کد خبر: 60330 | زمان مخابره: 17:22:52 - یکشنبه 27 تیر 1395 | بدون نظر | |

نوزدهمین دوره کتاب سال در کرمان برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: نوزدهمین دوره کتاب سال استان کرمان سی ام تیر در کرمان برگزار می شود.

به گزارش  نشانه نیوز،  محمدرضا علیزاده روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در این آیین از ۱۲ نفر به عنوان برگزیده و نیز ۲۸ نفر از مولفان، نویسندگان و مترجمان استان تقدیر خواهد شد.
وی بیان کرد: اولین دوره کتاب سال استان سال ۱۳۷۳ برگزار شد و تا سال جاری ۱۸ دوره این مراسم برگزار شده و در برخی سال ها برگزاری مراسم دوسالانه بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: هدف از برگزاری مراسم انتخاب کتاب سال، رونق و پویایی جریان چاپ و نشر در راستای حمایت و تشویق از مولفان و مترجمان متعهد استان است.
وی گفت: در این سال ها تعداد زیادی از مولفان و مترجمان حوزه های نشر کتاب تقدیر شده اند و یکی از برنامه های مهم و تاثیر گذار حوزه چاپ و نشر بوده است.
علیزاده گفت: براساس روال، فراخوان توسط دبیرخانه انتخاب کتاب سال در معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و آثار پس از بررسی در کمیته علمی انتخاب شده اند.
وی تاکید کرد: بومی و ساکن بودن نویسنده و مترجم و مصحح در کرمان، رابطه داشتن کتاب به کرمان و چاپ کتاب در کرمان از ویژگی های الزامی آثار شرکت کننده، منتخب و برتر انتخاب کتاب سال استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: همچنین احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران میهمان ویژه آیین نوزدهمین انتخاب کتاب سال استان است.
وی با بیان اینکه کرمان یکی از استان های پیشگام در حوزه چاپ و نشر است افزود: کرمان از اولین استان هایی است که هیئت چاپ و نشر از سال ۱۳۷۸ در آن تشکیل شده و این اقدام کار صدور مجوز نشر را برای نویسندگان و ناشران تسهیل کرده است.
علیزاده بیان کرد: در این کمیته حدود چهار هزار و ۵۰۰ مجوز قبل از چاپ تاکنون بررسی و تا پایان سال ۹۴ تعداد ۲ هزار و ۴۲۰ عنوان مجوز قبل از چاپ صادر شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۶۲ ناشر و ۹۷ کتابفروشی در استان فعالیت دارند تصریح کرد: سال گذشته تعداد ۲۲۸ و در سه ماه اول امسال ۵۴ عنوان کتاب منتشر شده است.
وی گفت: حدود ۲۰ هزار جلد کتاب در سال ۹۴ به مراکز آموزشی، دانشگاهی و کانون های مساجد و موسسات مختلف اهدا شد و به منظور حمایت از نشر کتاب از طریق کمیته خرید کتاب حدود ۸۰۰ میلیون ریال از مولفان و ناشران، کتاب خریداری شده است.
دبیر علمی نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان نیز گفت: در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان برای اینکه روند داوری به صورت عادلانه و بی نقص برگزار شود، فرآیندی برای دریافت کتب و داوری آثار طراحی شد.
احمد یوسف زاده افزود: ۴۷۳ کتاب در موضوعات مختلف به دبیرخانه انتخاب کتاب سال رسید که در حوزه ادبی ۴۳، داستان ۳۲ عنوان، شعر ۸۹ عنوان، دفاع مقدس ۲۳، کودک و نوجوان ۲۹، پزشکی ۲۵ عنوان، مذهبی ۸۶، علمی ۸۶، تاریخ و جغرافیا ۲۹ و هنری ۳۲ عنوان کتاب می باشد.
وی بیان کرد: کتاب ها برای پالایش پس از بازبینی اولیه در مراحل بعد توسط یک تیم تخصصی و اعضای هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت و کتاب های برگزیده و قابل تقدیر انتخاب شده اند.
دبیر نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان گفت: خوشبختانه اعضای هئیت علمی امسال از نظر تحصیلات علمی و تجارب در حوزه های مختلف از سال های قبل سرآمدتر بوده و ما را از انتخابی دقیق مطمئن تر کرده است.
وی تاکید کرد: استقلال کمیته بررسی چاپ و نشر استان موجب رونق نویسندگی و چپ و نشر کتاب شده است و جای خوشحالی دارد که از اساتید دانشگاه های استان در این زمینه استفاده می شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها