کد خبر: 53285 | زمان مخابره: 16:42:39 - چهارشنبه 4 آذر 1394 | بدون نظر | |

۵ برابر شدن کشت کلزا در استان کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان از ۵ برابر شدن کشت کلزا در استان خبر داد.

به گزارش نشانه نیوز، “عباس سعیدی” با اعلام این خبر اظهار کرد: برنامه اجرایی کشت محصول کلزا به عنوان یک دانه روغنی، در جهت افزایش تولید و پیشبرد اهداف خود کفایی در تولید روغن کشور، تدوین و ابلاغ شده بود که در استان کرمان در سال جاری در سطحی معادل ۲۰۰۰ هکتار برای این منظور تعیین شده بود که معادل پنج برابر سطح زیر کشت در سال گذشته است.

وی افزود: کشت این محصول در شهرستان‌های ارزوئیه و صوغان، بم، ریگان، فهرج و نرماشیر هم اکنون در حال پیگیری است و تاکنون با توزیع بیش از۹ تن انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی نسبت به کشت در سطحی معادل ۱۲۰۰ هکتار اقدام شده و تا حدود یکماه آینده نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم که با تامین بذور وارداتی به سطح مورد نظر برسیم.

سعیدی همچنین در خصوص طرح مقایسه ارقام مشارکتی به عنوان P.V.Sاشاره کرد و افزود: این طرح برای محصول کلزا در ۲ منطقه معتدله سرد بردسیر و نیمه گرمسیری ارزوئیه با همکاری مرکز تحقیقات جهت مقایسه ۳۳ رقم کلزا با پتانسیل عملکرد بالا از کل کشور و بذور کلزای خارجی، انتخاب و برای مقایسه سازگاری و عملکرد به اجرا در آمده تا در سال آینده بتوانیم با انتخاب بهترین ارقام، شاهد افزایش چشمگیری در عملکرد در واحد سطح و تولید کلزا در استان کرمان باشیم.

به گزارش ایسنا، کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دارای میانگین ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن خوراکی در دانه و ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است که جهت مصارف خوراک دام کاربرد دارد.

روغن کلزا به دلیل پایین بودن اسیدهای چرب اشباع و دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع و فاقد کلسترول از جمله با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است ضمن آنکه در فصل زمستان نیز بعنوان منابع غنی شهد و گرده در اختیار زنبور عسل قرار می‌گیرد.



ارسال نظر


آخرین خبرها