کد خبر: 59944 | زمان مخابره: 15:12:09 - یکشنبه 6 تیر 1395 | بدون نظر | |

بیمارستانی با یک پزشک عمومی/ طی کیلومترها استرس برای بیماران

سرانجام پس از سال‌ها کش‌وقوس مردم قلعه گنج بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهر را افتتاح کردند اما به دلیل عدم وجود پزشک متخصص بیماران برای درمان باید به استان‌های مجاور بروند.

به گزارش نشانه نیوز، جنوب استان کرمان باوجود اقدامات صورت گرفته در دولت‌های مختلف اما هنوز طعم تلخ محرومیت‌های عمیق را با تمام وجود حس می‌کند در این منطقه شهرستانی به نام قلعه گنج وجود دارد که باوجود تمام پتانسیل‌های اقتصادی که دارد به دلیل دورافتاده بودن کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

این شهرستان شاید یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های جنوب کرمان باشد که حالا عنوانی تحت نام شهر مقاومت اقتصادی را به دوش خود می‌کشد و انتظار می‌رود با اجرای این طرح در شهرستان قلعه گنج شاهد توسعه شهرستان در آینده باشیم.

امری که همگان و به‌خصوص مردم این شهرستان آرزو دارند که در عمل به مرحله اجرا برسد و این شهرستان بتواند با بالفعل کردن داشته‌هایش غبار محرومیت را از چهره‌اش بتکاند.

چهره‌ای که زیر سایه کپرنشینی و محرومیت‌های عمیق در روستاهای دورافتاده این شهرستان در ذهن ناظران بیرونی شکل‌گرفته است و برای تغییر این تصور تزریق اعتبارهای مناسب و استفاده از نیروی‌های متخصص و آزموده و باتجربه بسیار بااهمیت است.

بیمارستان ارثیه دولت قبل بود

یکی از مظاهر محرومیت در قلعه گنج سطح پایین خدمات درمانی و بهداشتی در این شهرستان بود که برای رفع این مشکل احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی در این شهر در دولت‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت.

هرچند تصویب این مصوبه نور امید را در دل مردم روشن کرد اما عدم بهره‌برداری از این بیمارستان در دولت‌های گذشته تنها مشکلی بر مشکلات گذشته این شهرستان افزود و عملاً بیمارستان در لیست پروژه‌های نیمه‌تمام به دولت جدید منتقل و درنهایت با تلاش صورت گرفته در دولت یازدهم این بیمارستان افتتاح شد اما مشکلی از مشکلات مردم رفع نشد.

پیش‌ازاین خدمات درمانی به مردم شهرستان قلعه گنج در قالب یک مرکز اورژانسی و مراکز بهداشت ارائه می‌شود و حالا نیز در تنها بیمارستان این شهرستان نیز خدمات توسط پزشک عمومی و خدمات اورژانسی ارائه می‌شود و مردم برای دریافت خدمات تخصصی باید به نزدیک‌ترین شهرهای اطراف مراجعه کنند که با توجه به بعد زیاد مسافت قلعه گنج تا شهر کرمان مردم این شهر ترجیح می‌دهند برای درمان چشم‌ها را بر روی ساختمان بیمارستان شهر خود ببندند به بندرعباس بروند.

اگر در این شهرستان یک نفر عمل ابتدایی مانند آپاندیس هم داشته باشد باید به بیمارستان‌های شهرهای مجاور برود که برای مردم محروم منطقه متحمل هزینه‌های قابل‌توجه است.

علی زهرانی یکی از ساکنان این شهر ۸۰ هزارنفری است  می‌گوید: قلعه گنج از صدها روستا دور و نزدیک تشکیل‌شده است که برخی از ابتدایی‌ترین خدمات بهداشتی نیز برخوردار نیستند و مردم در صورت بروز مشکل باید به شهر مراجعه کنند در شهر قلعه گنج هم فقط خدمات ابتدایی درمانی ارائه می‌شود و متخصص در بیمارستان قلعه گنج وجود ندارد.

وی می‌گوید: اگر در این شهرستان یک نفر عمل ابتدایی مانند آپاندیس هم داشته باشد باید به بیمارستان‌های شهرهای مجاور برود که برای مردم محروم منطقه متحمل هزینه‌های قابل‌توجه است.

