کد خبر: 60025 | زمان مخابره: 9:34:44 - پنجشنبه 10 تیر 1395 | بدون نظر | |

عقبه اقتصادی قاچاقچیان باید منهدم شود/ شناسایی ۴۵۰ نوع موادمخدر روان‌گردان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: در ضربه زدن به بنیه اقتصادی قاچاقچیان غفلت کرده‌ایم و باید عقبه اقتصادی قاچاقچی را منهدم کنیم تا اثر مطلوب داشته باشد.

به گزارش  نشانه نیوز، ، سردار حسین چناریان  در آیین گرامیداشت هفته قوه قضاییه طی سخنانی به‌مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که افزون بر ۲۴۰ میلیون نفر از جمعیت جهان یک بار در سال نسبت به مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌ها مبادرت دارند.

وی بیان داشت: تقاضا و میل به موادمخدر موجب شده تا ۱۰ میلیون نفر قاچاقچی حرفه‌ای در قالب مافیای موادمخدر فعالیت کنند و همچنین موجب رشد بی‌سابقه انواع مواد روان‌گردان و موادمخدر شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۴۵۰ نوع مواد روانگردان جدید در دنیا شناسایی شده است، میزان سود خالص ناشی از تجارت غیرقانونی موادمخدر را ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ذکر کرد.

چناریان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با موادمخدر یادآور شد: حدود ۴ هزار نفر شهید در عرصه مبارزه با موادمخدر در ایران تقدیم کرده‌ایم.

وی افزود: در استان کرمان ۸۴ هزار نفر در چرخه درمان اعتیاد موادمخدر داریم که این رقم در کشور به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و روزانه ۱۰ نفر جان خود را به علت سوء‌مصرف موادمخدر از دست می‌دهند.

چناریان ادامه داد: شاهد افزایش ایدز ناشی از مصرف موادمخدر هستیم و بیش از ۱۵۰ نفر از زنان معتاد متجاهر در استان کرمان جمع‌آوری شده‌اند که بعضی از آنها مبتلا به ایدز و یا هپاتیت هستند.

وی ابراز داشت: بعضی‌ها معتقدند ما در عرصه مبارزه با موادمخدر موفق نبوده‌ایم، اما این بی‌انصافی است، زیرا به در حق شهدای مبارزه با موادمخدر ظلم می‌شود و ما در حوزه مبارزه با عرضه موادمخدر موفق عمل کرده‌ایم، اما از حوزه تقاضای مواد مخدر غفلت داشته‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: دستگاه‌های فرهنگی و علمی ما چه میزان تولیدات در حوزه تقاضای موادمخدر دارند و بخش فرهنگی باید تلاش کنند تا نرخ شیوع موادمخدر را تغییر دهیم.

چناریان همچنین رویکرد موادمخدر را اقتصادی خواند و تصریح کرد: در ضربه زدن به بنیه اقتصادی قاچاقچیان غفلت کرده‌ایم و باید عقبه اقتصادی قاچاقچی را منهدم کنیم تا اثری مطلوب داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد کارخانه استحصال دارویی با استفاده از تریاک می‌تواند در کاهش قاچاق موادمخدر در افغانستان موثر باشد.



ارسال نظر


آخرین خبرها