کد خبر: 53479 | زمان مخابره: 16:31:16 - دوشنبه 9 آذر 1394 | بدون نظر | |

بسیاری از معادن استان کرمان مجوز محیط زیست را ندارند/انتقال آب یک ضرورت برای استان است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: متاسفانه دستورالعمل خاصی در زمینه مجوز زیست محیطی معادن وجود ندارد و اکثر معادن استان کرمان مجوز محیط زیست را ندارند و برخی معادن مادر از جمله مس و گل گهر را مجبور به دریافت مجوز کردیم.

به گزارش  نشانه نیوز؛ فاطمه نژادسروری درباره مجوزهای زیست محیطی استان کرمان اظهار کرد: همه معادن برای فعالیتشان از محیط زیست مجوز دریافت نمی کنند، مگر اینکه ما حساسیتی در این باره نشان دهیم و در مواردی که معادن از ما مجوز می گیرند، مرتبا از فعالیت آنها بازدید، نمونه برداری و رسیدگی می کنیم و این واحدها باید در روند فعالیت، به ما گزارش کار بدهند.

وی افزود: متاسفانه دستورالعمل خاصی وجود ندارد که همه معادن از حفاظت محیط زیست مجوز بگیرند و اکثر معادن استان کرمان مجوز محیط زیست را ندارند و برخی معادن مادر از جمله مس و گل گهر را مجبور به دریافت مجوز کردیم.

نژادسروری با بیان اینکه برخی واحدهای بدون مجوز، محیط زیست را تخریب می‌کنند، تصریح کرد: اگر معدن کاری به شکل درست صورت نگیرد، ممکن است موجب از بین بردن چشمه ها، رودخانه ها و … شده و محیط زیست را تحت تاثیر قرار بدهد و با این شرایط ما معادن را تهدید می دانیم.

وی تاکید کرد: اگر برداشت اصولی از معادن صورت گرفته و فرآیند فرآوری و ارزش افزوده برای استان داشته باشد، فعالیت‌ها قطعا مثبت خواهد بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه درباره آلایندگی کارخانه مس خاتون آباد شهرستان شهربابک اظهار کرد: این کارخانه هیچ مجوز زیست محیطی ندارد و با این وجود، ما اخطار و راهکار اصلاح فرآیند را به آنها داده ایم اما خروجی کارخانه در حد استاندارد نیست و جزو لیست صنایع آلاینده استان می‌باشد.

وی افزود: پرونده این کارخانه هم اکنون در دادگاه مفتوح است و باید خسارات وارده را جبران و آلایندگی را رفع کند.

نژادسروری تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان چند سال قبل اعلام کرده بود که نباید در منطقه کارخانه مس خاتون آباد، چرای دامی صورت بگیرد و هنوز هم می گوییم که این منطقه برای دام ها مناسب نیست.

وی در ادامه درباره مجوز طرح های انتقال آب به استان کرمان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: مجوز طرح انتقال آب به استان اخیرا گرفته شده و در صورتی که طرح کوچک ترین اثری بر محیط زیست نداشته باشد، اجرا خواهد شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: قسمتی از طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان باید در حاشیه منطقه شکار ممنوع «گود غول شهرستان سیرجان» و «پاریزکوه در حدفاصل بین رفسنجان و سرچشمه» اجرا می شد که با بررسی دقیق، مقرر گردید اجرا و در روند کار، پیشرفت اجرای پروژه به محیط زیست ارائه شود.

وی تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم که باید در فصل زاد و ولد، کار انتقال متوقف شود ضمن آنکه این طرح قرار است آب حیات وحش منطقه را نیز تامین کند و مجریان طرح باید در این منطقه با ما هماهنگ باشند.

نژادسروری تصریح کرد: انتقال آب یک ضرورت برای استان کرمان است و کلیه تمهیدات برای اجرای طرح در نظر گرفته شده و مشکلی وجود ندارد.



ارسال نظر


آخرین خبرها