کد خبر: 60362 | زمان مخابره: 19:13:59 - چهارشنبه 30 تیر 1395 | بدون نظر | |

جشنواره قوتو در کرمان برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برگزاری جشنواره قوتو و شیرین های پنجگانه این استان در شهریورماه خبر داد.

به گزارش نشانه نیوز،  محمود وفایی افزود: این جشنواره هفته اول شهریور در محل یخدان مویدی برگزار می شود.
وی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی و عرضه شیرینی های محلی می باشد که ثبت ملی یا پرونده های آنها برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده است.
وی با بیان اینکه در این جشنواره غرفه های مختلفی از جمله تولید و عرضه شیرینی هایی چون کماچ سهن، کلمپه، سوهان، مسقطی و همچنین فالوده کرمانی راه اندازی می شود اظهار کرد: خوراکی ها و سوغاتی های کرمان یکی از جاذبه های گردشگری و پتانسیل های فرهنگی این استان محسوب می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: استان کرمان علاوه بر داشتن مناطق دیدنی و گردشگری دارای سوغات و شیرینی های خاص و منحصر بفرد است که هر گردشگری می تواند این شیرینی های را ره آورد سفر خود سازد.
وی با اشاره به اینکه غذاهای محلی، مواد خوراکی و شیرینی ها بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم را به نمایش می گذارند تصریح کرد: باید در راستای معرفی و ترویج این فرهنگ بومی بین مردم تلاش شود تا به فراموشی سپرده نشوند.
وفایی گفت: کلمپه و کماچ سهن از استان کرمان به ثبت ملی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۳ اثر از آداب و رسوم استان کرمان در فهرست ملی میراث ناملموس (معنوی) ثبت شده است افزود: پرونده پنج اثر دیگر از آداب و رسوم و مراسم خاص استان تکمیل و برای ثبت در فهرست ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می شود.
وی اظهار کرد: همچنین قوتو، سوهان زرند، اسپار شهربابک، فن ساخت تنور گلی و خانه های کپری در جنوب استان از پرونده های آماده ارسال به تهران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: هم اینک پرونده فالوده کرمانی در حال تکمیل است و بزودی برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال خواهد شد.
قاووت در لهجه کرمانی به آن قُووِتو گفته می شود و این پودر خوراکی که در واقع آن را نوعی شیرینی به حساب می آورند در انواع مختلفی تولید می شود و طعم های متفاوتی نیز دارد و معمولا در مراسم های خاصی نظیر نوروز برای پذیرایی استفاده می شود.
گیاهان دارویی متعددی در تولید قوتو بکار می روند که می توان به تخم گشنیز، کنجد، خشخاش، بذر کتان، سیاه دانه، آفتابگردان، شاهدانه، هل باد، فلفل سیاه، دارچین، روناس، تخم کاهو، جو، رازیانه، موردانه، قهوه تاج، زیره سیاه کوه، بادیان، بادام، پسته و مرزنجوش اشاره کرد.
قاووت کرمان به عنوان یک معجون اسرارآمیز و خوشمزه به کشورهای اروپایی نیز صادر می شود و بیشتر آن را به عنوان یک تقویت کننده و داروی گیاهی استفاده می کنند چراکه سرشار از انواع مختلف ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و امگا سه بوده و همچنین کاهش دهنده فشار و کلسترول خون، آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب، ضد افسردگی، تقویت کننده معده و روده و دفع کننده سنگ کلیه و مثانه است.



ارسال نظر


آخرین خبرها