی می رسد.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها