کد خبر: 59233 | زمان مخابره: 10:20:36 - پنجشنبه 6 خرداد 1395 | بدون نظر | |

چارچوب مشخصی برای انتصاب مدیران وجود ندارد / تامین اجتماعی حیاط خلوت دولت‌ها شده است

عضو ناظر شورای پول و اعتبار و کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هنوز چارچوب مشخصی برای انتصاب مدیران در کشور نداریم و به یکی از چالش‌های کشور بدل شده است.

به گزارش  نشانه نیوز، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در همایش ابتکارات منابع انسانی برای کسب نتایج پایداری سازمان‌ها در هتل پارس کرمان اظهار داشت: بخشی زیادی از شرایط ما در توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور به توسعه نیروی انسانی در سازمان‌ها گره خورده است.

وی با بیان اینکه اکنون بین سازمان‌های موفق و ناموفق این وجه تمایز به چشم می‌خورد که چه میزان اثرات فعالیت‌های مرتبط با منابع انسانی انجام می‌شود و چه میزان عدم توجه وجود دارد افزود: کشوری توسعه می‌یابد که نیروهای انسانی آن توسعه یابند و این مسئله نیازمند زیرساخت‌هایی است که بدون عرصه‌های تخصصی در این زمینه مسیر نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه آینده کشور آینده توسعه منابع انسانی است و از حوزه‌های مهم محسوب می‌شود با جود تلاش‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد، اما عمدتا توصیه‌ها و بخش‌نامه‌ است و اقدامات عملیاتی نیست گفت: هنوز چارچوب مشخصی برای انتصاب مدیران در کشور نداریم و به یکی از چالش‌های کشور بدل شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مدیریتی کشور، هزینه‌های بالای آزمون و خطا را می‌پردازیم و بعضا مدیری منصوب می‌شود که کمترین ارتباط با حوزه مدیریتی و تخصصی خود دارد عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که ظرفیت خود را در اختیار پیشکسوتان عرصه منابع انسانی قرار دهد تا این حوزه تخصصی ارتقا باید.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه که در دست داریم، فرصت مغتنمی است تا بر روی این موضوع کار کنیم و یک یا دو بند از حکم‌های مهم در زمینه انتصاب‌ها گذاشته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صندوق‌های بیمه‌ای اکنون یکی از چالش‌های نوین در ساختار نظام اجرایی کشور ما هستند ابراز داشت: به دلیل فاصله گرفتن از مدل مدیریتی صندوق‌های بیمه‌ای، چالش‌ها جدی‌تر می‌شود و لازم به تصمیمات عملیاتی است.

وی با بیان اینکه تعهدات بیش از میزان مالی است که اخذ می‌کنند و اگر مدیریت نشود در آینده بحران اجتماعی روبه‌رو خواهیم بود که بخشی از آن را اکنون در صندوق بازنشستگی فولاد شاهد هستیم عنوان کرد: صندوق‌های دیگر هم با این مشکل روبه‌رو هستند و در کنار آن صندوق‌های دیگری مانند تامین اجتماعی هم به تدریج با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته از صندوق تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند و طبق آخرین اطلاعات، میزان تعهدات این صندوق بیش از میزان دارایی‌اش است بیان داشت: عرصه تامین اجتماعی تبدیل به جایگاهی شده که کمترین میزان بازدهی را در نظام اقتصادی کشور دارد.

وی همچنین با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد عرصه بازار سرمایه‌ای کشور در اختیار تامین اجتماعی است، لذا هر یک درصدی نرخ بازده اقتصاد سازمان افزایش می‌یابد در نرخ رشد اقتصادی کشور اثر می‌گذارد تصریح کرد: بخشی از گرفتاری ما در اقتصاد به دلیل همین صندوق‌ها است که در حال حاضر عدم مدیریت منابع انسانی در آنها بیداد می‌کند و در همه دولت‌ها هم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه فردی را مدیرعامل بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور گذاشته‌اند که تنها چیزی بلد نیست، مسائل اقتصادی است و خروجی آن را شاهد هستیم گفت: به صورت شکلی اصل ۴۴ را در کشور اجرا کردیم، اما به صورت محتوایی به مراتب بدتر از قبل اجرای این قانون است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه وزارت رفاه و تامین اجتماعی متولی اصلی تمام اقتصاد کشور شده‌اند و تامین اجتماعی حیاط خلوت تمام دولت‌ها شده است بیان داشت: تمام مشکلات اقتصادی ما آمریکایی‌ها نیستند، اگر ما ساختارهای خودمان را اصلاح کنیم، مشکلات اقتصادی ما برطرف می‌شود، آمریکا به اندازه سهم خود در مشکلات اقتصادی ایران شریک است که حداکثر ۲۰ درصد می‌شود، اما مابقی آن در درون نظام اقتصادی خودمان است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه پیشنهاد دادیم که این ساختارها باید از بدنه دولت جدا شوند در دنیا نهادهایی که وابسته به دولت نیستند بر اساس منافع ذی‌نفعان آنها اداره می‌شوند گفت: اصلاح ساختار نظام‌های مالی در اقتصاد کشور را پیشنهاد دادیم که به زودی در مجلس مطرح می‌شود تا با نظرات کارشناسان بتوانیم به نتیجه برسانیم.



ارسال نظر


آخرین خبرها