کد خبر: 53440 | زمان مخابره: 14:59:26 - دوشنبه 9 آذر 1394 | بدون نظر | |

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد/ افزایش نرخ مصرف سیگار در بین خانم‌های ایرانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش نرخ مصرف سیگار در بین خانم های ایرانی، گفت: خطرناک تر از سیگار مصرف قلیان است که متاسفانه ما بی خیال نسبت به این موضوع برخورد می کنیم.

به گزارش  نشانه نیوز، دکتر “علی اکبر حق دوست” صبح امروز ۹ آذرماه در آیین افتتاحیه مرکز ترک دخانیات کرمان گفت: سیگار یکی از سمومی است هم برخود فرد و هم بر نسل های بعدی اثر می گذارد و مصرف هر نخ سیگار هفت تا ۱۰ دقیقه از عمر فرد می کاهد.

 حق دوست افزود: متاسفانه عوارض سیگار و دخانیات به خود فرد بر نمی گردد و فردی که سیگار استفاه می کند دچار مشکلات قلبی و عروقی و ریوی می شود و هزینه های سلامت وی را جامعه باید بپردازد.

 وی اضافه کرد: در واقع هزینه ای که باید صرف مواردی دیگر شود، خرج دارو و درمان کسانی می شود که سیگار استفاده می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه کسی که سیگار استفاده می کند هم خود و دیگران را آلوده می کند، اظهار کرد: باید به جد همه دست به دست هم دهیم و با این معضل مقابله کنیم.

حق دوست همچنین با اشاره به افزایش نرخ مصرف سیگار در بین خانم های ایرانی، گفت: خطرناک تر از سیگار مصرف قلیان است که متاسفانه ما بی خیال نسبت به این موضوع برخورد می کنیم.

 وی در این آیین خطاب به اصحاب رسانه گفت: از اصحاب رسانه توقع دارم و این یک مسئولیت الهی است در مقابل معضل اجتماعی  اگر هر روز هم قلم فرسایی کنید کم است و همه وظیفه شرعی، اخلاقی و مذهبی داریم برای دخانیات و اطلاع رسانی در رابطه با این پدیده تلاش کنیم.

پزشک و مسوول مرکز ترک دخانیات کرمان در این آیین گفت: این مرکز با هدف کاهش مصرف دخانیات و پیشگیری از عوارض سوء دخانیات راه اندازی شده است.

دکتر «پژمان غضنفری» با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده در این مرکز به صورت رایگان است، اظهار کرد: در این مرکز سه نفر شامل یک پزشک، یک روانشناس و یک کارشناس که آموزش های لازم را در تهران فراگرفته اند، خدمات ارائه می دهند.

وی ادامه داد: روند کار در این مرکز به صورت رفتار درمانی است و بیمارانی که دچار عوارض شدید دخانیات همانند بیماری عفونت ریوی، عوارض قلبی و فشارخون هستند  از طریق متخصصان  به این مرکز مراجعه می کنند و به صورت رایگان ویزیت می شوند.

پزشک و مسوول مرکز ترک دخانیات کرمان اظهار کرد: در این مرکز  از بیماران تست های مختلف از جمله تست کربن خون در ابتدای ورود به این مرکز و در پایان دوره ترک دخانیات گرفته می شود ضمن آنکه مراجعه کنندگان به این مرکز پس از مشاوره روان شناختی  به سمت تغییر رفتار سوق پیدا می کنند.

غضنفری با بیان اینکه کلینیک های ترک دخانیات در تمام دنیا به صورت رایگان ارائه خدمات می دهند، خاطر نشان کرد: در این مراکز و همچنین این مرکز آدامس های نیکوتین و برچسب های نیکوتین برای ترک به صورت رایگان به فرد مراجعه کننده داده می شود.

 



ارسال نظر


آخرین خبرها