کد خبر: 55603 | زمان مخابره: 15:27:31 - سه شنبه 20 بهمن 1394 | بدون نظر | |

استانداردسازی ۵۰ درصد از مدارس استان کرمان

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان از استانداردسازی ۵۰ درصد از مدارس غیراستاندارد استان کرمان خبر داد.

به گزارش  نشانه نیوز، غلام‌رضا رجایی  با بیان این‌که حدود نیمی از مدارس استان از لحاظ فیزیکی در شرایط غیراستاندارد هستند، فضای آموزشی را یکی از ارکان مهم آموزش دانست و گفت: فضای فیزیکی آموزشی، برای ارائه‌ی آموزش توسط معلم و فراگیری آموزش توسط دانش‌آموز انگیزه ایجاد می‌کند.
وی افزود: سازمان نوسازی مدارس کشور تلاش می‌کند بر اساس آخرین آیین‌نامه‌ها، روش‌ها و معماری، فیزیک مدارس را طوری طراحی کند که فضایی بانشاط و آرام و دل‌نشین برای دانش‌آموزان فراهم شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: بر اساس مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی، برای استانداردسازی فضاهای آموزشی غیراستاندارد، توانستیم آن فضاها را شناسایی و بر اساس معیارها و شاخص‌های مورد نظر استانداردسازی کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس سرانه‌ها و شاخص‌های هر استان، اعتبار مورد نیاز تامین شد و طبق اولویت‌ها برای تخریب، تقویت مقاوم سازی مدارس اقدام کردیم.
رجایی با بیان این‌که از سال ۸۵ تاکنون، ۶۴۴ مدرسه در قالب ۳۹۷۶ کلاس درس شناسایی شده است، گفت: ۳۲۴۵ کلاس درس استانداردسازی و تحویل آموزش و پرورش شده است.
وی افزود: بقیه‌ی آن در ۱۲۰ پروژه‌ی تخریب و بازسازی با ۷۴۸ کلاس درس در دست اجراست که با تامین اعتبار تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
رجایی ادامه داد کرد: طی دو سال گذشته ۱۴۳ مدرسه با مشارکت خیران در استان نوسازی و تحویل آموزش پرورش شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان کرد: هم‌چنین هشت استخر شنا و ۱۶ سالن ورزشی در کنار پروژه‌های دیگر با پیشرفت ۵۰ درصد در حال ساخت است که برای پایان‌یافتن آن‌ها به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی با اشاره به پروژه‌های استانی سازمان نوسازی مدارس گفت: در حال حاضر، ۱۵۹ پروژه با ۳۲۲ کلاس درس از محل طرح‌های استانی ماده یک تبصره ۲۲ و ماده ۱۸۰ در دست اجرا داریم که امیدواریم با تامین اعتبار پیش‌رفت خوبی در این زمینه داشته باشیم.
رجایی گفت: در حال حاضر، ۳۷ پروژه‌ی خیرساز با ۱۰۵ کلاس درس در حال اجراست که بخشی از این پروژه‌ها به‌طور کامل توسط خیران ساخته می‌شود و مابقی به‌صورت مشارکتی با دولت است.
وی تاکید کرد: در بخش خیران با توجه به فرهنگ خوبی که در کشور حاکم است، مردم و نهادها در این زمینه کمک می‌کنند.
رجایی افزود: یکی از نهادهایی که در مدرسه‌سازی ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کند، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (رحمت‌الله‌علیه) است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان ادامه داد: با هم‌یاری بنیاد برکت طی دو سال اخیر، ۲۳ مدرسه با ۱۱۵ کلاس درس در حال ساخت است که از این تعداد ۱۷ مدرسه با ۸۲ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده و مابقی با تامین اعتبار به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی با اشاره به هم‌کاری بنیاد مستضعفان با سازمان نوسازی مدارس گفت: قرار است در قلعه‌گنج به‌عنوان شهر نمونه‌ی اقتصاد مقاومتی، نیمی از حدود ۵۰ کلاس درس خشت‌وگلی توسط این بنیاد نوسازی و تجهیز شود.
رجایی ادامه داد: بنیاد مستضعفان تاکنون با پرداخت ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی ۱۲ مدرسه و ۵۰ کلاس درس خشت‌وگلی و غیراستاندارد مشارکت کرده که با اجرای این پروژه، مدارس خشت‌وگلی در منطقه‌ی قلعه‌گنج برچیده می‌شوند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان گفت: حدود ۵۰۰ کلاس درس خشت‌وگلی، سنگ‌چین و بلوکی در سراسر استان شناسایی شده است.
وی افزود: در بخش مسکن مهر ۹ مدرسه با ۹۲ کلاس درس در دست اجرا داریم و امیدواریم با تامین اعتبار آماده و تحویل آموزش و پرورش شوند.
رجایی به مصوبه‌ی سال ۹۲ برای استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون، ۵۴۲ پروژه با ۳۴۳۲ کلاس درس استانداردسازی و هم‌چنین ۲۸۳ مدرسه با ۱۲۹۴ کلاس درس، به بخاری‌های تابشی مجهز شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان کرد: در سال‌جاری با ۶۰ درصد اعتبار تخصیص‌یافته، سیستم گرمایشی ۱۳ مدرسه با ۷۷۱ کلاس درس استانداردسازی و تحویل آموزش پرورش شده که با تکمیل اعتبار، ۱۶۴ پروژه با ۱۱۲۰ کلاس درس تا پایان سال ۹۴ اجرا خواهد شد.
وی افزود: در مجموع در سال‌جاری توانستیم ۶۵ پروژه‌ی گرمایشی با ۲۸۹ کلاس درس و ۱۴۰ میلیون ریال اعتبار در مهرماه و دهه‌ی فجر تحویل آموزش پرورش دهیم که با جمع پروژه‌های سال قبل ۱۴۳ پروژه با ۷۲۶ کلاس درس به‌رغم مشکلات اقتصادی آماده بهره‌برداری و تحویل آموزش و پرورش شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان کرد: در استانداردسازی گرمایشی در برخی نقاط از انرژی خورشیدی استفاده شده و طرحی برای استفاده از انرژی‌های نو نیز در دست تهیه است.
وی با اشاره به طرح کپرزدایی در جنوب استان گفت: از سال ۷۹ طی پنج مرحله نوسازی مدارس نسبت به جمع‌آوری و استانداردسازی مدارس و کلاس‌های کپری اقدام کردیم که در این راستا ۵۰۶ مدرسه‌ی کپری با ۱۳۱۴ کلاس درس در جنوب استان استانداردسازی شده است.
رجایی افزود: درصدد هستیم با شناسایی تمام کلاس‌های کپری و تامین اعتبار لازم، نسبت به جمع‌آوری و استانداردسازی آن‌ها اقدام کنیم.
وی گفت: سال گذشته رتبه‌ی سوم تحویل پروژه را در کشور کسب کرده‌ایم و اداره‌کل نوسازی مدارس استان کرمان گواهی‌نامه‌ی ایزو ۹۰۰۱ را در زمینه‌ی مدیریت کیفیت کسب کرده است.



ارسال نظر


آخرین خبرها