کد خبر: 59954 | زمان مخابره: 16:14:31 - سه شنبه 8 تیر 1395 | بدون نظر | |

امکان افزایش تراز تجاری کرمان از طریق گمرکات

یکی از ظرفیت های بالقوه برای افزایش تراز تجاری استان کرمان و ارزآوری برای کشور، استفاده بیشتر از ظرفیت گمرکی است.

به گزارش  نشانه نیوز،  صادر کردن برخی کالاها از استان کرمان در گذشته با محدودیت هایی همراه بود که صادرکنندگان برای پرهیز از مشکلاتی که منجر به معطلی بار در گمرکات می شد، ترجیح می دادند کالای خود را از گمرکات استان های دیگر صادر کنند.

 
طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هنوز هم بخش عمده ای از محصولات معدنی، کشاورزی، سیفی جات و همچنین ۱۰۰ درصد فرش استان به دلیل نبودن قالی شویی تخصصی در کرمان از گمرکات سایر استان ها صادر می شود.

 
هرچند به طور کلی این حجم صادرات از کشور نشان از انجام رسالت استان ها در بخش تولید، ارزآوری و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دارد اما در هر صورت به آمار صادرات استان محل تولید افزوده نمی شود.

 
اکنون با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در واقع رقابت مثبتی در عرصه های مختلف تولید، اشتغال و صادرات کالاهای غیر نفتی بین استان های کشور به وجود آمده که می طلبد سهم هر استان در تحقق شعار سال مشخص و کالاهایی که در یک استان تولید می شود در افزایش تراز تجاری آن استان نقش مستقیم داشته باشد.
مدیرکل گمرکات استان کرمان روز سه شنبه در این باره گفت: نکته مهمی که در بحث صادرات محصولات وجود دارد این است که ما فقط آمار کالاهایی را که از گمرکات استان کرمان صادر می شود داریم و این در حالی است که خیلی از محصولات این استان مستقیم به گمرکات مرزی منتقل و از آنجا روند صادرات آن کالاها انجام می شود.
محمدرضا قادر در گفت و گو یی افزود: معمولا به همین دلیل ما آماری از میزان و نوع این محصولات نداریم.
وی بیان کرد: عمده این محصولات از شرکت های بزرگ معدنی و بسیاری از محصولات کشاورزی و جالیزی هستند.
وی گفت: شرکت های معدنی به واسطه مسافت نسبتا زیادی که با مرز دارند و اینکه بیشتر تشکیلات آنها در استان صادر کننده است، کالاهای خود را از همان گمرکات مرزی صادر می کنند.
مدیرکل گمرکات استان کرمان افزود: در بحث محصولات جالیزی هم حقیقت این است ما صادرکننده قوی زیادی در این حوزه نداریم و بیشتر تولیدکننده در استان داریم.
وی افزود: در واقع صادر کننده های استان های دیگر محصولات کشاورزی و جالیزی کرمان را خریداری می کنند و در گمرکات مرزی صادرات را انجام می دهند.
مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: در مجموع این حجم صادرات استان کرمان یک اتفاق خوب است و از هر کجا که صادر شود به نفع کشور و استان می باشد و همچنین ارزآوری لازم را برای کشور دارد.
وی اضافه کرد: مهم این است که مسئولان کشوری و استانی ظرفیت های استان را بشناسند و با ظرفیت محصولات صادراتی استان آشنا شوند و با این شناخت بتوانند تصمیمات خوبی را اتخاذ کنند.
قادر گفت: انتظاری که از صادرکننده های استان داریم این است که حداقل در اظهارنامه های صادراتی خود مشخص کنند این کالا، محصول استان کرمان است.
وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیتی که طی ۲ سال اخیر در گمرکات استان کرمان ایجاد شده و همچنین با راه اندازی سامانه جامع گمرکی در تمامی گمرکات استان این آمادگی وجود دارد که به هر مقدار که صادرات استان افزایش پیدا کند خدمات گمرکی پاسخگو باشد.
وی افزود: با این ظرفیت، نیازی به حضور افراد در گمرک نیست و صادرکنندگان استان کرمان می توانند از محل کار خود مراحل صادرات کالاها را انجام دهند.
مدیرکل گمرکات استان کرمان با اشاره به اینکه امروز کالاهای بیشتر استان ها از گمرکات خارج از آن استان ها صادر می شود گفت: در صورتی که صادرکنندگان اظهار کنند این کالا متعلق به استان کرمان است، ما می توانیم از طریق سامانه به این آمار دست پیدا کنیم و این اتفاق در افزایش تراز تجاری استان تاثیر زیادی خواهد داشت.
وی تراز تجاری استان کرمان را بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرد و افزود: فقط با انتخاب کرمان به عنوان استان مبدا در سامانه اظهار صادراتی توسط صادر کننده ها، آمار واقعی صادرات استان کرمان مشخص می شود.
قادر تصریح کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ یک جهش صادراتی خوبی از گمرکات استان داشتیم و صادرات کرمان برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت و به یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار رسید.
وی گفت: این افزایش صادرات نسبت به سال های قبل نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: در ۲ ماه ابتدایی سال ۹۵ نیز حدود ۱۲۴ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان داشتیم که رشد ۷۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: آنچه در وهله نخست برای ما مهم است ارزآوری برای کشور می باشد و با توجه به اینکه الزامی در تعین کد مبدا و مشخص کردن محل تولید کالا وجود ندارد تراز تجاری واقعی استان مشخص نمی شود.
مصطفی زریسفی افزود: باید شرایطی به وجود بیاید که حتما کد محل تولید کالا در اظهارنامه های صادراتی درج شود.
وی تاکید کرد: با این وجود، سهمی که برای تراز تجاری استان در نظر گرفته شده اتفاق خواهد افتاد و تراز تجاری استان کرمان باز هم مثبت می شود.
وی افزود: عملا امکان صادرات مواد معدنی از استان وجود ندارد و ماهیت اینگونه کالاها به گونه ای است که صلاح نیست از گمرکات استان صادر شوند اما صادرکننده های مواد معدنی با مشخص کردن محل تولید کالا در باکس اظهارنامه صادراتی می توانند در افزایش تراز تجاری استان مشارکت داشته باشند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تاکید بر اینکه در حال حاضر از لحاظ تراز تجاری وضعیت قابل قبولی داریم گفت: با تعین محل تولید کالا، عملکرد واقعی هر استان مشخص می شود.
وی افزود: استان کرمان ۶۲۲ صادرکننده دارد که ۲۵۰ نفر از این صادرکننده ها به صورت مستمر فعالیت می کنند.
گمرک بم در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، گمرک رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، گمرک سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و دفتر صادراتی تازه تاسیس جنوب استان در جیرفت، مناطق گمرکی استان کرمان هستند.

 
کمیل بهشتیان



ارسال نظر


آخرین خبرها