کد خبر: 60681 | زمان مخابره: 7:59:49 - پنجشنبه 21 مرداد 1395 | بدون نظر | |

سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد ریالی در بخش مرکبات جنوب کرمان

فرماندار جیرفت گفت: ۱۲۲ میلیارد ریال برای احداث باغ مادری مرکبات جنوب کرمان توسط سرمایه گذار بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

به گزارش نشانه نیوز،احمد امینی ‎روش روز چهارشنبه در نشست رفع موانع تولید شهرستان جیرفت افزود: این باغ توسط آقای کریمی در منطقه نراب شهرستان جیرفت احداث شده است.
وی خاطرنشان کرد: تنها باغ مادری کشور توسط بنیاد مستضعفان در ساری راه اندازی شده بود که با راه اندازی این باغ مرکبات در جنوب کرمان، دومین باغ در سطح کشور می باشد.
وی گفت: این باغ در زمینه سیاست‎های اقتصاد مقاومتی راه اندازی شده است و این منطقه در زمینه تولید مرکبات جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد.
فرماندار جیرفت بیان کرد: در بخش کشاورزی با توجه به پتانسیل های منطقه باید به مسائل علمی و زیربنایی توجه ویژه ای داشت.
وی ادامه داد: با استفاده از زیرساخت های مورد نیاز پیگیر حداکثر تولید از نظر کمی و کیفی در بخش کشاورزی هستیم.
امینی روش گفت: هدف از راه اندازی این باغ افزایش تولید در واحد سطح، ارگانیک بودن محصول و فراهم کردن زمینه صادرات است.
وی افزود: بازدید میدانی از باغ‎ها و مزارع منطقه نشان از عدم استفاده از بذر و نهال مناسب توسط کشاورزان است لذا سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جنوب کرمان کارهای مطالعاتی خوبی را در این زمینه انجام داده اند.
فرماندار جیرفت گفت: با راه اندازی این باغ نهال استاندارد از نظر کیفیت، کمیت و مقاومت در مقابل بیماری ها با مشارکت بخش خصوصی تولید می شود.
وی ادامه داد: اجرای این طرح آثار بسیار خوبی در تولید محصولات با کیفیت و اقتصادی کردن باغ‎های مرکبات در منطقه دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه این طرح الگوی مناسبی در سطح کشور است لذا دستگاه‎های اجرایی باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت در ادامه این نشست گفت: در چند سال گذشته لیموترش منطقه به واسطه بیماری جاروک از بین رفته است لذا با احداث این باغ مادری کمک به ایجاد نهال های مقاوم به این بیماری صورت می گیرد.
علی سالاری با بیان اینکه گرینینگ در حال حاضر یک بیماری جدی است که مرکبات منطقه را تهدید می کند افزود: تنها راه مبارزه با این بیماری انهدام درختان است و هیچ راه مبارزه ای برای آن پیدا نشده است.
وی گفت: برای رفع این تهدید باید تولید نهال سالم را در دستور کار قرار داد لذا با احداث باغ مادری مرکبات کمک خوبی در این زمینه می شود.
وی تصریح کرد: متوسط عملکرد مرکبات زیر ۲۰ تن است که به دلیل عمر بین ۴۰ تا ۵۰ سال درختان می باشد و باید این درختان از چرخه خارج و نهال سالم جدید کشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی جیرفت افزود: باغ مادری مرکبات جنوب کرمان ۳۳ هزار متر مربع گلخانه برای تولید نهال پایه است که تا سطح شش هکتار قابل افزایش می باشد.
وی با بیان اینکه در این باغ سالانه حدود ۴۵۰ هزار اصل نهال تولید می شود گفت: علاوه بر تامین نهال جنوب استان کرمان نهال هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان را پوشش می دهد.
این باغ مرکبات بتازگی با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جیرفت بهره برداری شد.



ارسال نظر


آخرین خبرها