زهرانی ادامه داد: پس از سال‌ها بلاتکلیفی بیمارستان شهر افتتاح‌شده است اما عملاً فقط ساختمان افتتاح‌شده و خدمات موردنیاز تخصصی به مردم ارائه نمی‌شود.

زهرا فلاح گفت: این بیمارستان فقط نام بیمارستان ۳۲ تختخوابی را دارد و فقط یک پزشک عمومی در بخش اورژانس بیمارستان مشغول به کار است.

ما منتظر خدمات تخصصی بودیم نه یک ساختمان

این زن قلعه گنجی افزود: ما سال‌ها منتظر راه اندازی بیمارستان و خدمات تخصصی بودیم نه یک ساختمان که همان خدمات مرکز بهداشت و یا اورژانس به آن منتقل شود و سؤالمان این است که چرا بیمارستان افتتاح‌شده اما خدمات تخصصی ندارد.

 

محمد پور غلام  گفت: برای مراجعه به کهنوج، جیرفت و یا بندرعباس باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنیم و بیمار رنجور باید درد مسافت بالای ۱۰۰ کیلومتر را هم به جان بخرد این در حالی است که برخی از روستاهای دورافتاده مانند رمشک، مارز، چاهدادخداد تا شهر قلعه گنج نیز بیش از ۱۵۰ کیلومتر راه دارند.

در شهرستان قلعه گنج که به دلیل دورافتاده بودن هنوز هم از محروم‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق مسکونی استان است ۲۰۰ روستا وجود دارد که برخی از خدمات ابتدایی مانند آب آشامیدنی سالم نیز برخوردار نیستند و نحوه زندگی مردم ساکنان شهرستان را در معرض آسیب‌های متعددی قرار داده است که نیاز به خدمات درمانی را افزایش می‌دهد.

 منتظر تجهیز بیمارستان هستیم

رئیس بیمارستان شهدای گمنام قلعه گنج در گفتگو با خبرنگاران در خصوص این بیمارستان اظهار داشت: احداث این بیمارستان جزو مصوبات دولت‌های گذشته است و عملاً احداث آن از سال ۸۹ شروع‌شده است و درنهایت در اسفندماه سال گذشته فاز نخست این بیمارستان افتتاح‌شده و فازهای بعدی در دست اجرا است.

میر شکاری افزود: در فاز نخست این بیمارستان اورژانس، آزمایشگاه، زایشگاه، و داروخانه وارد چرخه خدمات‌رسانی به مردم شده‌اند.

یکی از نیازهای اصلی بیمارستان برای راه‌اندازی تجهیز بخش‌های جدید بیمارستان است که باید اعتبار لازم در این خصوص اختصاص یابد

وی ادامه داد: یکی از نیازهای اصلی بیمارستان برای راه‌اندازی تجهیز بخش‌های جدید بیمارستان است که باید اعتبار لازم در این خصوص اختصاص یابد.

وی اما از ارائه خدمات در بخش‌های افتتاح‌شده به‌صورت مطلوب به بیماران خبر داد و گفت: یکی از گلایه‌های مردم ارائه خدمات تخصصی است که امیدواریم به‌زودی پزشک متخصص در بیمارستان مستقر شود و خدمات تخصصی نیز به بیماران در سطح مطلوب ارائه شود.

وی از وجود ۲۵ پزشک عمومی در قالب طرح‌های درمانی در شهرستان خبر داد و افزود: سعی ما این است که به‌زودی بخش رادیولوژی نیز راه‌اندازی شود و در آینده نزدیک با تجهیز بیمارستان و رفع کمبود نیروی انسانی متخصص بتوانیم سطح تخصصی خدمات را نیز ارائه کنیم.

مردم شهرستان قلعه گنج که حالا شاهد سفرهای متوالی مسئولان استانی و ملی به شهرستان و دادن عنوان شهر اقتصاد مقاومتی به شهرشان هستند امیدوارند با برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبار مناسب، قلعه گنج عملاً شاهد توسعه و پیشرفت در آینده نزدیک باشد و یک گام از شعار به عمل نزدیک شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها