کد خبر: 55638 | زمان مخابره: 15:28:38 - چهارشنبه 21 بهمن 1394 | بدون نظر | |

استاندار کرمان: طرح جامع بهبود وضعیت عشایر تدوین شود

استاندار کرمان گفت: برای بهبود وضعیت عشایر باید طرح جامع، نجات بخش و واقعی تدوین شود و کرمان می تواند در این زمینه الگو ارایه دهد.

به گزارش نشانه نیوز، علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی در محل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد گوشت دام مصرفی از محصولات عشایر است افزود: تاکنون طرح همه جانبه در کشور درباره عشایر ارائه نشده است.
وی گفت: اسکان عشایر سکونتگاه های روستایی را افزایش داده است و جمعیت جامعه عشایری روز به روز کاهش می یابد.
وی سلحشوری را یکی از ویژگی های برجسته عشایر دانست و افزود: همه ما مدیون این فرهنگ عشایر هستیم.
استاندار کرمان اظهار کرد: باید تیمی تشکیل شود که از ظرفیت های جامعه ۲۲ هزار خانواری و ۱۰۹ هزار نفری عشایر در استان استفاده شود.
وی بر آسیب شناسی طرح اسکان عشایر تاکید کرد و گفت: باید فکری کنیم که عشایر بتوانند با گذر زمان زندگی خود را با تغییرات طبیعت تطبیق دهند.
رزم حسینی به انفجار اطلاعاتی اشاره کرد و افزود: برای موضوعاتی از جمله عشایر می توان از ظرفیت های سایر کشورها نیز استفاده کرد.
وی گفت: همه ما به دنبال آن هستیم که روز به روز استحکام پایه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی افزایش یابد.
وی ادامه داد: جلسات کارشناسی نیز به منظور هم اندیشی و هم افزایی برای تعالی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود.
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی محور اصلی جلسات کارشناسی است عنوان کرد: در این جلسات به دنبال راهکارهای اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم.
وی به تعیین تکلیف پروژه های آب استان کرمان اشاره کرد و گفت: با این اقدام، چانه زنی ها به پایان رسید و در حال اجرای پروژه های آبی هستیم.
وی افزود: حوزه کشاورزی بیشترین مصرف آب را در استان کرمان دارد و نمی توان مسائل و مشکلات این بخش را نادیده گرفت.
رزم حسینی گفت: در مسیر تدوین دفترچه اقتصاد مقاومتی باید کاری ارائه شود که همه آن را قبول داریم و نه آنچه رئیسمان می خواهد و طرح های ارائه شده به گونه ای نباشد که به بایگانی ها سپرده شود.
وی اظهار کرد: برای کار در مسیر اقتصاد مقاومتی به دنبال راهکارهای عملگرایانه، مفید، قابل سنجش، قابل ارزیابی و مورد قبول همگانی هستیم تا بتوانیم در اجرای آن نیز موفق باشیم.
وی افزود: در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی می توان از همه ظرفیت ها استفاده کرد که در حوزه کشاورزی با آموزش بهره برداران به افزایش بهره وری دست یابیم.
استاندار کرمان گفت: با این وضعیت که در حال حرکت هستیم طبیعت برای ما تصمیم می گیرد و این امر باید اصلاح شود.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی می گوید که به حال خود رها شده نباش و جایی تصمیم بگیر و با استفاده از ظرفیت های موجود و مشاوره ها زندگی خود را بهبود بخش.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات اقتصاد مقاومتی که بیشتر مبتنی بر برنامه ششم است باید بازنگری شود و بررسی های لازم صورت گیرد که تا چه میزان می توان از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.
رزم حسینی با اشاره به اینکه یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی سپردن کارها به بخش خصوصی است گفت: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی می توان موضوع آموزش را به نظام مهندسی واگذار کرد.
وی گفت: مکانیزم های مختلفی را برای جلب حضور کشاورزان در دوره های آموزشی را در اختیار داریم.
وی بر تدوین برنامه یکساله زمانبندی آموزش بهره برداران بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: باید در قالب یک برنامه مدون زمینه آموزش تمامی بهره برداران بخش کشاورزی طی یکسال فراهم شود.
استاندار کرمان اظهار کرد: اگر آموزش بتواند ۳۵ درصد افزایش بهره وری را در بخش کشاورزی محقق سازد، همه باید دست به دست هم داده تا با آموزش به این بهره وری دست یابیم.
وی گفت: آمادگی لازم برای تامین امکانات مورد نیاز برای ارائه آموزش های لازم به بهره برداران بخش کشاورزی را در اختیار داریم.
رزم حسینی گفت: در مسیر آموزش بهره برداران بخش کشاورزی می توان از ظرفیت های مساجد و حسینیه ها نیز استفاده کرد.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در مسیر آموزش بهره برداران بخش کشاورزی اقدامی تاثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: باید بررسی شود که چگونه می توان از ظرفیت های بخش خصوصی و مردم برای تحقق امنیت غذایی کمک گرفت.
این نشست سومین حضور استاندار کرمان در سازمان جهاد کشاورزی به منظور بررسی سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی بود که مقرر شد نشست های دیگری نیز در این رابطه برگزار شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها