کد خبر: 58428 | زمان مخابره: 14:29:27 - چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 | بدون نظر | |

مدیرکل اوقاف استان کرمان اعلام کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت موقوفات کرمان

مدیرکل اوقاف کرمان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: اوقاف تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت و احیاء موقفات را در دستور کار برنامه های سازمانی خود قرار داده است.

به گزارش  نشانه نیوز،
حجت السلام”محمد قاسمی زاده” با تاکید بر لزوم تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) مبنی بر “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای تحقق این امر مهم بر اساس شعار سازمانی خود تحول بنیادی را در مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه آغاز کرده است.

وی افزود: قرار گرفتن ۱۵۰ بقعه متبرکه و امامزاده عظیم الشان، دارا بودن  ۶ هزار موقوفه و بیش از ۶۰ هزار رقبه با کاربری مسکونی، تجاری و کشاورزی جایگاه استان کرمان را در ردیف استان های اول کشور از لحاظ کمیت قرار داده است.

قاسمی زاده با اشاره به اینکه تحول در عمران و آبادانی موقوفات  در تحقق اهداف مرتبط با توسعه اجتماعی، انسانی و اقتصادی نقش مؤثری را ایفا می کند، به اقدامات صورت گرفته در احیاء باغ موقوفه فتح آباد اشاره کرد و گفت: موقوفه فتح آباد کرمان باغ و خرابه ای متروک بود که با حمایت های بی بدیل استاندار کرمان و به همت بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان امروزه تحول عظیمی را از لحاظ گردشگری و شکوفایی موقوفات در استان  رقم زده است.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۱۵ هزار متر مربع از اراضی تحت مالکیت این موقوفه در فاز های مختلف گردشگری و کشت بیش از ۳۵۰ نمونه از انواع گیاهان داروئی با فعالیت بیش از ۷۰ نفر نیروی بومی اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در خصوص عملیات احیاء خانه حاج آقاعلی بزرگترین خانه خشتی جهان و قطب دوم گردشگری حوزه موقوفات استان، گفت: عملیات اجرایی مرمت این خانه عظیم با سرمایه گذاری از محل عواید موقوفات در دست اقدام می باشد .

وی ساخت تالار بزرگ احسان را یکی از پروژه های عظیم اوقاف در شهر کرمان عنوان و تصریح کرد: ساخت این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع با سرمایه گزاری از محل عواید و پذیره های موقوفات استان تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات ساخت و ساز در دست اقدام می باشد.

قاسمی زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال  اوقاف اقدامات مهمی را در عرصه اقتصاد مقاومتی و تحول بنیادی عمران اراضی موقوفات با تمامی پتانسیل های بالقوه خود در زمینه تولید اشتغال، سرمایه گزاری و گردشگری آغاز کرده است.

وی رویکرد دیگر عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را به کارگیری روش سیستم های نوین آبیاری با توجه به کم آبی های چند ساله اخیر در استان ذکر کرد و گفت: به منظور بهینه سازی مصرف آب کشاورزی حداقل ۲۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی موقوفات استان به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تجهیزشده اند که در این حیث با این اقدام سهم قابل توجهی از میزان هدر رفت آب در این حوزه مدیریت شده است.

قاسمی زاده در بخش آخر سخنان خود یکی از مهمترین اقدامات ضروری اوقاف را هدایت و جهت دهی نیات  واقفان در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطرنشان کرد: شاید متداول ترین نقش وقف را بتوان در رویکرد اقتصادی آن مشاهده کرد، اگر چه این رویکرد با دیگر رویکردها بی ارتباط نیست اما با آگاهی بخشیدن به نیات واقفین خیراندیش امیدواریم بتوانیم به نحو مناسبی در جهت عمل به تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم.



ارسال نظر


آخرین خبرها