کد خبر: 59888 | زمان مخابره: 15:37:28 - شنبه 5 تیر 1395 | بدون نظر | |

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس/گلایه از دولت در عدم اجرای نظام جامع مالیاتی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اجرای نظام جامع مالیاتی جای گلایه جدی از دولت و سازمان مالیاتی بوجود آورده است زیرا که  ۱۲ سال این طرح معطل مانده در حالی که هم سخت افزاری و هم نرم افزاری از این طرح حمایت شده است.

به گزارش  نشانه نیوز، “محمدرضا پورابراهیمی” در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان اظهار کرد: به جهت آثار و تبعات عملکرد حوزه نظام مالیاتی، باید چند مسئله را در مجلس دهم در دستور کار قرار دهیم که نخستین مسئله، مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه به دلیل اشکالات جدی در زیرساخت و مشکل در تعاریف این قانون، دولت اصلاحاتی را در این زمینه انجام داده و کار را نهایی کرده است تصریح کرد: به زودی اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود و اعلام آمادگی می کنیم که از هفته های آینده وارد دستور کار بشویم.

وی افزود: مشکلات جدی در اصناف در مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد و به عنوان مثال در خصوص طلافروشی نمی دانیم مالیاتی که اخذ می شود، از محل طلای وارداتی، ذوب شده یا تولید معادن داخل است که هر کدام بحث متفاوتی دارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حوزه مالیات های مستقیم نیز، در مجلس نهم اقدامات جدی انجام گرفت اما به نظر می رسد در اجرای برخی از احکام، همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید با برگزاری نشست ها، اصلاحات لازم ارائه شود که از اساسی ترین موضوعات است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: عدم اجرای نظام جامع مالیاتی جای گلایه جدی از دولت و سازمان مالیاتی بوجود آورده است زیرا که  ۱۲ سال این طرح معطل مانده در حالی که هم سخت افزاری و هم نرم افزاری از این طرح حمایت شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای تاکید کرد: در نخستین جلسه تخصصی کمیسیون اقتصادی با رییس سازمان امور مالیاتی این موضوع را پیگیری و حوزه نظارتی مجلس را در این بخش فعال خواهیم کرد زیرا تا امروز عملا نتوانسته ایم اجرای قانون را ببینیم.

وی افزود: امروز طرح جامع مالیاتی کشور به عنوان اصلی ترین معضل نظام مالیاتی نمی تواند عملکرد این حوزه را محقق کند؛ چرا در کشور برخی این عزم و اراده را بر تشکیل این سیستم جامع مالیاتی ندارند؟

پورابراهیمی با اشاره به اینکه این سیستم جامع برای موضوع هدفمندی یارانه ها کاربرد دارد، تصریح کرد: ورود کالای قاچاق به کشور ۲۵ میلیارد دلار برآورد می شود که این عدد از سهم فروش نفت بیشتر است و اگر مسائل، براساس سیستم مالیاتی تعریف شود، طرح جامع در این حوزه هم کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه درخواست ما این است که در سال جاری جمع بندی و طرح جامع مالیاتی کشور عملیاتی شود، اظهار کرد: در حال حاضر تشخیص مالیات با مشکل مواجه است و فعالان کسب و کار نیز با مشکل مواجه شده اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عدم اجرای طرح جامع، بر فرار مالیاتی نیز اثر دارد و زمانی می توانیم از فرار جلوگیری کنیم که طرح جامع مالیاتی را داشته باشیم.
وی افزود: در حال حاضر بالاترین عدد درآمد مالیاتی در کشور هفت درصد و در کشورهای توسعه یافته، ۱۷ درصد است که ظرفیت اخذ مالیاتی در کشورها را نشان می دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه ۹۵ پیش بینی شده که با محاسبات صورت گرفته و برآورد این است که حداقل معادل ۵۰ درصد این عدد فرار مالیاتی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه این فرارها نیز مربوط به کارمندان و حقوق بگیران و … نیست، بلکه مواردی است که اصلا به تور مالیاتی ورود نکرده اند، اظهار کرد: نیازمند عزم و اراده جدی در این زمینه هستیم زیرا اقتصاد مقاوتی و اقدام و عمل باید در عملیاتی کردن طرح جامع مالیاتی صورت گیرد و این امر به جمع کردن سفره بسیاری مسائل که در حوزه مالیاتی مطرح است، کمک می کند.

وی در ادامه افزود: در استان کرمان مدیران توانمندی داریم که همه می توانند از مدیران موثر در حوزه سازمان مالیاتی کشور باشند و در استان ظرفیت سازی برای مدیران در سطح کشور صورت گرفته است.



ارسال نظر


آخرین خبرها