کد خبر: 60356 | زمان مخابره: 19:11:08 - چهارشنبه 30 تیر 1395 | بدون نظر | |

ثبت جهانی آثار تاریخی در کرمان موجب جذب گردشگران می شود

استاندار کرمان گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی در کرمان موجب افزایش جذب گردشگران خارجی و داخلی می شود.

به گزارش  نشانه نیوز و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان علیرضا رزم حسینی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی ویژه شبکه استانی با موضوع ثبت جهانی قنات ها و کویر لوت افزود: هرچه بتوانیم به میراث فرهنگی و گردشگری توجه بیشتری داشته باشیم، گردشگران بیشتری را جذب می کنیم.
وی با اشاره به ثبت جهانی باغ شاهزاده، روستای صخره ای میمند و ارگ بم از آثار تاریخی استان کرمان ادامه داد: زمانی یک اثر به ثبت جهانی برسد دیگر کشورها احساس تعلق به این اثر می کنند و در واقع این آثار، میراث جهانی می شود و توجه گردشگران و باستان شناسان و کارشناسان را به آن اثر جذب می کند.
وی گفت: ۲۱ عضو کمیته میراث فرهنگی شامل کارشناسان صاحب نام و معتبر این بخش باید پرونده های آثار میراث فرهنگی را تایید کنند.
وی با بیان اینکه قنات ها برای ایران بسیار مهم هستند و ۱۱ قنات شگفت انگیز در کشور وجود دارد که سه مورد از این تعداد در استان کرمان قرار دارد اظهار کرد: پرونده جهانی شدن این قنات ها در نشست های قبلی رد شده بود اما با پیگیری های میراث فرهنگی و رایزنی ها در نشست یونسکو در استانبول ۱۷ کارشناس به بی نظیر بودن این قنات های چند هزار ساله ایرانی رای مثبت دادند و آنها را به ثبت جهانی رساندند.
استاندار کرمان با اشاره به پرونده ثبت جهانی کویر لوت نیز گفت: بیشتر ظرفیت های کویر لوت در استان کرمان واقع شده است.
رزم حسینی از ثبت جهانی پنج اثر تاریخی و طبیعی کرمان خبر داد و این امر را در کشور کم نظیر خواند و یادآور شد: قنات های این استان به ویژه قنات جوپار از برجستگی های ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به ظرفیت های استان کرمان در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: هم اکنون چهار اثر دارای ظرفیت ثبت جهانی شامل شاه نعمت الله ولی، قلعه دختر و قلعه اردشیر، خانه حاج آقا علی رفسنجان و بازار کرمان در استان کرمان وجود دارد.
مقام عالی دولت در استان کرمان از رشد گردشگران خارجی در استان کرمان طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی یک کشور، بی شک مراقبت و مواظبت بیشتری در رابطه با این بناهای ثبت جهانی شده صورت می گیرد و کارشناسان یونسکو از این آثار سرکشی می کنند و راهنمایی هایی برای حفظ و نگهداری این آثار ارائه می دهند.
استاندار کرمان با بیان اینکه مرمت آن دسته از بناهای تاریخی استان کرمان که امکان بازسازی را داشته اند آغاز شده است اظهار کرد: باغ فتح آباد، ساختمان قدیمی کنسولگری انگلیس در کرمان و خانه حاج آقا علی رفسنجان از جمله این آثار است.
رزم حسینی بیان کرد: با ثبت جهانی روستای صخره ای میمند تعداد زیادی گردشگر خارجی به منطقه رفتند.
وی ابراز کرد: افزون بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی در استان کرمان وجود دارد اما آثار ثبت شده جهانی بیشتر مورد بازدید گردشگران خارجی قرار می گیرند.
استاندار کرمان تصریح کرد: تبیلغ خوبی برای آثار تاریخی ثبت جهانی شده استان کرمان در جلسه یونسکو انجام شد.
وی گفت: بزودی آیین جشن ثبت جهانی آثار تاریخی کرمان را خواهیم داشت و نصب لوح در قنات ها و کویر لوت انجام می شود.
رزم حسینی افزود: تبلیغات گسترده استانی و کشوری برای آثار ثبت جهانی شده استان کرمان در حال انجام است و در ایام نوروز سال جاری نیز تبلیغات خوبی برای آثار تاریخی و گردشگری استان کرمان انجام شد.
وی اظهار کرد: نخستین کاری که در استان کرمان دنبال کردیم، شناسایی ظرفیت های میراث فرهنگی و آثار گردشگری بود و یکی از ماموریت های مدیران مناطق هشت گانه اقتصادی استان کرمان، احیای میراث فرهنگی و گردشگری است.
مقام عالی دولت در استان کرمان افزود: پارک ملی خبر استان کرمان یکی از مناطق کم نظیر گردشگری در ایران و خاورمیانه است که روز گذشته اجرای این پروژه مورد تایید قرار گرفت.
رزم حسینی ادامه داد: همچنین درصدد برگزاری کنفرانس بم با حضور سفرای کشورهای خارجی در ایران هستیم.
وی همچنین از بروکراسی اداری در کاهش سرعت اجرای پروژه ها انتقاد کرد و افزود: با انتخاب استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی برخی از مشکلات در حال رفع است.
استاندار کرمان بیان کرد: طی سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی در استان کرمان به ۱۴ هزار نفر پرداخت شد و امیدواریم امسال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خوداشتغالی پرداخت شود.
با ثبت کویر لوت در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، استان کرمان دارای پنج اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی شد.
ثبت سه اثر از استان کرمان در فهرست آثار جهانی طی دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید و با پیگیری مستمر استاندار کرمان رویدادی کم نظیر به شمار می رود.
استان کرمان با ۲۳ شهرستان و بیش از هفت هزار اثر تاریخی از قطب های گردشگری کشور به شمار می رود.



ارسال نظر


آخرین خبرها