کد خبر: 60432 | زمان مخابره: 8:23:27 - چهارشنبه 6 مرداد 1395 | بدون نظر | |

هدف از ایجاد مناطق آزاد در کشور؛ ایجاد اشتغال و کمک به صادرات و نیز توسعه بود که متاسفانه هیچکدام از این موارد محقق نشده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه زنده <<تیتر شبکه خبر >> هدف از ایجاد مناطق آزاد در کشور را ایجاد اشتغال و کمک به صادرات و نیز توسعه دانست و اظهار کرد؛ ؛ متاسفانه خروجی عملکرد مناطق آزاد نشان دهنده این واقعیت است که نتایج مورد نظر حاصل نشده است.

به گزارش  نشانه نیوز؛ دکتر محمد رضا پورابراهیمی با اشاره به عملکرد ۱۹ منطقه آزاد موجود در کشور در برنامه تیترامشب شبکه خبر گفت:بیش از ۲ دهه از اجرای طرح مناطق آزاد می گذرد، هدف ما در رویکرد اقتصادی دولت افزایش بهره وری است که مناطق آزاد تسهیل کننده این امر هستند به شرطی که این قوانین به درستی اجرایی شوند.

رئیس کمسیون اقتصاد مجلس در ادامه افزود: هدف ما از ایجاد مناطق آزاد در کشور؛ ایجاد اشتغال و کمک به صادرات کشور و نیز توسعه کشور بود که متاسفانه هیچکدام از این موارد محقق نشد، خروجی عملکرد مناطق آزاد نشان دهنده این واقعیت است که نتایج مورد نظر حاصل نشده است؛ این مناطق تبدیل به دپویی برای واردات شده و نه صادرات، البته بخشی از این واردات ممکن است از منطقه مورد نظر به عنوان ترازیت استفاده شده باشد ولی در جمع بندی کلی میزان واردات کشور ۲ و نیم برابر صادرات است که نشان دهنده تغییر کلی در اهداف مناطق آزاد است.

وی تصریح کرد: موضوع مهم در مناطق آزاد بحث اشتغال و تولید بود که با بررسی های صورت گرفته مشخص شده که این امر محقق نشده است، هدف مناطق آزاد تولید بود نه ایجاد بازارچه های منطقه ای، در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز این مناطق با چالشهایی همراه بوده است، اگر دولت به دنبال ایجاد مناطق جدید با همان رویکرد سابق است، طبیعی است که ما مخالفیم زیرا این مناطق به نتایج مورد نظر نرسیدند طبیعتا با ادامه قوانین موجود مناطق جدید نیز همان مسیری را طی می کنند که ۱۹ منطقه آزاد قبلی طی کردند مگر آنکه دولت مسیر دیگری را طی کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: براساس آمار، میانگین جذب سرمایه خارجی مناطق آزاد سالانه ۴۰ دلار بوده است، این آمار برای ۲۰ سال قبل نیست برای ۹ سال پیش است، این رقم به معنای جذب سرمایه ای به مبلغ صفر تومان است.
پورابراهیمی افزود: هدف از تشکیل این مناطق ایجاد رونق و تحول اقتصادی بود که محقق نشد که با شناسایی معایب باید اصلاح شود، این اشکالات جزو اشکالات اساسی و ساختاری است، ما ده ها شرکت داریم که به دلیل قوانین تسهیل کننده معافیت مالیات در این مناطق حضور دارند اما عمده فعالیتهای اقتصادیشان را در جای دیگر انجام می دهند.
وی گفت: ما تنها در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات گرفته ایم که با توجه به پیش بینی ها شاهد فرار ۸۰ درصدی شرکتها از پرداخت مالیات هستیم جالب آنکه عمده فرارهای مالیاتی از همین مناطق آزاد بوده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: این مناطق مجموعه ای از مزیت ها را به شرکت های فعال در منطقه ارائه می دهد حال آنکه شرکتها از این مزیتها سوء استفاده می کنند و عملا این مناطق به دپوی واردات در کشور تبدیل کرده اند این درحالیست که این مناطق باید دپوی تولید و صادرات کالا به دیگر کشورها می بودند.

وی ادامه داد: ما باید شرط صدور مجوزهای جدید را براساس مثبت شدن تراز صادرات نسبت به واردات قرار دهیم؛ این موارد نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند بلکه به توسعه کشور نیز کمک شایان توجهی می کند.

خدری دیگر مهمان برنامه گفت: آماری که آقای پور ابراهیمی ارائه میدهند چندان واقعی نیست، حال سوال این است که ایجاد مناطق آزاد آیا تجربه موفقی بوده است یا خیر؟ ایجاد مناطق آزاد در تمام دنیا تجربه موفقی بوده مثل چین و سایر کشورهای پیشرو؛ ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که می توانیم با کشورهای دنیا تعاملات بیشتری داشته باشیم؛ با تقویت نظارتهای دولتی و رفع چالشها، قطعا در این مناطق شاهد رشد و آبادانی خواهیم بود و البته جذب سرمایه و ایجاد اشغال را به نظاره خواهیم نشست، ما در کنار مزایایی که مناطق آزاد دارند می توانیم به معایب مورد نظر را رفع و رجوع کنیم و در نهایت شاهد رشد و توسعه کشور باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما در دوران پسا برجام امکان جذب سرمایه گذاران خارجی را به آسانی داریم و باید از این موقعیت نهایت استفاده را بکنیم.

او افزود: اگر راهکارهای ما همچنان ادامه تجارب قبلی باشد طبیعی است که این مناطق جدید نیز کمکی به ما نمی کند مگر آنکه با ارائه راهکارهای جدید جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.
او ادامه داد: ما باید حوزه نظارتمان را تقویت کنیم، امروز قاچاق از موادی گمرکی کشور وارد می شود نه از مناطق آزاد، با افزایش نظاتها کاستی های موجود به آسانی رفع می شود.



ارسال نظر


آخرین خبرها