کد خبر: 60920 | زمان مخابره: 9:43:21 - شنبه 6 شهریور 1395 | بدون نظر | |

طرح ضربتی اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی در دست تدوین است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح ضربتی اشتغال ۱۴۰ هزار نفر در حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور در شورای عالی میراث فرهنگی در حال تدوین است.

به گزارش نشانه نیوز، مسعود سلطانی فر افزود: در این طرح پیش بینی کردیم که با استفاده از ظرفیت های بخش گردشگری و صنایع دستی، ۱۴۰ هزار شغل در سال های ۹۵ و ۹۶ به شرط تامین تسهیلات مناسب بانک ها ایجاد کنیم.
وی گفت: یکهزار و ۷۵۲ پروژه گردشگری توسط بخش خصوصی در کشور در دست اجراست.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: حدود ۸۲۰ هتل یک تا ۵ ستاره و هتل آپارتمان توسط بخش خصوصی در کشور در دست ساخت است.
وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دوره دوم دولت از نظر ایجاد اماکن اقامتی و پذیرایی در بخش گردشگری خلاء های گذشته را جبران کنیم.
وی گفت: صنعت گردشگری، صنعتی سبز، با ثبات، زودبازده و اشتغالزاست که باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم.
سلطانی فر ادامه داد: مجموعه دولت و سایر قوا نیز حمایت و پشتیبانی خوبی برای رونق بخش گردشگری کشور دارند.
وی اظهار کرد: شواری عالی میراث فرهنگی حدود ۱۰ سال قبل تشکیل شد اما در ۹ سال گذشته فعالیتی نداشته و از سال گذشته جلسات این شورا فعال شده است.
وی گفت: پیش بینی شده که از یکهزار و ۷۵۲ پروژه اجرایی بخش خصوصی، طرح هایی که ۵۰ درصد پیشرفت دارند و امکان تکمیل آنها طی دو سال وجود دارد انتخاب شود که با تکمیل آنها حدود ۷۰ هزار شغل ایجاد می شود.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: برای تامین تسهیلات این پروژه ها حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال می خواهیم که به نسبت شغل ایجاد شده هر شغل ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات نیاز است.
وی با بیان اینکه در این طرح ۷۰ هزار شغل نیز در بخش صنایع دستی پیش بینی شده است گفت: ایران، چین و هند سه ابرقدرت تولید صنایع دستی دنیا هستند و در کشور از ۴۶۰ رشته شناخته شده صنایع دستی، در ۳۰۰ رشته تولید و سابقه تولید داریم.
وی ادامه داد: جز در بخش فرش، حدود ۵۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت می کنند و برای هر شغل در حوزه صنایع دستی حدود ۲۰۰ میلیون ریال باید تسهیلات بدهیم که بسیار اقتصادی است.
سلطانی فر در ادامه این گفت و گو بیان کرد: گردشگران، ایران را سرزمین تنوع ها می دانند چون در هر چهار فصل این امکان وجود دارد که انواع ورزش ها و تفریحات تابستانی و زمستانی را با هم داشته باشیم.
وی افزود: این مساله در استان کرمان در محدوده ۱۰۰ کیلومتری تحقق می یابد و جاذبه های طبیعی کرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه زمانی بیابان لوت را مانع توسعه می دانستند تصریح کرد: اما امروز با ثبت جهانی بیابان لوت، این مکان عامل ایجاد توسعه کشور شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بسیاری از گردشگران به ویژه غربی ها، علاقه مند به مناطق خاص بیابانی و حیات وحش ایران هستند که در این زمینه گشایش خوبی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: تاکنون موفق شدیم ۲۱ اثر و پرونده را در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت کنیم که ۵ پرونده در سه سال گذشته در دولت یازدهم به ثبت رسیده است.
وی گفت: استان کرمان از این حیث رتبه اول را در کشور دارد که نشان دهنده هویت و سابقه تاریخی و تمدنی و ارزشمند است و مراتب تقدیر و تشکر رئیس جمهوری را به مناسبت این موفقیت تاریخی به مردم استان کرمان ابلاغ می کنیم.
سلطانی فر افزود: جا دارد که از این محوطه ها و بناهای ارزشمند استفاده و به نسلهای آینده تمدن و مدنیت گذشته را معرفی کنیم و باعث جذب گردشگران خارجی به کرمان شویم.
وی با اشاره به پایلوت بودن استان کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در بین سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، کرمان با مدیریت استاندار و هماهنگی موجود در استان عملکرد بسیار خوبی در بخش مبانی اقتصاد مقاومتی داشته است.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: یکی از ویژگی های استان کرمان این است که تعداد قابل توجهی از پروژهای توسعه با مشارکت مردم و نهادهای غیر دولتی انجام می شود که به مرور مردم کرمان از آن استفاده می کنند.
وی همچنین گفت: بنایی که به عنوان ملی یا جهانی ثبت می شود، یعنی اینکه این بناها ارزش دارند که جامعه جهانی از اینها حمایت و بهره برداری کنند و مورد حمایت سازمان های بین المللی و تحقیق و پژوهش صدها مراکز علمی و پژوهشی دنیا قرار می گیرند.
وی ادامه داد: محوطه و بناهایی که به ثبت جهانی می رسد مشخصات، اسم و تصاویر آن در هزاران سایت بین المللی گردشگری به عنوان مقصد مهم گردشگران خارجی ثبت می شود و حضور گردشگران تاثیرات فرهنگی و اقتصادی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید برای پایان برنامه ششم توسعه، استان کرمان را از لحاظ زیرساخت های گردشگری برای پذیرایی سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر آماده کنیم.
وی با بیان اینکه دولت در سه سال گذشته قدم های خوبی در عرصه اقتصاد کشور برداشت گفت: در کشور فضای باثبات و آرامشی ایجاد شده که ارزش پول مالی ثابت ماند و سرمایه گذاران امکان حضور داشته باشند.
وی افزود: تورم ۴۵ درصدی به ۹ درصد کاهش یافته و فضای کسب و کار و زمینه اشتغال خوبی فراهم شده تا زمینه اشتغال برای جوانان فراهم شود.
سلطانی فر بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال ۱۶ هزار گردشگری خارجی به استان کرمان سفر کرده اند و تا پایان سال این تعداد به ۴۰ هزار نفر افزایش پیدا می کند.
مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر روز گذشته (جمعه) برای بازدید و افتتاح طرح های هفته دولت و شرکت در چند نشست وارد کرمان شد.
همچنین شامگاه جمه با در آیینی حضور وی از کتیبه ثبت جهانی قنوات استان کرمان و کویر لوت رونمایی شد.



ارسال نظر


آخرین خبرها