کد خبر: 60970 | زمان مخابره: 10:11:33 - یکشنبه 7 شهریور 1395 | بدون نظر | |

نرخ رشد اقتصادی باید براساس فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باشد نه فروش نفت!/رکود کشور را فرا گرفته است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه پنج کرمان با تاکید بر اینکه باید نرخ رشد اقتصادی در حوزه میدانی و فعالیت بنگاه های اقتصادی باشد نه فروش نفت اظهار کرد: رشد ۴٫۴ درصدی اقتصادی کشور که چندی پیش از سوی رییس جمهور مطرح شده براساس فروش نفت کشور است و ربطی به فعالیت بنگاه های اقتصادی ندارد!
نمایش عکس در اندازه واقعی
به گزارش نشانه نیوز، دکترمحمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه پنج کرمان با اشاره به شاخص های کلان اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت یازدهم نیز همانند سایر دولت های گذشته دارای یکسری دستاوردهای مثبت و یکسری اقداماتی است که نیاز به فعالیت بیشتری دارد .
وی با بیان اینکه در حوزه مسائل کلان اقتصادی کشور، دولت در حوزه انضباط مالی و کنترل و کاهش نرخ تورم به خوبی رفتار کرده است تصریح کرد:بخشی از کنترل نرخ تورم در کشور ناشی از سیاست های انضباطی پولی ایجاد شده توسط دولت و بخشی از آن ناشی از تحولات اقتصادی در دنیا بوده که خوشبختانه سبب شده که شاخص های اقتصادی کشور رو به بهبود پیش رد.
پورابراهیمی با بیان اینکه کاهش نرخ تامین مالی (نرخ وام های بانکی) یکی دیگر از شاخص های مثبت دولت در حوزه اقتصاد کلان بوده است تصریح کرد: معتقدیم دولت هم اکنون باید اقدامات جدی برای شرایط رکود حاکم بر کشور را انجام دهد زیرا هم اکنون رکود کشور را فراگرفته است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت اول کشور در شرایط کنونی، خروج از رکود است، اظهار کرد: در کشور شاهد هستیم که از مجموع کل بنگاه های اقتصادی، ۵۰ درصدشان تعطیل و با زیر ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند که آمار و ارقام نشان می دهد در استان کرمان نیز ۱۶۰۰ بنگاه اقتصادی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و برای حل این معضل نیز باید دولت دست از سیاست های انبساطی خود بردارد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به نرخ رشد اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در ۵ سال گذشته، در حدود ۱٫۹ درصد و با اغماض ۲ درصد بوده است و حال جای سوال دارد با توجه به اینکه هیچ اقدامی در خروج بنگاه های اقتصادی از ورشکستگی ندیده ایم، چکونه دولت نرخ رشد ۴٫۴ درصدی در اقتصاد را مطرح می کند؟
وی با تاکید بر اینکه باید نرخ رشد اقتصادی در حوزه میدانی و فعالیت بنگاه های اقتصادی باشد نه فروش نفت اظهار کرد: رشد ۴٫۴ درصدی اقتصادی کشور که چندی پیش از سوی رییس جمهور مطرح شده براساس فروش نفت کشور است و ربطی به فعالیت بنگاه های اقتصادی ندارد!!. در این مدت فروش نفت اوپک افزایش پیدا کرده بود و در نتیجه شاهد افزایش میزان فروش نفت و گاز در کشور بودیم که هیچ ربطی به خروج بنگاه های اقتصادی از وضعیت کنونی ندارد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم اکنون کشور با نرخ رشد ۸ درصدی پیش بینی شده در چشم انداز کشور فاصله فراوانی دارد، اظهار کرد: معتقدیم در شرایط کنونی باید دولت برنامه ضربتی برای خروج از رکود را تدوین کند و در شرایط کنونی تدوین برنامه ۳ سال خروج از رکود، مهمتر از برنامه ۵ ساله ششم توسعه است.
پورابراهیمی در ادامه به وضعیت صندوق توسعه ملی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای تحریم ایران، کاهش سهم نفت از بودجه عمومی کشور بود به طوری که شاهد بودیم در بودجه سال ۹۵، سهم نفت از بودجه عمومی ۳۰ درصد کاهش یافته بود و یکی از نگرانی های جدی ما در کمیسیون اقتصادی مجلس این است که مبادا با افزایش فروش نفت، بار دیگر حرکتی رو به عقب داشته و دوباره سهم نفت در بودجه کشور افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه مکلفل شده که ۳۲ درصد از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد اظهار کرد: ظرفیت صندوق توسعه ملی، ظرفیت مناسبی برای پیش برد برنامه های توسعه کشور و استان ها است و باید در استان کرمان از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مطالبات امروز ما، سهم حوزه گردشگری متناسب با ظرفیت هر منطقه است اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کرمان هم اکنون رتبه اول کشور در ثبت آثار جهانی را به خود اختصاص داده است، باید از این ظرفیت در جهت افزایش حضور گردشگر خارجی استفاده کرد به شرط آنکه بتوانیم زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر را در استان ایجاد کنیم که یکی از راه حل های آن، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در این حوزه است.



ارسال نظر


آخرین خبرها