کد خبر: 59902 | زمان مخابره: 15:55:04 - شنبه 5 تیر 1395 | بدون نظر | |

شدت شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو با آغاز فصل گرما

سرپرست شبکه دامپزشکی بافت گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو در کمین است و همزمان با آغاز فصل گرم سال این بیماری شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش نشانه نیوز، پویا امجدی  با بیان اینکه بیماری تب کریمه‌کنگو در کمین است، اظهار داشت: همزمان با آغاز فصل گرم سال و با افزایش فعالیت و تکثیر کنه‌ها که مهم‌ترین ناقلان بیماری تب کریمه‌کنگو هستند، این بیماری از شیوع بیشتری برخوردار می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافت ادامه داد: این بیماری از بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است و از آنجا که علائم بالینی واضح و آشکاری در دام‌های مبتلا ندارد، اهمیت این بیماری را چندین برابر می‌کند.

وی از راه‌های انتقال این بیماری به انسان به تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن، کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، فرآورده‌های خام دامی حاصل از دام آلوده به ویژه گوشت قرمز که مراحل جمود نعشی و نگهداری را در سردخانه طی نکرده است، اشاره کرد.

امجدی در ارتباط با گروه‌های در معرض خطر این بیماری گفت: دامداران، کارکنان کشتارگاه، قصابان، کشاورزان به ویژه روستائیان و عشایر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید از ذبح دام در خارج از کشتارگاه و خرید گوشت از اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز خودداری کرد و صرفا از دام‌های کشتار شده در کشتارگاه دام مورد تایید دامپزشکی که دارای مهر و لیبل هستند، استفاده شود.

امجدی از هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری بافت در زمینه تجهیز کشتارگاه دام شهرستان به واحد پیش سردکن خبر داد و افزود: شبکه دامپزشکی تمام تلاش خود را در راستای کنترل این بیماری به‌کار می‌بندد.

وی همچنین از دامداران خواست با توجه به فصل گرم سال و افزایش فعالیت کنه‌ها حتما در راستای سم‌پاشی بدن دام‌ها و اماکن دامی خود اقدام و از له‌کردن کنه‌ها با دست اجتناب کنند.

اجرای طرح واکسیناسیون هاری در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اظهار داشت: تنها راه پیشگیری از بیماری هاری واکسینه کردن دام و انسان علیه این بیماری است و تمام حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند.

مهدی بمان‌دشتی افزود: اصلی‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق گازگرفتگی است و هر گازگرفتگی به معنی انتقال بیماری هاری نیست، اما از طریق راه‌هایی مانند دستگاه گوارش، مخاط و پوست نیز انتقال پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: بیماری در فرد با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن، بی‌قراری و تغییرات احساسی آغاز و شدت آن به محل زخم یا گازگرفتگی مربوط می‌شود.

بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: کسی که توسط حیوانی مشکوک به هاری گاز گرفته می‌شود، باید فورا محل گازگرفتگی را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شستشو دهد و سریعا به یک مرکز مقابله با هاری مراجعه کند تا با واکسیناسیون هاری درمان شود.

وی گفت: با واکسینه کردن سگ‌های خانگی و ساخت حصار اطراف خانه و دامداری‌ها می‌توان تا حد زیادی احتمال شیوع بیماری را در جمعیت دامی و انتقال آن به انسان کاهش داد.



ارسال نظر


آخرین خبرها